3.4.2024

Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä

Kuva Moottori

Kolmelta Suomessa myytävältä nastarenkaalta puuttuu tyyppihyväksyntä ja näin ollen ne on poistettava myynnistä, mutta myös käytöstä.

Moottori-lehti selvitti kuluneena talvena nastarenkaiden tyyppihyväksyntätietoja laajassa selvityksessään. Moottorin selvitys osoitti, että markkinoilla liikkuu sellaisia nastarenkaita, jotka eivät välttämättä täytä lain vaatimia määräyksiä.

Moottorin selvityksessä esille nousi esimerkiksi Winrun Winter-Max WR60 -nastarengas, josta ei pystytty aukottomasti todentamaan, että sillä olisi Suomessa nastarenkaalta vaadittava tyyppihyväksyntä. Renkaiden tyyppihyväksyntä on rengasvalmistajan vastuulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme rengasmallia pois myynnistä

Nyt renkaiden tyyppihyväksyntää valvova liikenne- ja viestintävirasto Traficom on jyrähtänyt sekä Winrun-renkaasta, että kahdesta muusta Suomessa myynnissä olleesta nastarenkaasta.

– Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on valvonnassaan havainnut, että kolmelta nastarenkaalta puuttuu vaadittava hyväksyntä. Tämä tarkoittaa sitä, että hyväksymättömien renkaiden osalta ei ole varmistuttu tien tarpeettomasta kulumisesta. Tällaisten hyväksymättömien nastarenkaiden myyminen on kiellettyä, joten rengaskauppiailta odotetaan nyt pikaisia toimenpiteitä, Traficomin ylitarkastaja Mika Loponen toteaa.

Winrun-renkaan lisäksi myynnistä täytyy poistaa välittömästi myös Antares Grip 60 Ice -rengasmalli sekä Trazano Icemaster Spike -rengasmalli. Lain mukaan näitä renkaita ei saa myöskään käyttää, mikäli sellaiset autoon on asennettu.

Kun Moottori kuluneena talvena selvitti renkaiden tyyppihyväksyntää, tuolloin oli tiedossa, että Winrun-renkaan tyyppihyväksyntäprosessi oli jostain syystä jäänyt kesken. Nyt Traficom on kuitenkin kieltänyt Winrun-renkaan myymisen.

Tyyppihyväksymätöntä rengasta ei saa käyttää

Myymisen lisäksi laki kieltää myös tyyppihyväksymättömän renkaan maahantuomisen, mutta myös käyttämisen. Ajoneuvolain mukaan nastarengasta ei saa käyttää liikenteessä, mikäli sitä ei ole asianmukaisesti hyväksytty.

– Ajoneuvon käyttäjä voi saada poliisilta sakon tai ajoneuvon katsastus hylätään, jos ajoneuvossa on hyväksymätön nastarengas, Loponen sanoo.

Moottorin tehdessä selvitystä nastarenkaiden tyyppihyväksynnistä, Antares- ja Trazano-renkaat olivat renkaiden tukkukauppiaiden Moottorille kertoman mukaan sellaisia, joissa renkaiden nastamäärä on sen verran alhainen, että ne eivät tarvitse tyyppihyväksyntää.

Nyt näiden renkaidenkin kohdalla Traficomin antama tieto on, että niitä ei saa käyttää ja ne on vedettävä pois myynnistä. Ylitarkastaja Loponen totesi aiemmin talvella Moottorille, että Traficomin valvonnassa selvitetään koko ajan myös esimerkiksi sitä, että täyttävätkö aiemmin tyyppihyväksytyt renkaat edelleen vaatimukset. Loposen mukaan esimerkiksi kumiseoksen muuttuminen saattaa vaikuttaa siihen, miten rengas kuluttaa tietä.

Kuluttajalla voi olla oikeus hyvitykseen

Traficom toteaa, että mikäli kuluttajalta löytyy autostaan edellä mainitut renkaat, kuluttajalla voi olla oikeus kuluttajasuojalain mukaisiin hyvityksiin. Kuluttajan kannattaakin olla yhteydessä yritykseen, josta renkaat on ostettu. Mikäli yritys ja kuluttaja eivät pääse yksimielisyyteen hyvityksen määrästä, kuluttaja voi kääntyä asiassa myös kuluttajaneuvonnan puoleen.

Moottorin talvella tekemässä selvityksessä kävi myös ilmi, että tyyppihyväksymättömiä renkaita on myyty Suomessa. Nyt Traficom on määrännyt tyyppihyväksymättömät renkaat poistettavaksi myynnistä. Traficom on myös julkaissut ohjeen rengasliikkeille, miten renkaan soveltuvuuden myyntiin voi tarkistaa. 

Moottorin selvityksessä kävi ilmi, että osa rengaskauppiaista luottaa sokeasti siihen, että maahantuoja on varmistanut renkaan luvallisuuden, mutta selvityksessä kävi myös ilmi, että osa kauppiaista saattaa myydä renkaita aivan tietoisesti, vaikka niillä ei olisikaan tyyppihyväksyntää.

– Kun tavaraa löytyy jostain halvalla, sitä myydään välittämättä yhtään mistään, luotettava lähde kertoi talvella Moottorille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksinkertainen ohje

Traficomin ohjeistus, jolla renkaan myyntikelpoisuuden voi varmistaa, on kuitenkin hyvin yksinkertainen.

Ensin renkaasta lasketaan nastojen määrä, jonka jälkeen nastamäärä selvitetään renkaan vierintäkehän pituuden metriä kohden jakamalla laskettu nastamäärä renkaan dynaamisella vierintäkehän pituudella. Esimerkiksi 205/55R16-kokoisen renkaan vierintäkehän pituus on 1,928 metriä.

Lain mukaan auton nastarenkaassa saa olla enintään 50 nastaa renkaan vierintäkehän yhtä metriä kohti. Jos tällainen rengas on varustettu hyväksytyllä niin kutsutulla yleisnastalla, rengasta ei tarvitse erikseen tyyppihyväksyttää.

Jos nastoja on enemmän kuin 50 vierintäkehän metriä kohti, erillinen tyyppihyväksyntä on tehtävä, jotta voidaan todeta, että suurempi nastamäärä ei kuluta asfalttia sallittua enemmän. Käytännössä tämä tarkoittaa renkaalla tehtävää yliajokoetta.

Mikäli nastamäärä on Traficomin ohjeistuksen mukaan enintään 50 nastaa vierintäkehän pituuden metriä kohden, rengasvalmistajalta voi selvittää, mitä nastaa renkaassa on käytetty. Hyväksytyt nasta löytyvät Traficomin nettisivuilla julkaistussa tyyppihyväksyttyjen nastojen luettelosta. Mikäli nasta löytyy luettelosta, nastarengasta voi myydä.

Jos nastoja on enemmän kuin 50 per vierintäkehän metri, nastarenkaan tulisi löytyä Traficomin niin ikään julkaisemasta rengas-nasta -yhdistelmien tyyppihyväksyntäluettelosta.

Luetuimmat