29.6.2017 Ajoneuvot Uuden Audi A8:n aktiivinen alusta ennakoi töyssyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyöräkohtaiset sähkömoottorit mahdollistavat uusia ulottuvuuksia Audi A8:n alustassa. Autonvalmistajien suosikkiadjektiivit aktiivinen ja dynaaminen vilisevät tulevan Audi A8:n jousituksen esittelytekstissä. Tällä kertaa sanoille voi olla katetta, sillä A8:n alustaan on ladattu melkoinen määrä teknologiaa.Uusi A8 on – ainakin osassa moottoriversioista – miedoksi hybridiksi kutsuttu yhdistelmä polttomoottoria ja pienitehoista sähkökonetta. Sähköapua varten autossa on 48 voltin akku tavallisen 12 voltin akun rinnalla – Audi tosin kertoo uutuuden olevan ensimmäinen auto, jossa 48 volttia hoitaa pääsähköjärjestelmän työt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkön sivuhyötyjä48 voltin läsnäolo avaa uusia mahdollisuuksia myös alustapuolessa. Audi on jo aiemmin esitellyt SQ7-katumaasturiin aktiiviset kallistuksenvaimentimet, jossa 48 voltin sähkömoottoreiden herkkäsäätöinen vääntömomentti korvaa perinteiset vääntyvät terästangot. Siten SQ7 voi löysätä mutkiin jäykistetyt kallistuksenvaimentimet kuoppaisille suorille, mikä tuo selkeää mukavuusetua.Tulevassa A8-mallissa Audi menee askeleen pidemmälle. Nyt 48 voltin sähkömoottoreita on tuplasti enemmän, yksi per pyörä. Vaihteiston kautta sähkömoottorin vääntömomentti ohjataan vipua ja yhdystankoa pitkin pyöräntuentaan tavallisen kallistuksenvaimentimen tavoin.Järjestelmä kykenee vastustamaan auton kallistumista mutkassa nostamalla ulkokaarteen pyöriä ylöspäin ja vetämällä sisäkaarteen puolta alaspäin.Auto mukautuu tiehenVarsinaiset hyödyt saavutetaan tasaisten kaarteiden ulkopuolella. Audi on varustettu kameralla, joka lukee tienpinnan muotoja 18 kertaa sekunnissa. A8 siis tietää minkälaisen töyssyn pyörät tulevat kohtaamaan, ja osaa keventää tai painaa yksittäisiä pyöriä juuri oikealla hetkellä. Samoin järjestelmä voi estää auton niiailun rajuissa jarrutuksissa tai kiihdytyksissä.Sähkömoottoreiden lisäksi autossa on toki ilmajousitus, joka toimii perinteiseen tapaan. Sähkömoottoreilla toteutettu aktiivinen säätö vain täydentää ilmajousituksen toimintaa. https://youtu.be/p6mJ58D1SLE Nokkelan alustan tukena on nelipyöräohjaus. Audi kertoo A8:n kääntösäteen jäävän A4-mallia pienemmäksi. Valmistaja kehuskelee ohjauksen tarjoavan kaikkea runsaasta mukavuudesta ”intensiiviseen palautteeseen” asti.Audin järjestelmä muistuttaa Mercedes-Benzin vuonna 2013 julkaisemaa Magic Body Control –järjestelmää, joka tuli saataville W222-korin S-sarjaan. Ainakin teoriassa Audin sähkösäätöisyyden pitäisi tarjota Mercedes-Benzin hydraulista järjestelmää tarkempi ja nopeampi säätö, mutta vasta käytäntö osoittaa totuuden.Aktiivisuudella parempaa passiivista turvallisuuttaMukautuvat järjestelmät mahdollistavat auton luonteen muokkaamisen lisäksi mielenkiintoisia turvallisuusetuja. Audi kertoo uuden aktiivialustan työskentelevän yhteistyössä aktiivisten turvajärjestelmien kanssa: jos auto toteaa sivutörmäyksen väistämättömäksi, nostavat sähkömoottorit törmäyksen vastaanottavan kyljen puolessa sekunnissa 80 millimetriä korkeammalle. Näin mahdollinen törmäys kohdistuu entistä paremmin auton helmoihin ja muihin kaikista lujimpiin rakenteisiin. Audin mukaan se laskee matkustajiin kohdistuvaa kuormitusta törmäystilanteissa parhaimmillaan jopa 50 prosenttia.Moottori tutustuu lähemmin uuteen Audi A8 -malliin heinäkuun 11. päivänä Audin teknologiapäivillä.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat, lähde ja video: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”