13.6.2025

Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua

Kuva Moottorin arkisto

Auton ostanut kuluttaja ei ollut millään tavalla tyytyväinen uutena ostamaansa Nissan Qashqaihin. Se piti kuluttajan mielestä liikaa ääntä, kulutti paljon polttoainetta ja oli kooltaankin liian iso. Pölyäkin autoon tuli sisälle.

Autokaupat uudesta Nissan Qashqaista tehtiin joulukuun alussa 2023. Auton kauppahinta oli 43 322 euroa. Autolle annettiin neljän vuoden takuu ja auton myyjä sekä ostaja tekivät autosta neljän vuoden pituisen rahoitussopimuksen.

Auton ostanut henkilö ei ollut kuitenkaan millään tavalla tyytyväinen autoonsa eikä se vastannut hänelle syntynyttä mielikuvaa auton tekniikan ja toiminnan osalta. Hänen mukaansa se ei vastannut sitä mitä auton myyntiesitteessä kerrottiin. Myyntiesitteessä korostettiin auton hiljaisuutta, taloudellisuutta sekä miellyttävää ajokokemusta. 

Nissan kulutti kuluttajan mukaan liikaa polttoainetta, ainakin enemmän kuin mitä oli annettu ymmärtää. Uuden Qashqasin mittarissa oli 102 kilometriä, kun kuluttaja reklamoi asiasta myyjäliikkeelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auto kävi kylmänä korkeilla kierroksilla

Kuluttaja ei ollut myös tyytyväinen auton tarjoamaan äänimaailmaan. Kylmällä säällä auton moottori kävi korkeilla kierroksilla ja moottorin kovat äänet kantautuivat auton matkustamoon. Kuluttajan mukaan tämä haittasi ajamiseen keskittymistä – eikä myyjä ollut kertonut tästä myöskään etukäteen kuluttajalle. Hiljainen auto kun oli ollut yksi kaupan tehneen kuluttajan tärkeimmistä ostokriteereistä.

Kuluttajan mielestä auto ei ollut taloudellinen myöskään käyttää sen ilmoitettua suuremman polttoaineen kulutuksen vuoksi. Auto oli myös tarpeettoman iso kuluttajan tarpeisiin.

Auto oli ensirekisteröity vuoden 2023 lopulla, silloin kun kuluttaja auton osti, mutta oli myös harmissaan siitä, että auton rekisteröintiä ei voinut lykätä vuoden 2024 puolelle. Myyjän mukaan auton kampanjaetu edellytti, että auto rekisteröitäisi vuoden 2023 puolella. 

Kuluttaja oli myös sitä mieltä, että auton ajokokemus ei ollut hyvä. Auto oli käytökseltään ostajan mielestä holtiton, sen peilit eivät toimineet oikein, ne eivät olleet oikean kokoiset ja myös pölyä pääsi autoon sisälle.

Näihin kaikkiin seikkoihin vedoten auton ostanut henkilö vaati sekä Nissanin jälleenmyyjäliikkeeltä että auton maahantuojalta kaupan purkamista. 

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat