26.7.2019 Ajoneuvot Ulkopuolinen turvatyyny suojaamaan sivutörmäyksissä ehkä jo neljän vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen ZF on kehittänyt ulkopuolisen turvatyynyn, jonka tarkoituksena on pehmentää auton sivuun kohdistuvaa törmäystä. Yhtiöllä on jo käynnissä yhteistyö saksalaisen autovalmistajan kanssa, jonka nimeä ei vielä julkisteta. Maailman suurimpiin autonosien valmistajiin lukeutuva ja muun muassa vaihteistoista tunnettu ZF on kehittänyt yhtä potentiaalisimmista turvallisuusharppauksista vuosiin, ulkopuolista turvatyynyä. 1990-luvulta lähtien turvatyynyjen määrä auton sisällä on lisääntynyt, ohjauspyörän lisäksi turvatyynyjä tuli muun muassa istuimiin ja pilareihin. Myös jalankulkijoiden suojaukseen on kehitetty turvatyynyjä. ZF:n mielestä turvatyynyjä on hyvä soveltaa ulkopuolella myös ajoneuvojen keskinäistä törmäystä varten. Uusi keksintö havaitsee tulevan törmäyksen ja laukaisee ilmatyynyn, jolla on tarkoitus vähentää iskun autoon ja matkustajiin kohdistuvaa energiaa. – Olemme työskennelleet tämän parissa jonkin aikaa, mutta aikaisemmin meillä ei ole ollut tarvittavaa teknologiaa, ZF:n varapuheenjohtaja Norbert Kagerer kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akseleista turvatyynyihin Tällaisten osien valmistukseen siirtyminen kertoo paljon maailmalla tapahtuvista asioista. ZF on merkittävä yksityisomistuksessa oleva saksalaisyhtiö, jolla oli vuonna 2018 41,5 miljardin dollarin liikevaihto. Muutamia vuosia sitten se valmisti pääasiassa perinteisempiä osia ja komponentteja, kuten akseleita, vaihteistoja ja jarruja. Viimeisen neljän vuoden aikana ZF on tehnyt suuria muutoksia. Vuonna 2015 se osti toisen perinteikkään valmistajan, TRW Automotiven 13,5 miljardilla dollarilla. Näin ZF on saanut käyttöönsä muun muassa erilaista tutka- ja turvallisuustekniikkaa. Viime kuussa ZF:n työntekijät yrittivät saada laukaistua kevyen mallinnetun testiauton kauko-ohjaton Opel Insignian kylkeen ulkopuolista turvatyynyä testatakseen. Testin onnistumiseksi törmäyksen täytyi tapahtua juuri oikeaan paikkaan. Muutaman yrityksen jälkeen testiauto oli osumassa Insigniaan ja turvatyynyt laukesivat ennen varsinaista osumaa, kuten oli tarkoitettu. Nopeasti markkinoille turvallisuuden kehittämiseksi – Ulkopuolinen turvatyyny on aivan uusi raja teollisuudelle. Se on ennakoivaa törmäyksen tunnistamista, joka on autonomisten ajoneuvojen tulevaisuuden kulmakivi, Valient Market Researchin toimitusjohtaja Scott Upham ennustaa. ZF:n johtajat ovat sitä mieltä, että ulkopuolisella turvatyynyllä on tärkeä rooli tässä hetkessä, yritys haluaa edistää turvallisempaa autoilua. Kagerer kertoi, että ZF olisi voinut asentaa ulkopuoliset turvatyynyt mille puolen autoa tahansa, mutta suurimmat hyödyt he näkevät nimenomaan sivuilla. Hänen mukaan yli kolmas kuolemista ajoneuvoissa johtuu sivupuolen törmäyksestä, joten sillä alueella on turvallisuudessa paljon kehitettävää. ZF odottaa keksinnön tulevan markkinoille vuonna 2023. Kareger kertoo tuotteen olevan jo esikehityksessä saksalaisen premium-autovalmistajan kanssa, jonka nimeä hän ei halua vielä kertoa. Lähde: Autonews, ZF Kuvat ja video: ZF Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?