21.11.2020 Ajoneuvot Uusi mallivuoden 2022 Subaru BRZ pyrkii poistamaan viimeisetkin moitteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallivuoden 2022 Subaru BRZ tarjoaa aikaisempaa suuremmasta moottorista selvästi enemmän vääntöä ja tehoa. Tämä poistaa toivottavasti edeltäjää vaivanneen vääntökuopan käytön kannalta kriittiseltä keskialueelta. Uusi 2022 Subaru BRZ lupailee säilyttää vanhan hyvä ominaisuudet, mutta moottoripuolella on lisää lihasmassaa. Uutuus tarjoaa 15 prosenttia edeltäjäänsä enemmän vääntöä suuremmasta 2,4-litraisesta moottorista ja huipputehoksi luvataan nyt 228 hevosvoimaa. Valitettavasti tätä ei tulla näillä näkymin saamaan Eurooppaan ollenkaan.Mallivuoden 2022 Subaru BRZ on mainospuheissa tietenkin täysin uusi, mutta moni mitta tuntuisi säilyneen hyvin samankaltaisena hieman kasvanutta pituutta lukuun ottamatta. Kokonaispituus muuttuu helposti puskuripäivityksellä, jonka tämä uutuus on ainakin saanut. Ulkonäkö on nimittäin muuttunut selvästi, mutta alla vaikuttaisi olevan samat perusteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2022 Subaru BRZ ajettavaksiYhdysvalloissa julkaistava ja siksi mallivuoden 2022 Subaru BRZ on mielenkiintoinen ennen kaikkea moottorinsa vuoksi. Edeltävä Subaru BRZ, ja tietenkin sisarmalli Toyota GT86, sai nuhteita lähinnä keskialueella ikävän vääntökuopan omanneesta moottorista. Tämä teki voimanlähteestä lukuarvojakin tehottomamman tuntuisen ja lopputulos jäi hieman hengettömäksi.Nyt lisävääntöä kaivetaan litratilavuutta kasvattamalla, sillä molempia on huomattavasti edeltäjän 2-litraista moottoria enemmän ja vääntöhuippu on tarjolla aikaisemmin. Uusi 2,4-litrainen antaa 250 newtonmetriä kierrosluvulla 3 700 kierrosta minuutissa.Huipputeho asettuu lukemaan 228 hevosvoimaa moottorin laulaessa 7000 kierrosta minuutissa. Muita suoritusarvoja, kuten kiihtyvyyttä, ei ole annettu, mutta eipä se liene tämän auton kannalta niin olennaistakaan. Ostajat voivat valita kuusipykäläisen manuaali- ja automaattivaihteiston välillä, joista jälkimmäinen saa nyt myös sport-tilan nopeampia vaihtoja varten.BRZ hyödyntää perusrakennetta, joka on kehitetty erikseen sitä varten – luonnollisesti sisarmalli Toyota GR86 hyödyntää tätä samaa rakennetta. Akseliväli on edeltäjästä käytännössä muuttumaton 2575 millimetriä ja paino pysyy alumiinin avulla hieman yli 1300 kilogrammassa.Etuakselilta löytyy MacPherson ja taka-akselilla on monivarsituenta. Subaru kertoo etuakselin vääntöjäykkyyden kasvaneen selvästi, joka auttaisi ajettavuutta nopeammalla reagoinnilla ohjaukseen. Ajonvakautusjärjestelmä tulee tarjoamaan viisi eri asetusta.Uusia ja tuttuja muotojaUusi muoto tarkoittaa keulassa aikasempaa pidemälle jatkuvaa nenää sekä uusia ajovaloja. Myös perän ilme on laitettu aivan uusiksi takavaloja myöden, mutta kylki- ja kattolinjassa on paljon samaa edeltäjän kanssa. Tuskinpa nuo silti jakavat kovin montaa näkyvää osaa keskenään – jos yhtään.Etupuskurin sivuille on venytetty ilmanottoaukkoja pienentämään ilmanvastusta ja toisaalta niiden ilmavirran ansiosta myös downforce kasvaa. Samaa tietenkin tekee myös takaluukun kanteen piirretty ankanpyrstöä muistuttava ilmanohjain. Vannekoko on joko 17- tai 18-tuumaa ostajan valinnasta riippuen.Ohjaamon puolella kuljettaja katselee keskelle sijoitettua suurta kierroslukumittaria 7,9-tuumaisesta digitaalimittaristosta. Tietoviihdejärjestelmän hallintaan tarjottavan kosketusnäytön koko on 8 tuumaa. Näitä tärkeämpänä tietona tyköistuvat vomakkaalla sivuttaistuella varustetut istuimet ovat vakiovaruste.Yhdysvalloissa BRZ tulee tarjolle kahdella eri varustetasolla, mutta näillä ei liene juuri merkitystä. BRZ valmistetaan Subarun tehtaalla Japanissa ja edeltäjänsä tapaan se on kehitetty yhdessä Toyotalta tulevan sisarensa kanssa. Tuleva Toyota GR86 odottaa kuitenkin vielä ensi julkistusta ja toivottavasti edes se saadaan Suomeen. Oikeastaan konepellistä löytyvällä merkillä ei ole niin väliä, kunhan tämänkaltainen auto saataisiin täällä kauppoihin.Kuvat ja lähde: Subaru Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa