1.1.2023 Ajoneuvot Tunnetko Alfa Romeon neliapilalogon? – Taustalla traaginen tarina 100 vuoden takaa Teksti Aake Kinnunen Kuva Alfa Romeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo on käyttänyt kolmion sisällä olevaa neliapilaa mallistonsa pirteimmissä versioissa, mutta Formuloistakin tutulla merkillä on traaginen tausta. Vuonna 1923 neljä Alfa Romeo -kuljettajaa valmistautui ikoniseen Targa Florio -kestävyyskisaan uudella Alfa Romeo RL:llä. Giuseppe Merosi oli suunnitellut uuden kilpurin varta vasten tätä haastetta varten, sillä Alfa Romeo janosi merkittävää kansainvälistä menestystä.Neljän kilpa-auton kuljettajina olivat Antonio Ascari, Enzo Ferrari, Giulio Masetti ja Ugo Sivocci. Ascarin ja Ferrarin nimet kaikuvat automaailmassa vielä tänäkin päivänä. Sivocci puolestaan tunnettiin lempinimellä l'eterno secondo, ikuinen kakkonen, sillä teknisesti taitava ja kokenut kuljettaja tuntui liikkuvan aina huonon tuurin kanssa. Sivocci oli myös Ferrarin hyvä ystävä ja kannusti nuorta Enzoa kokeilemaan kilpa-ajamista tunnetuin seurauksin.Päästäkseen huonosta onnesta vihdoin eroon taikauskoinen Sivocci maalasi autonsa keulaan molemmin puolin valkoisen neliön, jonka sisällä oli vihreä neliapila. Kolmiapilaa noin 5 000 kertaa harvinaisempi neliapila on jo keskiajalta tunnettu hyvän onnen symboli.Sivocci vuoden 1923 Targa Floriossa. Neliapila on nähtävissä auton keulassa.Teko olikin ratkaiseva. Ascari ja Sivocci olivat kaksoisjohdossa, kunnes Ascarin auton moottorihuolet ja niiden korjaamisessa tapahtunut sääntörike pudottivat hänet toiseksi. "Ikuinen kakkonen" voitti ja Masetti ennätti Alfallaan neljänneksi. Alfa Romeo sai vihdoin janoamaansa menestystä!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe lähes vääjäämätön käänneValitettavasti taikakaluihin liittyy myös eräänlainen riippuvuus, sillä niitä ilman on vaikea olla enää jatkossa. Näin kävi myös Sivoccille. Vain muutamia kuukausia myöhemmin hän oli testaamassa Alfa Romeon P1 Formulaa kaikkien aikojen ensimmäisessä Euroopan Grand Prixissä Monzan moottoriradalla. Vastoinkäymisten takia Sivocci ei ennättänyt maalata neliapilaa auton numero 17 keulaan ja hän menetti henkensä harjoituksissa tapahtuneessa onnettomuudessa.Neliapila näkyy myös Valtteri Bottaksen työvälineessä kuljettajan takana.Tuosta päivästä alkaen neliapila, quadrifoglio, on koristanut jokaista kilpailu-Alfaa ja merkki on nähty myös pirteimmän malliversion yhteydessä. Valkoisen vinoneliön sijaan neliapila on tosin sijoitettu valkoiseen kolmioon, sillä puuttuva kulma nähdään kunnianosoituksena Sivoccille. Myös numeron 17 käyttäminen on eijei italialaisille kilpa-autoille.Neliapilaa käyttää onnentuojana liikenteessä myös amerikkalainen rakettiyhtiö SpaceX.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Alfa Romeo Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle