25.3.2020 Liikenne Uusi tieliikennelaki: kun auto ei liiku, saat käyttää kännykkää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki mahdollistaa älypuhelimen pitämisen kädessä esimerkiksi liikennevaloissa seisottaessa. Huomio pitää silti kohdistaa liikenteeseen. Liikennevaloihin pysähtynyt autoilija saa jatkossa pidellä matkapuhelinta kädessään esimerkiksi viestien naputtelua tai puhelujen soittamista varten, kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan ensi kesäkuun alussa.Muutos tuo selvän lisävapauden, sillä tähän asti kännykän käyttö liikennevaloissa on ollut kiellettyä ilman asiaankuuluvaa hands free -laitetta. Sen sijaan ajon aikana eli auton liikkuessa älypuhelimeen ei saa uudenkaan lain mukaan koskea.– Muutoksella Suomen lainsäädäntö saatetaan vastaamaan kansainvälistä vuoden 1968 tieliikennesopimusta, jonka Suomi on aikanaan ratifioinut. Sopimuksen mukaan kielto käyttää kännykkää koskee liikkuvaa autoa, liikenneneuvos Kimmo Kiiski Liikenne- ja viestintäministeriöstä valaisee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitä ”ajon aikana” tarkoittaa?Ydinasia uudessa pykälässä on se, että ilmaisun ”ajon aikana” merkitys muuttuu, vaikka se ei vanhaa ja uutta lakitekstiä vertailemalla ihan heti avaudukaan.Nykyisessä tieliikennelaissa pykälä Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana kuuluu seuraavasti:Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään.”Ajon aikana” on tähän asti tarkoittanut myös sitä, että ajoneuvo on ”pysäytettynä esimerkiksi liikennevalojen, muun liikenteen tai liikenne-esteen takia, jolloin kuljettajan tulee olla valmiina lähtemään liikkeelle millä hetkellä hyvänsä”.Käyttörajoitus ei ole koskenut tilanteita, joissa ”ajoneuvo on pysäytetty pysähtymiselle sallittuun paikkaan niin, että pysähtyminen ei estä tai häiritse muuta liikennettä”. Matkapuhelimeen on saanut puhua pitämällä sitä kädessä myös silloin, kun liikenne on täysin pysähtynyt esimerkiksi liikenneonnettomuuden takia.Uusi termi: tekninen laiteUudessa tieliikennelaissa asia kerrotaan hivenen ytimekkäämmin. Samalla pykälä ”Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana” on vaihtunut muotoon ”Teknisen laitteen käyttäminen”:Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.– Uudessa laissa "ajon aikana” tarkoittaa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä. Esimerkiksi liikennevaloissa odotettaessa valojen vaihtumista saa siis jatkossa käyttää viestintävälinettä, kuten kännykkää pitäen sitä kädessä, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta vahvistaa.Liikenneturvallisuus muistettavaAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että vaikka uusi pykälä vapauttaakin käyttöä, ennen liikkeellelähtöä puhelin on syytä laskea kädestä ja keskittyminen siirtää sataprosenttisesti liikenteeseen ja ajamiseen.– On myös syytä miettiä, mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että ne oikeasti pitää hoitaa liikennevaloissa – mielestäni ainakaan sosiaalisen median päivittäminen ei sitä pitäisi olla, Vesalainen painottaa.Hänen mukaansa uusi säädös ei saa myöskään vaikuttaa siihen, että liikkeellelähdöt viivästyvät. Se kun aiheuttaa muiden provosoitumista, ja vaikuttaa liikennevalo-ohjattujen risteysten välityskykyyn.– Sinällään uudistus on hyvä, koska ihmiset näppäilevät puhelimiaan jo nyt, vaikkei se olekaan sallittua. Osa huomiosta tuntuu nykyisin menevän siihen, että kuljettajat onnistuvat tekemään sen mahdollisimman huomaamatta. Jatkossa puhelinta ei tarvitse yrittää piilotella kojelaudan alla, vaan viestiä voi kirjoittaa ihan luvallisesti ja avoimesti, Vesalainen kuvailee.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta