12.3.2018

Uudistunut Ford Edge: enemmän tekniikkaa hyötyyn ja vähän huviinkin

Uudistunut Ford Edge ST Line

Kasvojaan kohottava Ford Edge tuo tarjolle uusia EcoBlue-moottoreita sekä joukon arkea helpottavia toimintoja.

Geneven autonäyttelyn alla uudistunut Ford Edge oli luonnollisesti esillä automaailman suuren sinisen messuosastolla.

Messuilla esitelty auto oli ST Line -varustelulla, jolloin keskikokoisen katumaasturin ilmettä on pyritty saamaan jyhkeämmäksi puskureiden ja helmaosien muotoilulla sekä 20-tuumaisilla vanteilla. Sisätilan yksityiskohtien lisäksi ST Linen yhteydessä on tavoiteltu myös ketteryyttä jousituksen ja säätyvän ohjauksen muodossa.

Uudistunut Ford Edge ST Line

Konepellin alla uutta on 2,0-litrainen kahdella turbolla varustettu EcoBlue-dieselmoottori, josta saadaan 238 hevosvoimaa kahdeksanvaihteisen automaatin ja nelivedon jaettavaksi. Samalla aiempi 180 hevosvoiman TDCi korvautuu 190 hevosvoiman EcoBluella, jonka parina on edelleen kuusivaihteinen manuaali ja neliveto.

Uudistunut Ford Edge ST Line

Kasvojenkohotuksen yhteydessä Edgen elektronisten turvavarusteiden arsenaali kasvaa jälleen. Mukautuva vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla ja kaista-avustin helpottavat arkista ajamista. Uutena on myös törmäyksenväistöavustin, joka avustaa kuljettajaa väistöliikkeissä mikäli vaarana on hitaammin kulkevaan tai pysähtyneeseen ajoneuvoon törmääminen. Jos onnettomuus tapahtuu, käytössä on törmäyksen jälkeinen jarrutus, jolla pyritään estämään lisävahinkojen syntyminen.

Sisällä matkustamossa uutta on mahdollisuus älypuhelimen langattomaan lataukseen. Tarjolle tulee myös B&O:n 1 000 watin äänentoistojärjestelmä ja Edgen mittaristo on saanut uuden mukautettavan "3D"-tyylin. Kojelautaan ja keskikonsoliin on raivattu lisää säilytystilaa vaihtamalla käsijarru sähköiseen ja suosimalla automaattivaihteiston yhteydessä rullatoimista vaihteenvalitsinta.

Uudistunut Ford Edge tulee tarjolle Trend-mallin lisäksi Titanium-, ST Line- ja Vignale-varusteluilla. Suomessa auto nähdään myöhemmin tänä vuonna.

Lähde: Ford Kuvat: Aake Kinnunen, Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat