29.9.2022 Ajoneuvot Uusi Ducati Monster SP – Vaativammalle kuljettajalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi sitten esitelty täysin uusi Ducati Monster saa ensi kaudeksi rinnalleen SP-version, joka on nimensä mukaisesti varustettu Sport Production -tyyliin sopivilla komponenteilla. Ducatin ikonisin moottoripyörämalli Monster täyttää 30 vuotta, ja mikä olisi hienompi tapa juhlistaa asiaa kuin tuoda markkinoille huippukomponenteista valmistettu SP-versio.Viime vuonna Monster uudistui perusteellisemmin kuin ikinä ennen koko historiansa aikana. Mallin tunnusmerkiksi muodostunut ristikkorakenteinen teräsputkirunko sai väistyä, kun se korvattiin Panigale-tyyppisellä hyvin lyhyellä alumiinivalurungolla, joka ulottuu vain emäputkesta moottoriin, ja moottori toimii merkittävänä osana kantavaa rakennetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySP-versio vaativalle kuljettajalleNyt italialaisvalmistaja jatkaa Monster-mallistoa SP-versiolla, joka on saa vielä perusmallia pykälää paremmat Brembo Stylema Monobloc -jarrusatulat. Ne ovat paitsi tehokkaammat, myös 400 grammaa kevyemmät kuin saman valmistajan perussatulat.Keulaan vaihdettu käännetty Öhlinsin NIX30-teleskoopppi säästää puolestaan painoa noin 600 grammaa, ja takaa lisäksi tasaisemman kyydin kuin perusmallin jousitus. Takana on saman valmistajan täysin säädettävä monojousitus. Joustomatkat ovat 10 millimetriä perusmallia pidemmät sekä edessä että takana, ja lisäksi jousituksen perussäädöt ovat pykälän perusmallia jämäkämmät.Märkä monilevykytkin pitää sisällään luistotoiminnon ja kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena on tutusti ketjuveto. Pieniä yksityiskohtiaUlkoisesti SP:n erottaa kaksivärimaalauksesta, punaisesta satulasta, Termignonin äänenvaimentimesta sekä vakiovarustukseen kuuluvista ohjausiskunvaimentimesta ja ajovalon päälle asennetusta ilmanohjaimesta. Istuimen uusi verhoilu ja pidemmät joustomatkat ovat korottaneet istumakorkeutta 20 millimetrillä 840 millimetriin.Perustekniikka on pidetty ennallaan. Moottorina on Testastretta 11, eli 937-kuutioinen nestejäähdytteinen V2. Tehoa se tuottaa 111 hevosvoimaa ja vääntöä on kuljettajan käytössä 93 newtonmetriä.Elektroniikkapakettiin kuuluu mm. molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, kallistuksen huomioivat ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto sekä lähtöavustin. Pyörän painoksi tankattuna ilmoitetaan 186 kilogrammaa, mikä on kaksi kiloa perusmallia vähemmän.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?