1.9.2015 Ajoneuvot Tulossa: Kompakti ranskalainen GTi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot lupaa: 308 GTi tuo pidäkkeetöntä voimaa kompaktiluokkaan. Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä 308 GTi by Peugeot Sport tulee tarjolle 270-hevosvoimaisena versiona. Lehdistökoeajot starttaavat syksyn aikana ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen ennen vuodenvaihdetta.Valmistajan mukaan passelista teho–paino-suhteesta (4,46 kiloa hevosvoimaa kohti) huolimatta 308 GTi täyttää Euro 6 -päästönormit, ja keskikulutus jää maltillisessa ajossa 6 litraan/100 km. Tämä vastaa 139 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Start&Stop-mikrohybriditeknologia on vakiovaruste.– Kehittäessämme 308 GTi by Peugeot Sportia otimme huomioon kaikki auton ominaisuudet: painon, alustan ja jarrujen tehon, moottorin suorituskyvyn sekä istuinmukavuuden”, Peugeot Sportin toimitusjohtaja Bruno Famin kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkka ajossa308 GTi by Peugeot Sportia kehitettäessä autolle asetettiin selkeät tavoitteet. 308 GTi käyttäytyy täsmällisesti ja johdonmukaisesti kaikissa ajotilanteissa. Etujousitus on toteutettu McPherson-joustintuin. Takana käytetään yhdystukiakselistoa, jonka sisään on asennettu kallistuksenvakain.Kaarreajoa helpottaa voimakkaasti negatiivinen pyörän sivukallistuma. Jousitus ja iskunvaimennus ovat jäykemmät ja vahvemmat kuin 308:n perusmallissa.Ohjaustuntuma on erittäin tarkka, jotta kuljettaja voi joka hetkiä aistia auton jokaisen pyörän liikkeet mahdollisimman täsmällisesti. Ajamisen iloa lisää 308 GTi:n pienikokoinen ohjauspyörä. ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty urheilullisesti sallimaan normaalia suurempi luisto. ESP:n voi myös kytkeä kokonaan pois toiminnasta.Tavoitteena muotovalio308 GTi by Peugeot Sport tuo valmistajan mukaan omaan kokoluokkaansa yhdistelmän ranskalaista tyylikkyyttä ja hienostunutta yksinkertaisuutta. Keulan ilmettä korostavat led-ajovalot ja -suuntavilkut sekä kiiltävän musta jäähdyttimen säleikkö. Puskurin alle on sijoitettu kaksi etuspoileria, jotka parantavat myös auton aerodynaamista suorituskykyä.Auton ilmanvastusta kuvaava SCx-arvo on 0.69. Kiiltävänmustasta takapuskurista pistävät esiin kaksoispakoputken päät. Näyttävät GTi-signeeraukset etulokasuojissa ja takana viimeistelevät auton ilmeen.Peugeotin pelkistetty ja ergonominen i-Cockpit on osa GTi-kokonaisuutta. Punaiset tikkaukset kojelaudassa, verhoilussa, ovissa ja matoissa sekä alumiiniset polkimet ja vaihteenvalitsimen pää korostavat auton poikkeuksellisia ominaisuuksia.Varusteena on myös Driver Sport Pack -varustepaketti, joka nostaa kuljettajan pulssia entisestään. Keskikonsolin Sport-nappi muuttaa mittariston päävärin valkoisesta punaiseksi ja tarjoaa kuljettajan käyttöön moottorin tuottamat teho- ja vääntölukemat sekä auton kiihtyvyysarvot. Sport-toiminto muuttaa myös moottorin käyntiääntä ja kaasupolkimen asetuksia. Kirsikkana kakussa on valmistajan mukaan Sport-toiminto, joka antaa käyttöön myös räyhäkämmät pakoäänet.Nähtäväksi jääToistaiseksi tarjolla ei ole vielä näppituntumaa tai ajokokemusta uutuudesta, mutta kovin pitkään niitä ei tarvitse odottaa. Uusi Peugeot 308 GTi esitellään ensi kerran syyskuun alussa Frankfurtin Autonäyttelyssä ja sarjatuotanto alkaa pian sen jälkeen. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät juuri ennen vuodenvaihdetta.Lähde ja kuvat PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa