22.9.2017 Ajoneuvot Työtä pelkäämätön Land Rover Discovery vastaan 110 tonnin maantiejuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 158 rengasta ja 110 tonnia vastaan tavallinen nelivetomaasturi. Ainakaan Land Roveria ei voi syyttää haasteiden pelkäämisestä. Autovalmistajien lempiharrastuksiin kuuluu uusien maastoautojen erinomaisuuden osoittaminen erilaisin vetohaastein. Tällä kertaa Land Rover Discovery kokeili voimiaan erityispitkän maantiejunan kanssa, heijastellen mallin ensiesiintymistä 1989 oikean junan kanssa.Australian Outback-aavikkoalueilla nähtävät komeat maantiejunat voivat olla jopa 53,5 metriä pitkiä ja koostua enintään neljästä perävaunusta. Land Roverin vetokokeessa oli kuitenkin poikkeusluvalla peräti seitsämän perävaunun ja vetoauton yhdistelmä, kokonaismassan ollessa peräti 110 tonnia. Vedettävässä yhdistelmässä oli yhteensä 158 rengasta.Tällä kertaa vetoroolissa nähtiin tavallinen Land Rover Discovery Td6, jonka 3,0-litraisen turbodieselin strategiset mitat ovat 258 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä vääntöä. Myös vaihteistona oli Discoveryn tavallinen 8-pykäläinen automaatti. Itse vetäminen hoitui tehdasasenteisella vetokoukulla, kuinkas muutenkaan.Tieliikenteessä Land Rover Discoveryn suurin sallittu vetokapasiteetti on 3 500 kilogrammaa ja tavallisessa käytössä maasturiklassikko voi myös hyödyntää kattavaa peräkärryavustintaan. Maantiejunan kanssa Discovery tarvitsi kuitenkin hiukan apua jarrujen suhteen, joten mukana oli myös yhdistelmän normaali vetoauto. Normaalisti maantiejunan vetämiseen käytetäänkin 15-litraista dieselmoottoria, josta saadaan 529 hevosvoimaa ja 2 983 newtonmetriä vääntöä. – Kun Land Rover ensin otti yhteyttä, en uskonut, että auto pystyisi siihen, joten olin yllättynyt miten helposti tavallinen Discovery veti 110 tonnin maantiejunaa. Oli myös vaikuttavaa, miten pehmeästi vaihteisto toimi tuollaisenkin kuorman kanssa. Tällaiset maantiejunat ovat tehokkainta maantien rahtiliikennettä planeetalla ja Discoveryn käyttäminen teki tästä kaikkein taloudellisimman, kommentoi G&S Transportin hallintojohtaja John Bilato.– Vetoakapsiteetti on aina ollut tärkeä osa Discoveryn perimää ja maantiejunan raaka paino on vain osa tarinaa. Vetoauton ja seitsämän perävaunun vetämisessä vastassa on niin monen akselin vierintävastus, joten sen selvittäminen on iso juttu. Odotimme, että auto selviää testistä, mutta se selvisi haasteesta puhtain paperein, huippunopeuden ollessa 44 km/h 16 kilometrin vetomatkalla, ihasteli puolestaan Land Roverin vetämisspesialisti Quentin Spottiswoode.Lähde ja kuvat: Land RoverMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!