26.7.2019 Ajoneuvot Ulkopuolinen turvatyyny suojaamaan sivutörmäyksissä ehkä jo neljän vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen ZF on kehittänyt ulkopuolisen turvatyynyn, jonka tarkoituksena on pehmentää auton sivuun kohdistuvaa törmäystä. Yhtiöllä on jo käynnissä yhteistyö saksalaisen autovalmistajan kanssa, jonka nimeä ei vielä julkisteta. Maailman suurimpiin autonosien valmistajiin lukeutuva ja muun muassa vaihteistoista tunnettu ZF on kehittänyt yhtä potentiaalisimmista turvallisuusharppauksista vuosiin, ulkopuolista turvatyynyä.1990-luvulta lähtien turvatyynyjen määrä auton sisällä on lisääntynyt, ohjauspyörän lisäksi turvatyynyjä tuli muun muassa istuimiin ja pilareihin. Myös jalankulkijoiden suojaukseen on kehitetty turvatyynyjä.ZF:n mielestä turvatyynyjä on hyvä soveltaa ulkopuolella myös ajoneuvojen keskinäistä törmäystä varten. Uusi keksintö havaitsee tulevan törmäyksen ja laukaisee ilmatyynyn, jolla on tarkoitus vähentää iskun autoon ja matkustajiin kohdistuvaa energiaa.– Olemme työskennelleet tämän parissa jonkin aikaa, mutta aikaisemmin meillä ei ole ollut tarvittavaa teknologiaa, ZF:n varapuheenjohtaja Norbert Kagerer kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkseleista turvatyynyihinTällaisten osien valmistukseen siirtyminen kertoo paljon maailmalla tapahtuvista asioista. ZF on merkittävä yksityisomistuksessa oleva saksalaisyhtiö, jolla oli vuonna 2018 41,5 miljardin dollarin liikevaihto. Muutamia vuosia sitten se valmisti pääasiassa perinteisempiä osia ja komponentteja, kuten akseleita, vaihteistoja ja jarruja.Viimeisen neljän vuoden aikana ZF on tehnyt suuria muutoksia. Vuonna 2015 se osti toisen perinteikkään valmistajan, TRW Automotiven 13,5 miljardilla dollarilla. Näin ZF on saanut käyttöönsä muun muassa erilaista tutka- ja turvallisuustekniikkaa. Viime kuussa ZF:n työntekijät yrittivät saada laukaistua kevyen mallinnetun testiauton kauko-ohjaton Opel Insignian kylkeen ulkopuolista turvatyynyä testatakseen. Testin onnistumiseksi törmäyksen täytyi tapahtua juuri oikeaan paikkaan. Muutaman yrityksen jälkeen testiauto oli osumassa Insigniaan ja turvatyynyt laukesivat ennen varsinaista osumaa, kuten oli tarkoitettu.Nopeasti markkinoille turvallisuuden kehittämiseksi– Ulkopuolinen turvatyyny on aivan uusi raja teollisuudelle. Se on ennakoivaa törmäyksen tunnistamista, joka on autonomisten ajoneuvojen tulevaisuuden kulmakivi, Valient Market Researchin toimitusjohtaja Scott Upham ennustaa.ZF:n johtajat ovat sitä mieltä, että ulkopuolisella turvatyynyllä on tärkeä rooli tässä hetkessä, yritys haluaa edistää turvallisempaa autoilua. Kagerer kertoi, että ZF olisi voinut asentaa ulkopuoliset turvatyynyt mille puolen autoa tahansa, mutta suurimmat hyödyt he näkevät nimenomaan sivuilla. Hänen mukaan yli kolmas kuolemista ajoneuvoissa johtuu sivupuolen törmäyksestä, joten sillä alueella on turvallisuudessa paljon kehitettävää.ZF odottaa keksinnön tulevan markkinoille vuonna 2023. Kareger kertoo tuotteen olevan jo esikehityksessä saksalaisen premium-autovalmistajan kanssa, jonka nimeä hän ei halua vielä kertoa.Lähde: Autonews, ZF Kuvat ja video: ZF Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?