13.2.2021 Ajoneuvot Uusi BMW M5 CS – huudan kaikkien aikojen tehoistani Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M5 CS tuo lisää tehoa, ilmanohjaimia, mattamaalipintaa ja pronssia. Kaikkien aikojen tehokkain M-malli haluaa tulla huomatuksi. BMW M5 CS on merkin 5-sarjan lippulaivana totutun BMW Motorsportin M5-erikoismallin lippulaivana toimiva rajoitetun erän erikoismalli. Se tarjoaa enemmän tehoa kuin mikään muu BMW:n M-malli. Samaan aikaan on kuitenkin käyty dieetillä.Aikanaan BMW M5 oli äärimmäisen suorituskykyinen perheauto, joka ei juuri tehnyt numeroa tehoistaan. Siinä oli todellista taikaa. Nykyään M5 huutaa huomiota ja tämä CS vie tuon puolen vielä uuteen ulottuvuuteen.Shokkiefekti varmistetaan ilmanohjainten lisäksi myös vihreällä mattamaalipinnalla ja pronssisena pilkottavin yksityiskohdin. Itse asiassa BMW itse luettelee tiedotteessaan hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistettujen osien joukossa olevan myös "ylimääräinen takaspoileri", joten kai tästäkin voi jotain johtopäätöksiä vetää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW M5 CSUusi BMW M5 CS ei jätä suorituskyvyn puolella yhtään selittelyn sijaa. Tuttu 4,4 litran V8-moottori tuottaa nyt 467 kilowattia (635 hv), eli vielä 7 kilowattia BMW M5 Competition -malliakin enemmän. BMW M5 todellakin muodostaa kohta jo oman mallistonsa, mikäli siitä julkaistaan vielä muutama mallivaihtoehto lisää. Vaihteistona on 8-pykäläinen M Steptronic ja voimaa välitetään M xDrive -järjestelmän kautta kuljettajan valinnan mukaan joko takarenkaille tai kaikille neljälle.Samalla se on keventynyt yli 70 kilogrammaa muuhun M5-mallistoon verrattuna. Hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) on valmistettu valmistajan mukaan konepellin lisäksi: "myös etuhelman alaosa, sivupeilien kuvut, ylimääräinen takaspoileri ja takaosan diffuusori". Pysähtymisestä vastataan keraamijarruin, jotka auttavat osaltaan painonsäästön saralla.Näillä eväin M5 CS kiihtyy nollasta sataan kolmessa sekunnissa. Nollasta kahteensataan auto kiihtyy 10,4 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 305 kilometriä tunnissa. Polttoainetta kuluu WLTP-mittaustavan mukaan noin 11 litraa 100 kilometrillä, mutta kuljettajan kaasujalka polttaa sekä kumia että polttoainetta niin paljon kuin sitä riittää.BMW M5 CS:n lähtökohtana on BMW M5 Competition -mallin muokattu alusta, joka on jäykempi ja seitsemän millimetriä matalampi kuin vakiomallissa. Tässä kohti vakiomallilla taidetaan viitata BMW M5 -malliin – edellisen kerran BMW M on tavattu tuon sanan kanssa vakioautojen mestaruussarjassa. Iskunvaimentimia kerrotaan lainatun BMW M8 Gran Coupé -mallista.Perheen kuljettamiseen tämä ei ole muutenkaan enää niin mainio, sillä istumapaikkojakin on jäljellä vain neljä. Etuistuimet ovat hiilikuiturunkoiset, mutta takanakin on nyt erillisistuimet.Ulkonäköön on haettu näyttävyyttä pronssilla viimeistellyin yksityiskohdin, kuten suurella jäähdyttimen säleiköllä, sitä koristavin M CS -merkein sekä takovantein. Lopulta valkoisen sijaan keltaisena valaisevien lähi- ja kaukovalojen sekä Welcome Light -valojen vaaditaan vievän ajatukset menestyksekkäisiin GT-kilpa-autoihin – niissä kilpureissa ei tosin tainnut olla saattovalotoimintoa.Kuvat ja lähde: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa