31.1.2016 Liikenne Tutkimukset: hätäjarrutusjärjestelmillä selkeä tilastovaikutus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisia tutkimuksia odotellessa yhdysvaltalaiset ja japanilaiset tilastot kertovat jo selkeästä vaikutuksesta. Etutörmäyksien estämiseen pyrkivä törmäysavustin on vakio- tai lisävaruste yhä useammassa automallissa, mutta toimiiko automaattisen hätäjarrutuksen suorittava järjestelmä testiratojen ulkopuolella arkielämässä? Kahden tällä viikolla ilmestyneen tutkimuksen mukaan vastaus on kyllä.Subarua valmistava Fuji Heavy Industries julkaisi japanilaisiin viranomaistilastoihin perustuvan tutkimuksensa automerkin onnettomuuksista Japanissa. Vuosien 2010 ja 2014 välillä valmistettuja ajoneuvoja kuului tutkimuksen piiriin yhteensä noin 294 000, joista Subarun onnettomuuksia ehkäisevällä EyeSight-järjestelmällä oli varustettu jopa 246 000 autoa. Tilastojen mukaan törmäysavustimella varustetut autot joutuivat 49 prosenttia harvemmin onnettomuuksiin jalankulkijoiden kanssa, ja törmäsivät edellä ajavaan autoon peräti 84 prosenttia harvemmin kuin ilman järjestelmää olleet autot. Muissa autojen välisissä onnettomuuksissa näkyi 62 prosentin ero järjestelmän hyväksi.Myös yhdysvaltalaiset vakuutusyhtiöt ovat tutkineet törmäysavustimien toimintaa. Vakuutusyhtiöiden keskinäinen liikenneturvallisuusjärjestö IIHS kertoi omien tutkimustensa tulleen johtopäätökseen, että törmäystilanteissa automaattisesti jarruttavat järjestelmät vähensivät peräänajoja 39 prosenttia. Mikäli ajoneuvossa oleva järjestelmä oli sellainen, että se kykeni vain varoittamaan uhkaavasta vaaratilanteesta, peräänajot vähenivät 23 prosenttia. Yhteensä järjestelmät vähensivät peräänajoja 42 prosentilla, mutta erikoisesti etutörmäyksistä pelkästään varoittavan järjestelmän merkitys loukkaantumisiin johtaneissa onnettomuuksissa jäi vähäiseksi.IIHS arvioi, että mikäli koko ajoneuvokanta olisi varustettu hätäjarrutusjärjestelmällä, vuonna 2013 olisi Yhdysvalloissa vältytty 700 000 onnettomuudelta, tarkoittaen noin 13 prosenttia kaikista poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista. Tutkimuksessa analysoitiin aiheutettuja peräänajoja vuosilta 2010-2014 yhteensä 22 osavaltiossa. Tutkimus kohdistui Acuran, Hondan, Mercedes-Benzin, Subarun ja Volvon malleihin siten, että törmäysavustimella varustettuja autoja vertailtiin ilman järjestelmää olleisiin saman mallin autoihin.Lähde: Subaru / Automotive News, kuva: Liikenneturva/Kaisa TanskanenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle