17.8.2023 Liikenne Tutkimus paljastaa tyypillisen onnettomuuden sähköpotkulaudalla – pää edellä tonttiin DEKRA, VSR, Zweirad Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen Dekra tutki sähköpotkulautaonnettomuuksia. Pää on erityisesti vaarassa sähköpotkulaudalla kaaduttaessa. Sähköpotkulautojen määrä liikenteessä ja niiden merkitys kulkuvälineenä kasvaa koko ajan. Samalla niiden määrä ja osuus onnettomuustilastoissa kasvaa. Esimerkiksi Saksassa poliisi kirjasi vuonna 2022 yhteensä 8 260 henkilövahinkoon johtanutta sähköpotkulautaonnettomuutta. Niissä onnettomuuksissa 11 ihmistä ja yli 1 200 loukkaantui vakavasti.Sähköpotkulautailijan pää on erityisessä vaarassa sähköskootterionnettomuuksissa. Tällaiseen tutkimustulokseen tuli Dekran Accident Researchin sekä kaksi yliopistoa yhteistutkimuksessa.Saksalainen Dekra tunnetaan autojen katsastuspalveluiden lisäksi maailman johtavista testaus-, tarkastus- ja sertifiointialan asiantuntijaorganisaatioista.Dekra kehitti sähköpotkulautojen onnettomuuksia simuloivan mallin yhdessä ranskalaisen Marseillen Université Gustave Eiffelin ja Kanadalaisen Montréalin École de technologie supérieure -yliopiston tutkijoiden kanssa.– Projekti keskittyi tämän mallin validointiin Dekra-törmäystestin perusteella, Andreas Schäuble, Dekra Accident Researchin biomekaniikan asiantuntija kertoo.– Tässä tutkimuksessa sähköpotkulauta törmäsi jalkakäytävään – joka on yleinen onnettomuusskenaario todellisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolkupyöräkypärä suojaisi todennäköisestiTutkijoiden simulaatiossa tutkittiin yli 160 yksittäistä törmäysskenaariota, jotka erosivat muun muassa alkunopeuden, törmäyskulman ja reunakiveyden suhteen sekä sähköpotkulaudalla ajavan henkilön koon suhteen.Tutkijoiden tavoitteena oli oppia myös lisää törmäyskinematiikasta – mitä ihmiskeholle oikein tapahtuu iskun aikana ja sen jälkeen.– Tämän perusteella vamman todennäköisyys voidaan sitten mitata, Dekran asiantuntija Andreas Schäuble sanoo.Tutkimuksen ensimmäinen tulos oli dramaattinen: tutkituissa skenaarioissa, kuten kaatumisissa, sähköpotkulautailijan pää on erityisen vaarassa – lähes kaikissa tapauksissa sähköpotkulautailija törmäsi pää edellä maahan törmäyksen aiheuttaen aivotärähdyksen vaaran.Peräti yhdeksänkymmentä prosenttia testatuista tapauksista osoitti, että sähköpotkulaudan törmäyksessä on vakavan tai erittäin vakavan päävamman riski.Testissä käytetyt törmäysnopeudet olivat myös samaa luokkaa, kun millä arvoilla pyöräilykypäriä testataan.– Ensinnäkin tämä viittaa siihen, että pyöräilykypärä voisi suojata tehokkaasti päätä ja joko estää tai lieventää vammoja suurimmassa osassa tutkituista sähköpotkulautaskenaarioista, Andreas Schäuble sanoo.Tutkimustulos on myös lähtökohta jatkotutkimukselle. Tutkimuksen tehneet laitokset ovat suorittaneet toisen sarjan törmäystestejä selvittääkseen pyöräilykypärän suojaavaa vaikutusta sähköpotkulautaonnettomuuksissa. Arvioinnit ovat parhaillaan käynnissä, ja ne on tarkoitus julkaista ennen vuoden loppua.Lähde ja kuva: Dekra Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa