25.3.2020 Liikenne Uusi tieliikennelaki: kun auto ei liiku, saat käyttää kännykkää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki mahdollistaa älypuhelimen pitämisen kädessä esimerkiksi liikennevaloissa seisottaessa. Huomio pitää silti kohdistaa liikenteeseen. Liikennevaloihin pysähtynyt autoilija saa jatkossa pidellä matkapuhelinta kädessään esimerkiksi viestien naputtelua tai puhelujen soittamista varten, kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan ensi kesäkuun alussa. Muutos tuo selvän lisävapauden, sillä tähän asti kännykän käyttö liikennevaloissa on ollut kiellettyä ilman asiaankuuluvaa hands free -laitetta. Sen sijaan ajon aikana eli auton liikkuessa älypuhelimeen ei saa uudenkaan lain mukaan koskea. – Muutoksella Suomen lainsäädäntö saatetaan vastaamaan kansainvälistä vuoden 1968 tieliikennesopimusta, jonka Suomi on aikanaan ratifioinut. Sopimuksen mukaan kielto käyttää kännykkää koskee liikkuvaa autoa, liikenneneuvos Kimmo Kiiski Liikenne- ja viestintäministeriöstä valaisee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitä ”ajon aikana” tarkoittaa? Ydinasia uudessa pykälässä on se, että ilmaisun ”ajon aikana” merkitys muuttuu, vaikka se ei vanhaa ja uutta lakitekstiä vertailemalla ihan heti avaudukaan. Nykyisessä tieliikennelaissa pykälä Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana kuuluu seuraavasti: Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen. Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään. ”Ajon aikana” on tähän asti tarkoittanut myös sitä, että ajoneuvo on ”pysäytettynä esimerkiksi liikennevalojen, muun liikenteen tai liikenne-esteen takia, jolloin kuljettajan tulee olla valmiina lähtemään liikkeelle millä hetkellä hyvänsä”. Käyttörajoitus ei ole koskenut tilanteita, joissa ”ajoneuvo on pysäytetty pysähtymiselle sallittuun paikkaan niin, että pysähtyminen ei estä tai häiritse muuta liikennettä”. Matkapuhelimeen on saanut puhua pitämällä sitä kädessä myös silloin, kun liikenne on täysin pysähtynyt esimerkiksi liikenneonnettomuuden takia. Uusi termi: tekninen laite Uudessa tieliikennelaissa asia kerrotaan hivenen ytimekkäämmin. Samalla pykälä ”Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana” on vaihtunut muotoon ”Teknisen laitteen käyttäminen”: Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista. Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. – Uudessa laissa "ajon aikana” tarkoittaa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä. Esimerkiksi liikennevaloissa odotettaessa valojen vaihtumista saa siis jatkossa käyttää viestintävälinettä, kuten kännykkää pitäen sitä kädessä, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta vahvistaa. Liikenneturvallisuus muistettava Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että vaikka uusi pykälä vapauttaakin käyttöä, ennen liikkeellelähtöä puhelin on syytä laskea kädestä ja keskittyminen siirtää sataprosenttisesti liikenteeseen ja ajamiseen. – On myös syytä miettiä, mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että ne oikeasti pitää hoitaa liikennevaloissa – mielestäni ainakaan sosiaalisen median päivittäminen ei sitä pitäisi olla, Vesalainen painottaa. Hänen mukaansa uusi säädös ei saa myöskään vaikuttaa siihen, että liikkeellelähdöt viivästyvät. Se kun aiheuttaa muiden provosoitumista, ja vaikuttaa liikennevalo-ohjattujen risteysten välityskykyyn. – Sinällään uudistus on hyvä, koska ihmiset näppäilevät puhelimiaan jo nyt, vaikkei se olekaan sallittua. Osa huomiosta tuntuu nykyisin menevän siihen, että kuljettajat onnistuvat tekemään sen mahdollisimman huomaamatta. Jatkossa puhelinta ei tarvitse yrittää piilotella kojelaudan alla, vaan viestiä voi kirjoittaa ihan luvallisesti ja avoimesti, Vesalainen kuvailee. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt