3.5.2025

Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi

Kuva Volvo

Arkki-Volvon perillinen on tullut Euroopassa sähkövastineensa ja katumaastureiden syrjäyttämäksi. Kiinassa S90 jatkaa elämäänsä kevyehkön päivityksen kera.

Takana päin ovat nyt ne ajat, jolloin Volvo näytti meille parastaan isojen ja omassa ajassaan ylellisten polttomoottorisedanien muodossa. 200-, 700- ja 900-sarjat, S80 kahdessa sukupolvessa ja viimeisimpänä S90 ovat olleet ruotsalaisen autoteollisuuden tärkein vastaus edustusluokan automarkkinoille. Tähän sukulinjaan mahtuu muun muassa maailman ensimmäinen kuusisylinterinen dieselmoottori henkilöautossa, monta jatkettua kuninkaallista Volvoa sekä Yamahan kanssa yhteistyössä tehty V8.

Edustusluokan Volvo-sedanin tarina tässä muodossaan polttomoottorisena tuli Euroopan markkinoilla päätökseensä sen myötä, että Volvo lanseerasi sen vastineeksi tehdyn täyssähköisen ES90:n.

Volvo S90 jää päivityksen kera olemaan, mutta Volvo aikoo tuoda sen markkinoille vain Kiinassa sekä "myöhemmin valikoiduilla muilla markkinoilla." Muusta viestinnästä päätellen nuo muutkin markkinat tulevat sijaitsemaan Aasian alueella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienehköä viilausta

Volvo S90 on jo yhdeksän vuotta vanha malli, sillä se esiteltiin vuoden 2016 alussa Detroitin autonäyttelyssä. Volvon mallistosta löytyy yksi vieläkin vanhempi malli, nimittäin XC90. Sillekin ostettiin viime vuoden lopulla lisävuosia erittäin suuresti S90:n päivitystä vastaavalla tavalla, mutta trendikkään korimallinsa ansiosta se sai jäädä myös Euroopan mallistoon oman täyssähkövastineensa EX90:n rinnalle.

Tältä näyttää siis Volvo S90 idän ihmeeksi muuttuneena. Volvon pressikuvissa esiintyvä päivitetty S90 näyttäisi edustavan Kiinan markkinoille ominaista pitkän akselivälin mallia.

Kuvat kertovat myös, kuinka S90 on saanut keulaansa XC90:n ja XC60:n hiljattaisista päivityksistä mukaillun ilmeen. Se koostuu uudistetusta maskista, jossa vinot rivat mukailevat edestä katsoen oikealla puolella Volvon perinteistä keulamerkkiä, vasemman puolen ripojen kulkiessa vastapäin. Keulalla on myös uudet, hieman aiempaa särmikkäämmät "Thorin vasarat" sekä hienovaraisesti uudelleenmuotoillut etupuskuri ja konepelti.

Peräänsä S90 on saanut Volvon nykymuodin mukaisesti selvästi päivitetyt takavalot, mutta ES90:n kaltainen erikoinen lisäpari pilareista jää S90:n tapauksessa puuttumaan.

Sisätilan muutokset keskittyvät edelleen XC90:tä mukaillen tietoviihdekeskukseen, joka nojaa nyt 11,2-tuumaiseen, kelluvaan yksikköön. Sisällä matkustajat saavat niin ikään nauttia parannelluista materiaaleista, paremmasta äänieristyksestä sekä vakiovarusteeksi muuttuneesta mukautuvasta ilmajousituksesta.

Kiinalaiset voivat ostaa S90:nsä jatkossakin bensiinimoottorisena tai sitten lataushybridinä, jonka sähköinen toimintamatka on kasvanut muutamalla kilometrillä 80 kilometriin.

Lähde: Volvo

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat