5.3.2025

Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia

Kuva Tuomas Rajala

Volvon mallisto on sähköistynyt vauhdilla ja tuotantoputkesta alkaa tulla ulos uusia ja kiinnostavia malleja. Viimeisin on edustusautoluokkaan tähtäävä sähkösedan ES90.

ES90:n tekniset herättävät kunnioitusta, sillä pituutta on kertynyt peräti viisi metriä ja akseliväliäkin yli kolme. Tämä kertoo siitä, että autolla on kokoa sekä ulkona että sisällä, sillä kolmen metrin akseliväliin saa leivottua hulppeat sisätilat.

Koeistuminen paljastaa ajatukset oikeiksi, sillä sisätilat ovat hyvät. Jos etupenkillä hakee hyvän ajoasennon, mahtuu kuskin taakse lepuuttamaan myös kookas matkustaja. Tämä kertoo potentiaalista edustusautoluokkaan, jossa kyytiläisiä tuskin kiinnostaa istuskella polvet kiinni etupenkissä.

Sisätilat ovat skandinaaviseen tyylin raikkaat ja vaaleat. Sisusta on verhoiltu kestävän kehityksen tyyliin vegaanisella nahkamaisella pinnoitteella. Hallintalaitteet ovat tuttua kauraa muista malleista, mutta ES:n kohdalla Premiumia on vaikka EX30 poiketen tarjolla melkoisesti lisää.

Volvon voimalinja on – kuten arvata saattaa – jykevä. Yksimoottorinen ES90 loihtii 333 hevosvoiman tehot ja 480 Nm vääntöä. Akun nettokapasiteetti on 88 kW ja latausnopeus maksimissaan 300 kW. Valmistaja kertoo auton saavan 10 minuutin mittaisella latauksella 275 kilometriä toimintamatkaa, mikä on vakuuttava tulos. Toimintamatka on puolestaan 650 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jykevät tehot Performance-mallista

Mikäli takapotkuinen ES90 ei riitä tarjoamaan riittävästi vetäviä pyöriä tai voimaa, on saatavilla myös pari nelivetoversiota. Niistä miedompi versio luovuttaa kuskin käyttöön 449 hevosvoimaa ja 670 Nm. Kiihtyvyys on kohdallaan, sillä kookas edustusauto irtoaa paikaltaan sataseen 5,5 sekunnissa.

Mikäli tehonpuute jää vaivaamaan, on optiona Performance-versio, joka lataa tiskiin hävyttömät 680 hv ja 870 Nm. Tällä voimamäärällä limppu liikkuu lipevästi, sillä 0–100 km/h mennään tasan neljässä sekunnissa. Sellaisen luulisi riittävän kiireisemmällekin liikemiehelle tai -naiselle. Nelivetoversioiden akku on takavetoista suurempi: 106 kWh.

Volvon edustussedan on kieltämättä mielenkiintoinen tapaus, sillä kilpailijoita ei tässä luokassa ole jonoksi saakka. Yksi sellainen on BMW:n erinomainen i5, jolle Volvo antaa myrskyvaroituksen. Myös Mercedes-Benz EQE lurkkii samoilla apajilla. Monelle listalle yltänee myös Tesla Model S.

Volvo on julkaissut autojensa hinnat, ja halvimmillaan ES90:een pääsee kiinni takavetoisena. Tuolloin hintalapussa seisoo 76 350 euroa. Nelivetomallien hinnat alkavat 89 100 eurosta ja kaikista nurkista raapiva Performance-tehoversio maksaa 94 700 euroa.

Odotan innolla pääsemistä Volvo ES90:n ohjaimiin, sillä laatuvaikutelma on kohdallaan, ja suoritusarvojen perusteella luvassa on väkevä tapaus. Kyseessä on lisäksi varsin tyylikäs tapaus, joka jättää jopa saksalaiset kilpailijat varjoonsa.  

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat