19.6.2023

Uusi maailmanennätys: tuotantomoottoripyörällä 4012 kilometriä vuorokaudessa

Espanjalainen Ivan Cervantes ajoi Triumph Tiger 1200 GT Explorerilla 4012 kilometriä vuorokaudessa Nardon ovaaliradalla.

Kuljettajana ennätysyrityksessä ei ollut kuka tahansa, vaan enduron viisinkertainen maailmanmestari, 21-kertainen Espanjan mestari ja motocrossissakin viisi Espanjan mestaruutta voittanut Ivan Cervantes.

Ajokki puolestaan oli aivan tavallinen, täysin sattumanvaraisesti tuotantolinjalta valittu Triumph Tiger 1200 GT Explorer. Ennen ennätysyritystä sillä ajettiin normaali sisäänajo ja tehtiin 1000 kilometrin ensihuolto. Pyörä oli ennätysajossa täysin vakiovarustein.

Paikalla Nardon 12,649-kilometrisellä ovaaliradalla oli Triumphin henkilökunnan lisäksi myös Guinnesin viralliset valvojat. Aiempi voimassa ollut ennätys oli amerikkalaisen Carl Reesen vuonna 2017 ajama 3406,17 kilometriä. Kun Reesen ennätysajon keskinopeus pysähdykset huomioiden oli 141,9 kilometriä tunnissa, vaati ennätyksen lyöminen käytännössä yli 200 kilometrin ajonopeutta radalla.

Ivan Cervantes kiersi Nardon radan 24 tunnin aikana 317 kertaa, mikä tarkoitti kokonaismatkana 4012,53 kilometriä. Entinen ennätys parani siten 600 kilometrillä. Vuorokauteen mahtui 18 tankkauspysähdystä ja renkaat vaihdettiin kertaalleen. Polttoainetta kului yhteensä 520 litraa. Keskinopeudeksi tuli 167,79 kilometriä tunnissa.

Cervantesin mukaan vaikeinta vuorokaudessa oli se, että sää muuttui kesken ajon sateiseksi. Pyörän isokokoinen tuulilasi ja ajoviimalta suojaavat katteet kuitenkin helpottivat kuljettajan työtä.

-Ei ole helppoa ajaa 24 tuntia putkeen tuollaista vauhtia, mutta ennätys on nyt kuitenkin minun ja pyörä osoittautui erinomaiseksi tähän tarkoitukseen, totesi Cervantes ajosuorituksensa jälkeen.

Triumphin nykyinen Tiger 1200 tuli markkinoille kaudeksi 2022. Moottorina on 1160-kuutioinen rivikolmonen, joka tuottaa 150 hevosvoiman tehon. Tigerista on markkinoilla matkailupainotteisempi GT-malli ja maastokelpoisempi Rally-malli. Molemmista on tarjolla 20-litraisella polttoainetankilla oleva perusmalli sekä 30-litraisella tankilla varustettu Explorer-versio. Ennätys ajettiin GT Explorer -mallilla.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat