3.11.2017 Matkailu Tuhannella hevosvoimalla kinosten kimppuun – kiitoteillä on ikuinen kesä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiitotie on usein lomalennon ensimmäinen etappi. Mutta tiesitkö nämä kiitoteihin liittyvät faktat? Lentokone rullaa kiitoradalla – tästä alkaa loma. Tai jos huonosti käy, niin koneen osuminen kiitorataan tietää paluuta marraskuun räntäsateisiin. Mutta tiesitkö nämä faktat kiitoteistä Helsinki – Vantaan lentokentällä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän kuin HeathrowssaHelsinki–Vantaan lentoasemalla on yhteensä kolme kiitorataa: ensimmäisenä ja viimeisenä valmistuneet kiitoradat kulkevat samansuuntaisesti koillisesta lounaaseen ja kiitorata 2 ylittää ensimmäisen kiitoradan luoteesta kaakkoon. Kiitoradat ovat kolme kilometriä pitkiä ja 60 metriä leveitä.Kiitoratoja on sama määrä myös Kööpenhaminassa ja Tukholman Arlandan lentokentällä. Vertailun vuoksi: Lontoon Heathrowssa kiitoratoja on vain kaksi ja Amsterdamin Schipholissa peräti kuusi.Numero näkyy kompassistaKoska kiitoradat ovat kaksisuuntaisia, kolmesta kiitoradasta muodostuu kuusi kiitotietä. Kiitotiet on numeroitu niiden sijainnin mukaan.Rinnakkaiset samansuuntaiset tiet erotetaan toisistaan yleisimmin kirjaimilla L (left), R (right) tai C (center). Siksi lentäjät tuntevat vanhimman kiitotien lentosuunnasta riippuen koodeilla 22L tai 04R ja sille rinnakkaisen uusimman kiitotien koodeilla 22R ja 04L.Ratojen numeroijalle pohjoinen sijaintimme teettää tuskaa, sillä lähellä napojen eranto eli tosisuunnan ja magneettisen suunnan ero muuttuu vuosien saatossa. Usein käy niin, että kiitotien numero pidetään ennallaan, vaikka oikea suunta muuttuu. Esimerkiksi Oulussa kiitotiet ovat edelleen 12 ja 30, vaikka oikeat suunnat 111 ja 291 astetta kuuluisi pyöristää 11 ja 29.Vastatuuleen turvallisintaKaikkia kiitoteitä käytetään sekä nousuun että laskeutumiseen. Nousuun ja laskeutumiseen käytettävä kiitotie valitaan aina samanaikaisesti: Helsinki–Vantaan lentokentällä on lentäjälle noin 20 erilaista kiitotieyhdistelmää.Kiitoteitä käytetään ensisijaisesti vastatuuleen niin lentoonlähtöihin kuin laskuihinkin, jotta koneen nopeus maahan nähden jää ilmanopeutta pienemmäksi, jolloin nousu- ja laskeutumismatkat lyhenevät. Finavian mukaan sekä lentokoneen nousu että laskeutuminen ovat siten myös turvallisimpia.Varsinkin heikoilla tuulilla saatetaan kuitenkin käyttää myös sen hetkiseen liikennevirtaan sopivampia suuntia tai vähiten liikennemelua lähialueille tuottavia suuntia. Siksi puolet kaikista lennoista lähtevät vuonna 2002 valmistuneelta kolmannelta kiitoradalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkuinen kesäLumi ja jää heikentävät kiitotien pinnan kitkaa. Siksi jokainen kiitotie puhdistetaan yksitellen: 9-10 lumipuhallinajoneuvolla puhdistamiseen kuluu reilut 10 minuuttia per kiitotie. Jotta lentokoneen siivet eivät jää kiinni lumikinoksiin, kinoksia madalletaan yli tuhannen hevosvoiman lumilingoilla.Lähde: Finavia Kuva: Roman RazinkovLue myös:Kuusi ilmaista asiaa lentokentällä – tiesitkö nämä? Robottibussi Helsinki-Vantalla – tarjolla ilmainen siirtymä parkkihallista terminaaliin Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja