25.3.2020 Liikenne Uusi tieliikennelaki: kun auto ei liiku, saat käyttää kännykkää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki mahdollistaa älypuhelimen pitämisen kädessä esimerkiksi liikennevaloissa seisottaessa. Huomio pitää silti kohdistaa liikenteeseen. Liikennevaloihin pysähtynyt autoilija saa jatkossa pidellä matkapuhelinta kädessään esimerkiksi viestien naputtelua tai puhelujen soittamista varten, kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan ensi kesäkuun alussa.Muutos tuo selvän lisävapauden, sillä tähän asti kännykän käyttö liikennevaloissa on ollut kiellettyä ilman asiaankuuluvaa hands free -laitetta. Sen sijaan ajon aikana eli auton liikkuessa älypuhelimeen ei saa uudenkaan lain mukaan koskea.– Muutoksella Suomen lainsäädäntö saatetaan vastaamaan kansainvälistä vuoden 1968 tieliikennesopimusta, jonka Suomi on aikanaan ratifioinut. Sopimuksen mukaan kielto käyttää kännykkää koskee liikkuvaa autoa, liikenneneuvos Kimmo Kiiski Liikenne- ja viestintäministeriöstä valaisee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitä ”ajon aikana” tarkoittaa?Ydinasia uudessa pykälässä on se, että ilmaisun ”ajon aikana” merkitys muuttuu, vaikka se ei vanhaa ja uutta lakitekstiä vertailemalla ihan heti avaudukaan.Nykyisessä tieliikennelaissa pykälä Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana kuuluu seuraavasti:Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään.”Ajon aikana” on tähän asti tarkoittanut myös sitä, että ajoneuvo on ”pysäytettynä esimerkiksi liikennevalojen, muun liikenteen tai liikenne-esteen takia, jolloin kuljettajan tulee olla valmiina lähtemään liikkeelle millä hetkellä hyvänsä”.Käyttörajoitus ei ole koskenut tilanteita, joissa ”ajoneuvo on pysäytetty pysähtymiselle sallittuun paikkaan niin, että pysähtyminen ei estä tai häiritse muuta liikennettä”. Matkapuhelimeen on saanut puhua pitämällä sitä kädessä myös silloin, kun liikenne on täysin pysähtynyt esimerkiksi liikenneonnettomuuden takia.Uusi termi: tekninen laiteUudessa tieliikennelaissa asia kerrotaan hivenen ytimekkäämmin. Samalla pykälä ”Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana” on vaihtunut muotoon ”Teknisen laitteen käyttäminen”:Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.– Uudessa laissa "ajon aikana” tarkoittaa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä. Esimerkiksi liikennevaloissa odotettaessa valojen vaihtumista saa siis jatkossa käyttää viestintävälinettä, kuten kännykkää pitäen sitä kädessä, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta vahvistaa.Liikenneturvallisuus muistettavaAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että vaikka uusi pykälä vapauttaakin käyttöä, ennen liikkeellelähtöä puhelin on syytä laskea kädestä ja keskittyminen siirtää sataprosenttisesti liikenteeseen ja ajamiseen.– On myös syytä miettiä, mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että ne oikeasti pitää hoitaa liikennevaloissa – mielestäni ainakaan sosiaalisen median päivittäminen ei sitä pitäisi olla, Vesalainen painottaa.Hänen mukaansa uusi säädös ei saa myöskään vaikuttaa siihen, että liikkeellelähdöt viivästyvät. Se kun aiheuttaa muiden provosoitumista, ja vaikuttaa liikennevalo-ohjattujen risteysten välityskykyyn.– Sinällään uudistus on hyvä, koska ihmiset näppäilevät puhelimiaan jo nyt, vaikkei se olekaan sallittua. Osa huomiosta tuntuu nykyisin menevän siihen, että kuljettajat onnistuvat tekemään sen mahdollisimman huomaamatta. Jatkossa puhelinta ei tarvitse yrittää piilotella kojelaudan alla, vaan viestiä voi kirjoittaa ihan luvallisesti ja avoimesti, Vesalainen kuvailee.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella