29.3.2021

Uusi Bentley Continental GT Speed – W12 ja 900 Nm luksusta

Bentley Continental GT Speed

Uusi Bentley Continental GT Speed latoo pöytään merkille uudet ennätyslukemat 659-hevosvoimaisen ahdetun W12-moottorin voimin. Tätä jahtia ei pysäytä mikään.

Uusi Bentley Continental GT Speed on valmistajan mukaan Bentleyn yli 100-vuotisen historian suorituskykyisin tulkinta luksusluokan Grand Tourerista. Kolmannen sukupolven yli 650-hevosvoimaisella W12-moottorilla varustettu maanteiden jahti valmistetaan merkin kotiseudulla Crewessä ja käsityöllä kerrotaan olevan edelleen tärkeä rooli. jatkaa Speed-versioiden pitkään perinnettä. Ensimmäisen sukupolven Continental GT Speed, joka sai inspiraationsa 1920-luvun 3-litraisista malleista, esiteltiin vuonna 2007.

– Uusi Continental GT Speed on Bentleyn nopein ja suorituskykyisin katuauto. Se edustaa suorituskyvyn huippua. Ainutlaatuiset Speed-yksityiskohdat ja auton dynaaminen käsiteltävyys vievät auton uudelle tasolle. Speed on viimeisin luku Continental GT:n tarinassa auttaen asiakkaita luomaan oman tarinansa poikkeuksellisella matkallaan, sanoo Bentleyn suunnittelusta vastaava johtaja Matthias Rabe.

Bentley Continental GT Speed

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi Bentley Continental GT Speed

Uusi Bentley Continental GT Speed hyödyntää päivitettyä 6,0-litraista W12 TSI -moottoria. Se tuottaa tehoa 659 hevosvoimaa ja vääntöä 900 newtonmetriä. Pienen laivan kokoinen Continental GT Speed kiihtyy 0–100 km/h 3,6 sekunnissa ja se saavuttaa 335 km/h huippunopeuden.

Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa valmistajan mukaan Sport-ajotilassa kaksi kertaa nopeammin kuin normaalissa W12-mallissa. Bentley käyttää ensimmäistä kertaa elektronisesti ohjattua takatasauspyörästön luistonrajoitinta, joka kommunikoi luistoneston ja Bentley Dynamic Ride -järjestelmän kanssa. Myös voimalinjaa on siis hiottu uutuuden tarpeisiin.

Bentley Continental GT Speed

Uusi sähköisesti ohjattu nelipyöräohjaus toimii yhteistyössä Bentley Dynamic Ride -järjestelmän ja sähköisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kanssa. Hiljaisemmissa nopeuksissa GT Speedin takapyöriä ohjataan vastakkaiseen suuntaan suhteessa etupyöriin kääntöympyrän pienentämiseksi ja suuremmissa nopeuksissa takapyörät ohjautuvat samaan suuntaan etupyörien kanssa parantaakseen auton vakautta. Järjestelmä on toki tuttu jo muusta mallistosta, kuten Flying Spurista, mutta sitä on säädetty aktiivisempaan suuntaan.

Edellä mainittu Bentley Dynamic Ride -järjestelmä tarkoittaa sähköisesti (48 voltin järjestelmä) säädettävää aktiivista kallistuksenvakaajaa. Sen kaverina auton kallistuksen hallintaan löytyy säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu kolmikammioinen aktiivinen ilmajousitus. Näin pyritään yhdistämään tilanteen mukaan paras mahdollinen ajomukavuus hyvään ajettavuuteen ja auton hallittavuuteen.

Continental GT Speediin saa nyt myös lisävarusteena uudelleen suunnitellut hiilikeraamiset jarrulevyt. Hiilikeraamisilla jarrulevyillä voidaan vähentää jousittamatonta massaa yli 33 kilogrammaa.

Bentley Continental GT Speed

Ohjaamossa vai matkustamossa?

Continental GT Speedin matkustamossa ei ole säästelty. Lienee pitkälti makuasia, mihin veteen viiva piirretään. Todettakoon tiloista lyhyesti, että Continental GT Speed on aina nelipaikkainen ja tavaratilaa tulee 358 litraa.

Käsin tehdyt materiaalit sekoittuvat hyvinkin ainutlaatuiseen verhoiluun ja tunnusmerkkeihin, jotka ovat saatavilla vain ja ainoastaan Speed-versioon. Lehdistökuviin eksyneen yksilön kanssa on ainakin oltu rohkeita punaisen korostevärin sävyn ja määrän kanssa.

Yksilöintimahdollisuuksia on toki useita. Sisätiloja voidaan yksilöidä 15 päävärillä ja 11 toissijaisella värillä, mutta Bentleyn timanttitikkaukset ovat vakiovaruste.  Keskikonsolista esiin kääntyvä näyttö on vakiovaruste.

Suomeen ensimmäiset Bentley Continental GT Speed -mallit saapuvat loppuvuodesta 2021.

Kuvat ja lähde: Bentley

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat