10.10.2020

Uusi KTM 890 Adventure R – tutulla reseptillä lisää suorituskykyä

KTM 890 Adventure R

Kaksi vuotta sitten esitelty KTM:n keskikoon seikkailupyörä 790 Adventure R saa rinnalleen tehokkaamman 890 Adventure R:n. Myös jousitus, jarrut ja elektroniikka kokevat samalla uudistuksia.

790 Adventuren kaksisylinterisen rivimoottorin porausta ja iskunpituutta on kasvatettu niin, että uusi iskutilavuus on 889 kuutiosenttimetriä. Sen seurauksena saadaan 10 lisähevosvoimaa ja 12 newtonmetrin verran enemmän vääntöä. Uudet lukemat ovat 105 hevosvoimaa ja tasan 100 newtonmetriä. Pyörivien massojen kasvattaminen 20 prosentilla tasoittaa pyörän ominaisuuksia alakierroksilla ajettaessa. Kytkintä on vahvistettu kestämään kasvanut vääntömomentti.

Uuden mallin suunnittelu tällä menetelmällä ei ole täysin uutta KTM:lle, vaan täsmälleen samalla menetelmällä se loi 2017 esitellystä 790 Dukesta täksi kaudeksi 890 Duke R:n. Myös muut moottorin ja vaihteiston pienet muutokset ovat tuttuja Duke-projektista, joten markkinointiosaston hehkutuksesta huolimatta kaikki muutokset eivät ole täysin uusia ja vain tätä mallia varten tehtyjä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hienosäätöä yksityiskohtiin

Vaikka akseliväli, keulakulma, istuinkorkeus, rengaskoot ja jarrujen sekä jousituksen tekniset tiedot ovat pysyneet samoina kuin 790 Adventuressa, niin pieniä muutoksia niihinkin silti tehty runsaasti. Jousitusta ja jarruja on hienosäädetty toimimaan herkemmin. Luistonestoa on nyt mahdollisuus säätää laajemmalla alueella. Kehitystyössä on ollut mukana Red Bull KTM Factory Racing Rally -kilpatiimi.

KTM 890 Adventure R

Kun Duke-mallistossa isompi 890 Duke R on moottorin pyörivien massojen kasvatuksesta huolimatta kolme kiloa kevyempi kuin 790-malli, niin Adventuren kohdalla 890 on seitsemän kiloa verrokkiaan painavampi. Se kertoo, että rakenteita on vahvistettu kestämään rajumpienkin seikkailujen vaatimukset. Jälleenmyyjille uusi 890 Adventure R saapuu marraskuun aikana.

KTM 890 Adventure R

KTM 890 Adventure R

  • Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, 889 cc
  • Teho: 77 kW (105 hv) / 8000 r/min
  • Vääntö: 100 Nm / 6600 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, märkä monilevykytkin, ketjuveto
  • Istuinkorkeus: 880 mm
  • Akseliväli: 1528 mm
  • Tankin tilavuus: 20 litraa
  • Kulutus: 4,5 ltr / 100 km
  • Paino ilman polttoainetta: 196 kg
  • Hinta: avoin

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat