24.1.2021 Ajoneuvot Uusi automerkki Suomeen: kiinalainen Maxus tuo seitsenpaikkaisen tila-auton täyssähköautojen valikoimaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisvalmistaja Maxus tuo Suomeen kolme uutta täyssähköautoa: seitsemänpaikkaisen tila-auton ja kaksi pakettiautoa. Kiinassa sähköautonvalmistajista ei ole pulaa, mutta varsin harva maassa valmistettavista merkeistä on saapunut toistaiseksi Eurooppaan, Suomeen vielä harvempi. Nyt markkinoille on tulossa Maxus kolmen erilaisen sähköautomallin voimin. Yksi Eurooppaan saapuneista valmistajista – Maxus – on aloittanut myynnin Norjassa ja Ruotsissa jo aiemmin ja nyt merkki tulee saataville myös Suomeen norjalaisen RSA:n maahantuomana.Kolmesta maahantuotavasta mallista kaksi on pakettiautoja ja yksi henkilöauto. Seitsemänpaikkainen Maxus Euniq astuu kilpailemaan Nissan e-NV200:a vastaan.Maxus Euniq on aina etuvetoinen ja sen huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa. Tehoa sähkömoottori tuottaa 130 kilowattia (177 hevosvoimaa) ja akun kapasiteetti on 52,5 kilowattituntia. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 260–356 kilometriä, mutta yhdistettyä WLTP-lukemaa ei ole missään eritelty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuutteellista tietoaVarsin oleellista tietoa, eli lataustehoa valmistaja ei nettisivuillaan kerro. Ainoat latauksesta kerrottavat asiat ovat, että pikalatauksella akku latautuu välin 30–80 prosenttia puolessa tunnissa ja vaihtovirtalatauksella akun täyttymiseen menee kahdeksan tuntia 25 asteen lämpötilassa.Pituutta tila-autolla on 4 825 millimetriä, leveyttä 1 825 mm ja korkeutta 1 778 mm. Akseliväli on 2 800 mm ja maava 164 mm. Autoon saa myös vetokoukun, mutta suurin sallittu vetomassa on ainoastaan 400 kg.Auton vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, katvealueen monitorointijärjestelmä, 360 asteen kamerajärjestelmä, adaptiivinen vakionopeudensäädin, led-ajovalot panoraamakattoluukku. Digimittariston näyttö on vakiona 7-tuumainen ja viihdejärjestelmän kosketusnäytöllä on kokoa 12,3 tuumaa. Auto tukee myös Android Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilauksia.Euniqin hinnat alkavat 48 540 eurosta, eli noin 3 000 euroa Nissan e-NV200:aa korkeammalta. Autolle luvataan viiden vuoden takuu 100 000 kilometrin kilometrirajalla. Akun takuu on 8 vuotta / 200 000 km.Tonniluokkaan touhuamaanPakettiautoja on tarjolla kahta eri mallia. Maxus e-Deliver 3 tonniluokan pakettiauto on saatavilla kahdessa eri pituudessa joiden kuormatilojen vetävyydet on 4,8 ja 6,3 kuutiometriä. Lyhyemmän mallin pituus on 4 555 mm ja pidemmän 5 145 mm. Kantavuus vaihtelee koripituudesta ja akun koosta riippuen 860 ja 1 000 kg:n välillä.Akkuvaihtoehtoja on myös kaksi: 35 ja 52,5 kWh. Molemmat akkuvariaatiot on saatavilla kumpaiseenkin koripituuteen. Pikalataus tyhjästä 80 prosentin varaukseen on valmistajan mukaan aina 45 minuuttia, huomattavaa on että pieniakkuisen mallin suurin latausteho on 45 kW ja suurempiakkuisen 60 kW.7,2 kilowatin Type 2 -latauksella pienempi akku täyttyy kuudessa ja suurempi kahdeksassa tunnissa. Yhdistettyä WLTP-toimintamatkaa ei ole ilmoitettu, mutta kaupunkitoimintamatkat vaihtelevat välillä 210–342 km.Tehoa E-Deliver 3:ssa on aina 90 kW (122 hv), jonka voimin nollasta sataan auto kiihtyy koripituudesta ja akusta riippuen 16–18 sekunnissa.Auton alviton ja veroton hinta on 28 600–35 800 euroa.Suurempaa kuormaaIsommalle rahdille on vaihtoehtona Maxus e-Deliver 9, joka myöskin kahdessa (9,7 ja 11 kuutiometriä) koossa. Hyötykuormaan yläraja on mallivariaatiosta riippuen 860–1 200 kg.Akkuvaihtoehtoja on kolme: 51,5 kWh, 72 kWh ja 88,55 kWh. Viimeisin näistä on saatavilla ainoastaan pidempään malliin. Yhdistetty WLTP-toimintamatka vaihtelee 186 ja 296 km:n välillä. Pikalatauksella akku latautuu 20–80 prosenttia 36 minuutissa, paitsi suurin akku ottaa aikaa 45 minuutin verran.Kolmivaiheisella AC-latauksella akun lataaminen 11 kW:n teholla vie pienimmällä akulla 6 tuntia, keskimmäisellä 8 tuntia ja suurimmalla 9 tuntia.Tehoa e-Deliver 9:ssä on aina 147 kW (200 hv) ja huippunopeus on rajoitettu sataan kilometriin tunnissa, johon kiihtyminen vie 18,4 sekuntia.Suurimman Maxuksen hinnat alkavat 69 969 eurosta. Huomattavaa on että pakettiautojen akkutakuu on 40 000 km vähemmän kuin Euniq -tila-autolla.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: MaxusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä