17.8.2023 Liikenne Tutkimus paljastaa tyypillisen onnettomuuden sähköpotkulaudalla – pää edellä tonttiin DEKRA, VSR, Zweirad Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen Dekra tutki sähköpotkulautaonnettomuuksia. Pää on erityisesti vaarassa sähköpotkulaudalla kaaduttaessa. Sähköpotkulautojen määrä liikenteessä ja niiden merkitys kulkuvälineenä kasvaa koko ajan. Samalla niiden määrä ja osuus onnettomuustilastoissa kasvaa. Esimerkiksi Saksassa poliisi kirjasi vuonna 2022 yhteensä 8 260 henkilövahinkoon johtanutta sähköpotkulautaonnettomuutta. Niissä onnettomuuksissa 11 ihmistä ja yli 1 200 loukkaantui vakavasti.Sähköpotkulautailijan pää on erityisessä vaarassa sähköskootterionnettomuuksissa. Tällaiseen tutkimustulokseen tuli Dekran Accident Researchin sekä kaksi yliopistoa yhteistutkimuksessa.Saksalainen Dekra tunnetaan autojen katsastuspalveluiden lisäksi maailman johtavista testaus-, tarkastus- ja sertifiointialan asiantuntijaorganisaatioista.Dekra kehitti sähköpotkulautojen onnettomuuksia simuloivan mallin yhdessä ranskalaisen Marseillen Université Gustave Eiffelin ja Kanadalaisen Montréalin École de technologie supérieure -yliopiston tutkijoiden kanssa.– Projekti keskittyi tämän mallin validointiin Dekra-törmäystestin perusteella, Andreas Schäuble, Dekra Accident Researchin biomekaniikan asiantuntija kertoo.– Tässä tutkimuksessa sähköpotkulauta törmäsi jalkakäytävään – joka on yleinen onnettomuusskenaario todellisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolkupyöräkypärä suojaisi todennäköisestiTutkijoiden simulaatiossa tutkittiin yli 160 yksittäistä törmäysskenaariota, jotka erosivat muun muassa alkunopeuden, törmäyskulman ja reunakiveyden suhteen sekä sähköpotkulaudalla ajavan henkilön koon suhteen.Tutkijoiden tavoitteena oli oppia myös lisää törmäyskinematiikasta – mitä ihmiskeholle oikein tapahtuu iskun aikana ja sen jälkeen.– Tämän perusteella vamman todennäköisyys voidaan sitten mitata, Dekran asiantuntija Andreas Schäuble sanoo.Tutkimuksen ensimmäinen tulos oli dramaattinen: tutkituissa skenaarioissa, kuten kaatumisissa, sähköpotkulautailijan pää on erityisen vaarassa – lähes kaikissa tapauksissa sähköpotkulautailija törmäsi pää edellä maahan törmäyksen aiheuttaen aivotärähdyksen vaaran.Peräti yhdeksänkymmentä prosenttia testatuista tapauksista osoitti, että sähköpotkulaudan törmäyksessä on vakavan tai erittäin vakavan päävamman riski.Testissä käytetyt törmäysnopeudet olivat myös samaa luokkaa, kun millä arvoilla pyöräilykypäriä testataan.– Ensinnäkin tämä viittaa siihen, että pyöräilykypärä voisi suojata tehokkaasti päätä ja joko estää tai lieventää vammoja suurimmassa osassa tutkituista sähköpotkulautaskenaarioista, Andreas Schäuble sanoo.Tutkimustulos on myös lähtökohta jatkotutkimukselle. Tutkimuksen tehneet laitokset ovat suorittaneet toisen sarjan törmäystestejä selvittääkseen pyöräilykypärän suojaavaa vaikutusta sähköpotkulautaonnettomuuksissa. Arvioinnit ovat parhaillaan käynnissä, ja ne on tarkoitus julkaista ennen vuoden loppua.Lähde ja kuva: Dekra Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti