4.11.2025

Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia

Kuva Volvo
Volvo EX90 2026

Volvo EX90 päivittyy nykyaikaisempaan sähköteknologiaan hämmästyttävän pian markkinoille saapumisen jälkeen.

Volvo EX90 -täyssähköauto esiteltiin ensimmäisen kerran marraskuussa vuonna 2022. Auton tuotantoon päätyminen lykkääntyi kuitenkin lykkääntymistään. Vuoden 2023 toukokuussa Moottori pääsi tutustumaan autoon staattisesti Koeistuttu-artikkelin muodossa. Vihdoin keväällä 2025 pääsimme myös koeajamaan ruotsalaisvalmistajan uuden lippulaivan kotimaamme kamaralla.

Ensiesittelystä ensikoeajoon kesti siis poikkeuksellisen pitkään. Tuotannon myöhästymisen syyksi kerrottiin muun muassa ohjelmisto-ongelmat. Tässä välissä auto ehti ilmeisesti vanhenemaan paikoittain myös Volvon itsensä mielestä, sillä alle vuoden Suomen markkinoilla viihtymisen jälkeen Volvo EX90 saa varsin merkittävän päivityksen vuosimallin 2026 autoihin.

Olennaisinta vuosimallipäivityksessä on auton sähköarkitehtuurin vaihtaminen 400 voltin järjestelmästä nykyaikaisempaan 800 voltin järjestelmään. Tämän vuoden EX90-mallille on luvattu matalammasta jännitteestä huolimatta 250 kilowatin huippulatausteho – joka on jäänyt tosin Suomessa saavuttamatta, sillä Suomessa ei ole yhtään 400 voltin latausasemaa joka hyödyntäisi tuohon lataustehoon vaadittavaa yli 600 ampeerin virtaa. Parhaimmillaan autoa voitiin siis ladata 200 kW:n teholla.

Volvo EX90 2026

Uudistusten myötä EX90:n huippulataustehon ilmoitetaan olevan sama 350 kW, kuin vastikään esitellyllä Volvo ES90 -sedanilla. Tämän ansiosta valtavan 106 kilowattitunnin akun pitäisi latautua optimitilanteessa 10–80 % varausvälin 22 minuutissa. 400 voltin järjestelmän autossa saman välin latautuminen saavutettiin 32 minuutissa, eli muutos on merkittävä. Nyt parhaimmassa tapauksessa kymmenen minuutin latauksella voidaan saavuttaa jopa 250 km lisää toimintamatkaa.

Kyseessä on fyysisten komponenttien muutos, eli aiemmin EX90:n hankkineet eivät tule saamaan kyseisiä päivityksiä jälkikäteen, kuten joidenkin ohjelmallisten päivitysten kohdalla voi nykyään olla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tietokonepäivitys

Sähköarkitehtuurin lisäksi auto on saanut lisää laskentatehoa Nvidia Drive AGX Orin -pohjaisella kaksoistietokoneella. Tämän kerrotaan mahdollistaneen paremman turvallisuuden ja törmäyksenestotekniikan, sekä tehokkaammat kuljettajan tukiominaisuudet.

– Lisälaskentateho antaa meille mahdollisuuden hyödyntää paremmin tekoälyä, dataa ja ohjelmistoa ja parantaa EX90:n turvallisuutta ja suorituskykyä. Voimme tarjota asiakkaillemme edistyneitä turvallisuusominaisuuksia ja kuljettajan tukitoimintoja sekä jatkuvia parannuksia tieto- ja viihdejärjestelmään ja akunhallintajärjestelmään – saumattomasti ja langattomasti, Volvon pääteknologiajohtaja Anders Bell toteaa.

Uusista ominaisuuksista mainitaan muun muassa turvallisuushälytys liukkaista maanteistä, edessä olevista vaaroista ja onnettomuuksista. Lisäksi hätäpysäytysavustimeen on nyt sisällytetty automaattinen hätäpuhelutoiminto. Lisäksi Volvo EX90:stä löytyy nyt myös automaattinen hätäohjaustoiminto pimeässä ja taskupysäköintiin tarkoitettu pysäköintiavustin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat