22.9.2017 Ajoneuvot Työtä pelkäämätön Land Rover Discovery vastaan 110 tonnin maantiejuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 158 rengasta ja 110 tonnia vastaan tavallinen nelivetomaasturi. Ainakaan Land Roveria ei voi syyttää haasteiden pelkäämisestä. Autovalmistajien lempiharrastuksiin kuuluu uusien maastoautojen erinomaisuuden osoittaminen erilaisin vetohaastein. Tällä kertaa Land Rover Discovery kokeili voimiaan erityispitkän maantiejunan kanssa, heijastellen mallin ensiesiintymistä 1989 oikean junan kanssa.Australian Outback-aavikkoalueilla nähtävät komeat maantiejunat voivat olla jopa 53,5 metriä pitkiä ja koostua enintään neljästä perävaunusta. Land Roverin vetokokeessa oli kuitenkin poikkeusluvalla peräti seitsämän perävaunun ja vetoauton yhdistelmä, kokonaismassan ollessa peräti 110 tonnia. Vedettävässä yhdistelmässä oli yhteensä 158 rengasta.Tällä kertaa vetoroolissa nähtiin tavallinen Land Rover Discovery Td6, jonka 3,0-litraisen turbodieselin strategiset mitat ovat 258 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä vääntöä. Myös vaihteistona oli Discoveryn tavallinen 8-pykäläinen automaatti. Itse vetäminen hoitui tehdasasenteisella vetokoukulla, kuinkas muutenkaan.Tieliikenteessä Land Rover Discoveryn suurin sallittu vetokapasiteetti on 3 500 kilogrammaa ja tavallisessa käytössä maasturiklassikko voi myös hyödyntää kattavaa peräkärryavustintaan. Maantiejunan kanssa Discovery tarvitsi kuitenkin hiukan apua jarrujen suhteen, joten mukana oli myös yhdistelmän normaali vetoauto. Normaalisti maantiejunan vetämiseen käytetäänkin 15-litraista dieselmoottoria, josta saadaan 529 hevosvoimaa ja 2 983 newtonmetriä vääntöä. – Kun Land Rover ensin otti yhteyttä, en uskonut, että auto pystyisi siihen, joten olin yllättynyt miten helposti tavallinen Discovery veti 110 tonnin maantiejunaa. Oli myös vaikuttavaa, miten pehmeästi vaihteisto toimi tuollaisenkin kuorman kanssa. Tällaiset maantiejunat ovat tehokkainta maantien rahtiliikennettä planeetalla ja Discoveryn käyttäminen teki tästä kaikkein taloudellisimman, kommentoi G&S Transportin hallintojohtaja John Bilato.– Vetoakapsiteetti on aina ollut tärkeä osa Discoveryn perimää ja maantiejunan raaka paino on vain osa tarinaa. Vetoauton ja seitsämän perävaunun vetämisessä vastassa on niin monen akselin vierintävastus, joten sen selvittäminen on iso juttu. Odotimme, että auto selviää testistä, mutta se selvisi haasteesta puhtain paperein, huippunopeuden ollessa 44 km/h 16 kilometrin vetomatkalla, ihasteli puolestaan Land Roverin vetämisspesialisti Quentin Spottiswoode.Lähde ja kuvat: Land RoverMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?