5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon mallisto on sähköistynyt vauhdilla ja tuotantoputkesta alkaa tulla ulos uusia ja kiinnostavia malleja. Viimeisin on edustusautoluokkaan tähtäävä sähkösedan ES90. ES90:n tekniset herättävät kunnioitusta, sillä pituutta on kertynyt peräti viisi metriä ja akseliväliäkin yli kolme. Tämä kertoo siitä, että autolla on kokoa sekä ulkona että sisällä, sillä kolmen metrin akseliväliin saa leivottua hulppeat sisätilat.Koeistuminen paljastaa ajatukset oikeiksi, sillä sisätilat ovat hyvät. Jos etupenkillä hakee hyvän ajoasennon, mahtuu kuskin taakse lepuuttamaan myös kookas matkustaja. Tämä kertoo potentiaalista edustusautoluokkaan, jossa kyytiläisiä tuskin kiinnostaa istuskella polvet kiinni etupenkissä.Sisätilat ovat skandinaaviseen tyylin raikkaat ja vaaleat. Sisusta on verhoiltu kestävän kehityksen tyyliin vegaanisella nahkamaisella pinnoitteella. Hallintalaitteet ovat tuttua kauraa muista malleista, mutta ES:n kohdalla Premiumia on vaikka EX30 poiketen tarjolla melkoisesti lisää.Volvon voimalinja on – kuten arvata saattaa – jykevä. Yksimoottorinen ES90 loihtii 333 hevosvoiman tehot ja 480 Nm vääntöä. Akun nettokapasiteetti on 88 kW ja latausnopeus maksimissaan 300 kW. Valmistaja kertoo auton saavan 10 minuutin mittaisella latauksella 275 kilometriä toimintamatkaa, mikä on vakuuttava tulos. Toimintamatka on puolestaan 650 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJykevät tehot Performance-mallistaMikäli takapotkuinen ES90 ei riitä tarjoamaan riittävästi vetäviä pyöriä tai voimaa, on saatavilla myös pari nelivetoversiota. Niistä miedompi versio luovuttaa kuskin käyttöön 449 hevosvoimaa ja 670 Nm. Kiihtyvyys on kohdallaan, sillä kookas edustusauto irtoaa paikaltaan sataseen 5,5 sekunnissa.Mikäli tehonpuute jää vaivaamaan, on optiona Performance-versio, joka lataa tiskiin hävyttömät 680 hv ja 870 Nm. Tällä voimamäärällä limppu liikkuu lipevästi, sillä 0–100 km/h mennään tasan neljässä sekunnissa. Sellaisen luulisi riittävän kiireisemmällekin liikemiehelle tai -naiselle. Nelivetoversioiden akku on takavetoista suurempi: 106 kWh.Volvon edustussedan on kieltämättä mielenkiintoinen tapaus, sillä kilpailijoita ei tässä luokassa ole jonoksi saakka. Yksi sellainen on BMW:n erinomainen i5, jolle Volvo antaa myrskyvaroituksen. Myös Mercedes-Benz EQE lurkkii samoilla apajilla. Monelle listalle yltänee myös Tesla Model S.Volvo on julkaissut autojensa hinnat, ja halvimmillaan ES90:een pääsee kiinni takavetoisena. Tuolloin hintalapussa seisoo 76 350 euroa. Nelivetomallien hinnat alkavat 89 100 eurosta ja kaikista nurkista raapiva Performance-tehoversio maksaa 94 700 euroa.Odotan innolla pääsemistä Volvo ES90:n ohjaimiin, sillä laatuvaikutelma on kohdallaan, ja suoritusarvojen perusteella luvassa on väkevä tapaus. Kyseessä on lisäksi varsin tyylikäs tapaus, joka jättää jopa saksalaiset kilpailijat varjoonsa. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.3.2025 Uutinen Volvo ES90 mukaan 800 voltin sähköautojen kerhoon – 300 kilometriä toimintamatkaa 10 minuutin latauksella 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 17.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: avaimetonta vai avaimellista arkea Volvo EX30:n kanssa? 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”