19.8.2015 Ajoneuvot Uusi Audi A4 marssittaa esiin apukuljettajien kavalkadin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi A4 on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi, älykkäämpi ja terävämmin muotoiltu Valmistajan mukaan 90 prosenttia autosta on uutta. Audi A4 osoittaa myös, että yhä isompi auto voi päästä alle sadan gramman hiilidioksipäästöihin. Uusi A4 päästelee pienimmillään 95 g/km. Merkittävintä kuitenkin on se avustusjärjestelmien kokonaisuus, mitä uusi malli kätkee sisäänsä.Täysin digitaalinen virtuaalinen mittaristo näyttää hienolta, mutta on myös erittäin havainnollinen ja selkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysi tusinaUudesta Audi A4:stä löytyy peräti 12 järjestelmää, joista jokainen auttaa kuljettajaa onnistumaan autoilussaan:Pre Sense basic -järjestelmä, joka sisältää törmäyksenestoavustimen ja kääntymisavustimen Active Lane assist – aktiivinen kaistallapysymisvahti Side assist – kaistanvaihtoapu Head-up display -tuulilasinäyttö Nopeusrajoitintunnistin Park Assist -pysäköintiavustin ja 360 asteen ympäristökameratoiminnot mukautuva vakionopeudensäädin Stop&Go- ja ruuhka-ajo-ominaisuudella ennakoiva tehokkuusavustin polttoaineenkulutuksen optimoimiseksi poistumisvaroitin poikittaisliikenteestä varoittava avustin liikennemerkkien tunnistin pimeän kulman varoitinLähes kaikki näistä ovat tuttuja Audin ja muidenkin merkkien aikaisemmista malleista. Jokainen järjestelmä kuitenkin kehittyy kokemusten myötä, joten uusi automalli pystyy tarjoamaan taas tämän hetken edistyneintä osaamista näidenkin järjestelmien osalta. Huomio kiinnittyy tällä kertaa erityisesti poistumisvaroittimeen. Sillä tarkoitetaan ovipaneelin reunaan syttyviä varoitusvaloja, jos esimerkiksi pyöräilijä on lähestymässä, kun avaat oven. Erityisesti kaupunkien keskustoissa liikkuvalle autoilijalle erittäin hyödyllinen järjestelmä, josta myös kevytliikenne voi iloita.Pissapojan täyttöaukko on sijoitettu aivan uuteen paikkaan: tuulilasin alakulmaan.Harkitut linjatA4 on Suomessa Audin tärkein malli. Korimalleina Avant ja Sedan kilpailevat tasapäisesti keskenään. Avantin osuus on 51 prosenttia ja Sedanin 49. Neliveto löytyy lähes joka toisesta A4:sta.Näin tärkeän mallin uudistaminen ei ole yksinkertaista. Asiakkaat ovat pitäneet aikaisemmasta mallista, joten varsinaisia tarpeita uudistukseen varsinkaan ulkonäön puolesta ei ole. Jotain on kuitenkin tehtävä, jotta uusi näyttää uudelta ainakin asiaan vihkiytyneiden silmissä. Audin muotoilijat korostivat ensi näkemällä terävää kylkilinjaa, joka kulkee etukulmasta takakontin kulmaan. Akustiikka ja aerodynamiikka on huomioitu jopa sivupeileissä, joiden sisäpinnalla on viivoitukselta näyttävä muotoilu, joka suunnittelijoiden mukaan nimenomaan optimoi äänimaailmaa ja ilmanvastusta.Alusta on uusi. Pituutta ja leveyttä on lisää. Isommat mitat on käytetty hyödyksi pään, olkapäiden ja jalkojen tiloissa, jotka kaikki ovat entistä väljemmät.Tavaratilan ystävät voivat iloita Avantin 15 litralla suurentuneesta tavaratilasta.Hiilidoksidipäästöjä uudesta A4:stä tulee 21 prosenttia edeltäjäänsä vähemmän, mutta tehoa on silti jopa 20 prosenttia enemmän.Uusi Audi A4 kykenee kameroillaan seuraamaan tapahtumia ympäri auton. Kameroiden silmä ulottuu jopa 100 metriä auton taakse.Seitsemän uutta moottoriaKaikki tarjolle tulevat moottorit ovat uusia. TFSI-bensiinimoottoreita on kolme ja TDI-dieseleitä neljä. Tehoa moottoreissa on lisää, mutta polttoaineenkulutus on vähentynyt. Uuden Audi A4 Sedan 2,0 TDI ultra 110 kW (150 hv) -mallin polttoaineenkulutus on vain 3,7 l / 100 km ja CO2-päästöt 95 g/km, uuden Audi A4 Avant 2,0 TDI ultran vastaavat lukemat puolestaan 3,8 l / 100 km ja 99 g/km. Myös bensiinimoottoreissa päästään aiempaa pienempiin päästöihin täysin uusien nelisylinteristen TFSI-moottorien ansiosta: uusi 2,0 TFSI ultra 140 kW (190 hv) päästää 109 g/km A4 Sedan ultra -mallina ja 114 g/km A4 Avant ultra -mallina. Moottorimalliston huipulla on kaksi kuusisylinteristä 3,0 V6 TDI -moottoria.Takaluukku oppii tarvittaessa muistamaan sallimasi suurimman avautumiskorkeuden.Vaihteistovaihtoehtoina ovat kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, seitsemänvaihteinen S tronic -automaattivaihteisto sekä kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto. Suurempitehoisten moottorien yhteydessä on myös jatkuvatoiminen quattro-neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsiakkaille vuodenvaihteessaMedia pääsee uuden A4:n rattiin ensimmäisen kerran syyskuun lopulla, jolloin tarjoutuu mahdollisuus ajaa uudella Sedanilla. Suomeen asiakkaille ensimmäiset autot tulevat joulu-tammikuussa. Hinnat eivät vielä ole tiedossa.Teksti: Eila Parviainen, kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?