19.8.2015

Uusi Audi A4 marssittaa esiin apukuljettajien kavalkadin

Uusi A4 on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi, älykkäämpi ja terävämmin muotoiltu

Valmistajan mukaan 90 prosenttia autosta on uutta. Audi A4 osoittaa myös, että yhä isompi auto voi päästä alle sadan gramman hiilidioksipäästöihin. Uusi A4 päästelee pienimmillään 95 g/km. Merkittävintä kuitenkin on se avustusjärjestelmien kokonaisuus, mitä uusi malli kätkee sisäänsä.

Täysin digitaalinen virtuaalinen mittaristo näyttää hienolta, mutta on myös erittäin havainnollinen ja selkeä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täysi tusina

Uudesta Audi A4:stä löytyy peräti 12 järjestelmää, joista jokainen auttaa kuljettajaa onnistumaan autoilussaan:

  • Pre Sense basic -järjestelmä, joka sisältää törmäyksenestoavustimen ja kääntymisavustimen
  • Active Lane assist – aktiivinen kaistallapysymisvahti
  • Side assist – kaistanvaihtoapu
  • Head-up display -tuulilasinäyttö
  • Nopeusrajoitintunnistin
  • Park Assist -pysäköintiavustin ja 360 asteen ympäristökameratoiminnot
  • mukautuva vakionopeudensäädin Stop&Go- ja ruuhka-ajo-ominaisuudella
  • ennakoiva tehokkuusavustin polttoaineenkulutuksen optimoimiseksi
  • poistumisvaroitin
  • poikittaisliikenteestä varoittava avustin
  • liikennemerkkien tunnistin
  • pimeän kulman varoitin

Lähes kaikki näistä ovat tuttuja Audin ja muidenkin merkkien aikaisemmista malleista. Jokainen järjestelmä kuitenkin kehittyy kokemusten myötä, joten uusi automalli pystyy tarjoamaan taas tämän hetken edistyneintä osaamista näidenkin järjestelmien osalta. Huomio kiinnittyy tällä kertaa erityisesti poistumisvaroittimeen. Sillä tarkoitetaan ovipaneelin reunaan syttyviä varoitusvaloja, jos esimerkiksi pyöräilijä on lähestymässä, kun avaat oven. Erityisesti kaupunkien keskustoissa liikkuvalle autoilijalle erittäin hyödyllinen järjestelmä, josta myös kevytliikenne voi iloita.

Pissapojan täyttöaukko on sijoitettu aivan uuteen paikkaan: tuulilasin alakulmaan.

Harkitut linjat

A4 on Suomessa Audin tärkein malli. Korimalleina Avant ja Sedan kilpailevat tasapäisesti keskenään. Avantin osuus on 51 prosenttia ja Sedanin 49. Neliveto löytyy lähes joka toisesta A4:sta.

Näin tärkeän mallin uudistaminen ei ole yksinkertaista. Asiakkaat ovat pitäneet aikaisemmasta mallista, joten varsinaisia tarpeita uudistukseen varsinkaan ulkonäön puolesta ei ole. Jotain on kuitenkin tehtävä, jotta uusi näyttää uudelta ainakin asiaan vihkiytyneiden silmissä. Audin muotoilijat korostivat ensi näkemällä terävää kylkilinjaa, joka kulkee etukulmasta takakontin kulmaan. Akustiikka ja aerodynamiikka on huomioitu jopa sivupeileissä, joiden sisäpinnalla on viivoitukselta näyttävä muotoilu, joka suunnittelijoiden mukaan nimenomaan optimoi äänimaailmaa ja ilmanvastusta.

Alusta on uusi. Pituutta ja leveyttä on lisää. Isommat mitat on käytetty hyödyksi pään, olkapäiden ja jalkojen tiloissa, jotka kaikki ovat entistä väljemmät.

Tavaratilan ystävät voivat iloita Avantin 15 litralla suurentuneesta tavaratilasta.

Hiilidoksidipäästöjä uudesta A4:stä tulee 21 prosenttia edeltäjäänsä vähemmän, mutta tehoa on silti jopa 20 prosenttia enemmän.

Uusi Audi A4 kykenee kameroillaan seuraamaan tapahtumia ympäri auton. Kameroiden silmä ulottuu jopa 100 metriä auton taakse.

Seitsemän uutta moottoria

Kaikki tarjolle tulevat moottorit ovat uusia. TFSI-bensiinimoottoreita on kolme ja TDI-dieseleitä neljä. Tehoa moottoreissa on lisää, mutta polttoaineenkulutus on vähentynyt. Uuden Audi A4 Sedan 2,0 TDI ultra 110 kW (150 hv) -mallin polttoaineenkulutus on vain 3,7 l / 100 km ja CO2-päästöt 95 g/km, uuden Audi A4 Avant 2,0 TDI ultran vastaavat lukemat puolestaan 3,8 l / 100 km ja 99 g/km. Myös bensiinimoottoreissa päästään aiempaa pienempiin päästöihin täysin uusien nelisylinteristen TFSI-moottorien ansiosta: uusi 2,0 TFSI ultra 140 kW (190 hv) päästää 109 g/km A4 Sedan ultra -mallina ja 114 g/km A4 Avant ultra -mallina. Moottorimalliston huipulla on kaksi kuusisylinteristä 3,0 V6 TDI -moottoria.

Takaluukku oppii tarvittaessa muistamaan sallimasi suurimman avautumiskorkeuden.

Vaihteistovaihtoehtoina ovat kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, seitsemänvaihteinen S tronic -automaattivaihteisto sekä kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto. Suurempitehoisten moottorien yhteydessä on myös jatkuvatoiminen quattro-neliveto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asiakkaille vuodenvaihteessa

Media pääsee uuden A4:n rattiin ensimmäisen kerran syyskuun lopulla, jolloin tarjoutuu mahdollisuus ajaa uudella Sedanilla. Suomeen asiakkaille ensimmäiset autot tulevat joulu-tammikuussa. Hinnat eivät vielä ole tiedossa.

Teksti: Eila Parviainen, kuvat: Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat