3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmelta Suomessa myytävältä nastarenkaalta puuttuu tyyppihyväksyntä ja näin ollen ne on poistettava myynnistä, mutta myös käytöstä. Moottori-lehti selvitti kuluneena talvena nastarenkaiden tyyppihyväksyntätietoja laajassa selvityksessään. Moottorin selvitys osoitti, että markkinoilla liikkuu sellaisia nastarenkaita, jotka eivät välttämättä täytä lain vaatimia määräyksiä.Moottorin selvityksessä esille nousi esimerkiksi Winrun Winter-Max WR60 -nastarengas, josta ei pystytty aukottomasti todentamaan, että sillä olisi Suomessa nastarenkaalta vaadittava tyyppihyväksyntä. Renkaiden tyyppihyväksyntä on rengasvalmistajan vastuulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme rengasmallia pois myynnistäNyt renkaiden tyyppihyväksyntää valvova liikenne- ja viestintävirasto Traficom on jyrähtänyt sekä Winrun-renkaasta, että kahdesta muusta Suomessa myynnissä olleesta nastarenkaasta.– Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on valvonnassaan havainnut, että kolmelta nastarenkaalta puuttuu vaadittava hyväksyntä. Tämä tarkoittaa sitä, että hyväksymättömien renkaiden osalta ei ole varmistuttu tien tarpeettomasta kulumisesta. Tällaisten hyväksymättömien nastarenkaiden myyminen on kiellettyä, joten rengaskauppiailta odotetaan nyt pikaisia toimenpiteitä, Traficomin ylitarkastaja Mika Loponen toteaa.Winrun-renkaan lisäksi myynnistä täytyy poistaa välittömästi myös Antares Grip 60 Ice -rengasmalli sekä Trazano Icemaster Spike -rengasmalli. Lain mukaan näitä renkaita ei saa myöskään käyttää, mikäli sellaiset autoon on asennettu.Kun Moottori kuluneena talvena selvitti renkaiden tyyppihyväksyntää, tuolloin oli tiedossa, että Winrun-renkaan tyyppihyväksyntäprosessi oli jostain syystä jäänyt kesken. Nyt Traficom on kuitenkin kieltänyt Winrun-renkaan myymisen.Tyyppihyväksymätöntä rengasta ei saa käyttääMyymisen lisäksi laki kieltää myös tyyppihyväksymättömän renkaan maahantuomisen, mutta myös käyttämisen. Ajoneuvolain mukaan nastarengasta ei saa käyttää liikenteessä, mikäli sitä ei ole asianmukaisesti hyväksytty.– Ajoneuvon käyttäjä voi saada poliisilta sakon tai ajoneuvon katsastus hylätään, jos ajoneuvossa on hyväksymätön nastarengas, Loponen sanoo.Moottorin tehdessä selvitystä nastarenkaiden tyyppihyväksynnistä, Antares- ja Trazano-renkaat olivat renkaiden tukkukauppiaiden Moottorille kertoman mukaan sellaisia, joissa renkaiden nastamäärä on sen verran alhainen, että ne eivät tarvitse tyyppihyväksyntää.Nyt näiden renkaidenkin kohdalla Traficomin antama tieto on, että niitä ei saa käyttää ja ne on vedettävä pois myynnistä. Ylitarkastaja Loponen totesi aiemmin talvella Moottorille, että Traficomin valvonnassa selvitetään koko ajan myös esimerkiksi sitä, että täyttävätkö aiemmin tyyppihyväksytyt renkaat edelleen vaatimukset. Loposen mukaan esimerkiksi kumiseoksen muuttuminen saattaa vaikuttaa siihen, miten rengas kuluttaa tietä.Kuluttajalla voi olla oikeus hyvitykseenTraficom toteaa, että mikäli kuluttajalta löytyy autostaan edellä mainitut renkaat, kuluttajalla voi olla oikeus kuluttajasuojalain mukaisiin hyvityksiin. Kuluttajan kannattaakin olla yhteydessä yritykseen, josta renkaat on ostettu. Mikäli yritys ja kuluttaja eivät pääse yksimielisyyteen hyvityksen määrästä, kuluttaja voi kääntyä asiassa myös kuluttajaneuvonnan puoleen.Moottorin talvella tekemässä selvityksessä kävi myös ilmi, että tyyppihyväksymättömiä renkaita on myyty Suomessa. Nyt Traficom on määrännyt tyyppihyväksymättömät renkaat poistettavaksi myynnistä. Traficom on myös julkaissut ohjeen rengasliikkeille, miten renkaan soveltuvuuden myyntiin voi tarkistaa. Moottorin selvityksessä kävi ilmi, että osa rengaskauppiaista luottaa sokeasti siihen, että maahantuoja on varmistanut renkaan luvallisuuden, mutta selvityksessä kävi myös ilmi, että osa kauppiaista saattaa myydä renkaita aivan tietoisesti, vaikka niillä ei olisikaan tyyppihyväksyntää.– Kun tavaraa löytyy jostain halvalla, sitä myydään välittämättä yhtään mistään, luotettava lähde kertoi talvella Moottorille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertainen ohjeTraficomin ohjeistus, jolla renkaan myyntikelpoisuuden voi varmistaa, on kuitenkin hyvin yksinkertainen.Ensin renkaasta lasketaan nastojen määrä, jonka jälkeen nastamäärä selvitetään renkaan vierintäkehän pituuden metriä kohden jakamalla laskettu nastamäärä renkaan dynaamisella vierintäkehän pituudella. Esimerkiksi 205/55R16-kokoisen renkaan vierintäkehän pituus on 1,928 metriä.Lain mukaan auton nastarenkaassa saa olla enintään 50 nastaa renkaan vierintäkehän yhtä metriä kohti. Jos tällainen rengas on varustettu hyväksytyllä niin kutsutulla yleisnastalla, rengasta ei tarvitse erikseen tyyppihyväksyttää. Jos nastoja on enemmän kuin 50 vierintäkehän metriä kohti, erillinen tyyppihyväksyntä on tehtävä, jotta voidaan todeta, että suurempi nastamäärä ei kuluta asfalttia sallittua enemmän. Käytännössä tämä tarkoittaa renkaalla tehtävää yliajokoetta.Mikäli nastamäärä on Traficomin ohjeistuksen mukaan enintään 50 nastaa vierintäkehän pituuden metriä kohden, rengasvalmistajalta voi selvittää, mitä nastaa renkaassa on käytetty. Hyväksytyt nasta löytyvät Traficomin nettisivuilla julkaistussa tyyppihyväksyttyjen nastojen luettelosta. Mikäli nasta löytyy luettelosta, nastarengasta voi myydä.Jos nastoja on enemmän kuin 50 per vierintäkehän metri, nastarenkaan tulisi löytyä Traficomin niin ikään julkaisemasta rengas-nasta -yhdistelmien tyyppihyväksyntäluettelosta. Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle