17.8.2023 Liikenne Tutkimus paljastaa tyypillisen onnettomuuden sähköpotkulaudalla – pää edellä tonttiin DEKRA, VSR, Zweirad Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen Dekra tutki sähköpotkulautaonnettomuuksia. Pää on erityisesti vaarassa sähköpotkulaudalla kaaduttaessa. Sähköpotkulautojen määrä liikenteessä ja niiden merkitys kulkuvälineenä kasvaa koko ajan. Samalla niiden määrä ja osuus onnettomuustilastoissa kasvaa. Esimerkiksi Saksassa poliisi kirjasi vuonna 2022 yhteensä 8 260 henkilövahinkoon johtanutta sähköpotkulautaonnettomuutta. Niissä onnettomuuksissa 11 ihmistä ja yli 1 200 loukkaantui vakavasti.Sähköpotkulautailijan pää on erityisessä vaarassa sähköskootterionnettomuuksissa. Tällaiseen tutkimustulokseen tuli Dekran Accident Researchin sekä kaksi yliopistoa yhteistutkimuksessa.Saksalainen Dekra tunnetaan autojen katsastuspalveluiden lisäksi maailman johtavista testaus-, tarkastus- ja sertifiointialan asiantuntijaorganisaatioista.Dekra kehitti sähköpotkulautojen onnettomuuksia simuloivan mallin yhdessä ranskalaisen Marseillen Université Gustave Eiffelin ja Kanadalaisen Montréalin École de technologie supérieure -yliopiston tutkijoiden kanssa.– Projekti keskittyi tämän mallin validointiin Dekra-törmäystestin perusteella, Andreas Schäuble, Dekra Accident Researchin biomekaniikan asiantuntija kertoo.– Tässä tutkimuksessa sähköpotkulauta törmäsi jalkakäytävään – joka on yleinen onnettomuusskenaario todellisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolkupyöräkypärä suojaisi todennäköisestiTutkijoiden simulaatiossa tutkittiin yli 160 yksittäistä törmäysskenaariota, jotka erosivat muun muassa alkunopeuden, törmäyskulman ja reunakiveyden suhteen sekä sähköpotkulaudalla ajavan henkilön koon suhteen.Tutkijoiden tavoitteena oli oppia myös lisää törmäyskinematiikasta – mitä ihmiskeholle oikein tapahtuu iskun aikana ja sen jälkeen.– Tämän perusteella vamman todennäköisyys voidaan sitten mitata, Dekran asiantuntija Andreas Schäuble sanoo.Tutkimuksen ensimmäinen tulos oli dramaattinen: tutkituissa skenaarioissa, kuten kaatumisissa, sähköpotkulautailijan pää on erityisen vaarassa – lähes kaikissa tapauksissa sähköpotkulautailija törmäsi pää edellä maahan törmäyksen aiheuttaen aivotärähdyksen vaaran.Peräti yhdeksänkymmentä prosenttia testatuista tapauksista osoitti, että sähköpotkulaudan törmäyksessä on vakavan tai erittäin vakavan päävamman riski.Testissä käytetyt törmäysnopeudet olivat myös samaa luokkaa, kun millä arvoilla pyöräilykypäriä testataan.– Ensinnäkin tämä viittaa siihen, että pyöräilykypärä voisi suojata tehokkaasti päätä ja joko estää tai lieventää vammoja suurimmassa osassa tutkituista sähköpotkulautaskenaarioista, Andreas Schäuble sanoo.Tutkimustulos on myös lähtökohta jatkotutkimukselle. Tutkimuksen tehneet laitokset ovat suorittaneet toisen sarjan törmäystestejä selvittääkseen pyöräilykypärän suojaavaa vaikutusta sähköpotkulautaonnettomuuksissa. Arvioinnit ovat parhaillaan käynnissä, ja ne on tarkoitus julkaista ennen vuoden loppua.Lähde ja kuva: Dekra Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 10.6.2025 Liikenneturvallisuus Tasoristeysturvallisuus parantunut ennätyksellisesti – onnettomuudet laskussa 9.6.2025 Liikenneturvallisuus Useimmat suomalaiset eivät tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – voi vaarantaa autoilun turvallisuuden 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster