9.11.2016 Ajoneuvot Uusi uskottava retropyörä: Triumph Street Scrambler Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph laajentaa retromallivalikoimaansa tuomalla markkinoille 900-kuutioisen Street Twinin tekniikkaan perustuvan Street Scramblerin. Moottoripyörävalmistajat jatkavat yhä kiihtyvällä tahdilla uusien retromallien tuomista markkinoille. Erityisesti brittiläinen Triumph ottaa tästä boomista kaiken hyödyn irti, onhan sillä pitkä historia takanaan ja siten uskottavuutta retropyöräasiakkaiden silmissä.Kuten uuden Triumph Street Scramblerin nimestäkin jo voi päätellä, perustuu se viime vuonna esitellyn Street Twinin tekniikkaan. Street Twinin kaksisylinterinen 900-kuutioinen rivimoottori on matalaviritteinen. Maltillisen 55 hevosvoiman huipputehon vastapainoksi vääntöä on muhkeat 80 newtonmetriä. Triumph ei ole ilmoittanut, että Street Scrambleriin moottoria olisi muokattu, joten lukemat lienevät samat.Ulkonäöstä on muokattu klassisen yksinkertainen. Jopa nestejäähdytteinen moottori on naamioitu näyttämään perinteiseltä ilmajäähdytteiseltä. Nestejäähdytys kuitenkin auttaa alentamaan polttoaineen kulutusta sekä päästöjä, eli uudet Euro4-päästörajat on helpompi alittaa. Triumph ilmoittaa polttoaineen kulutuksen olevan 36 prosenttia alhaisempi kuin edellisen sukupolven ilmajäähdytteisessä moottorissa.Takapäässä on perinteiset kaksoisiskunvaimentimet, ja edessä retrotunnelmaa tuovat perinteisen teleskooppihaarukan liukuputkien suojaksi asennetut haitarikumit. Yläkautta kulkeva harjatusta rosterista valmistettu kaksoisäänenvaimennin kuuluu tähän tyylisuuntaan kuin nenä päähän. Pyörän vasemmalla puolella retrohenkisyyttä korostaa kylkipaneeliin on asennettu numerolaatta. Karun ilmeen viimeistelevät pinnavanteet sekä runsas mustan värin käyttö. Mustaksi on maalattu mm. moottori, runko, takahaarukka, etuteleskooppi sekä ajovalo ja pohjapanssari.Ajoasento on rennon pysty ja leveä ohjaustanko takaa kevyen ohjattavuuden. Yksinkertaisesti ulkonäöstään huolimatta Street Scramblerin mittaristo pitää sisällään monipuoliset ominaisuudet. Perusnäyttöjen lisäksi se kertoo mm. kierrosluvun, käytössä olevan vaihteen, huoltotarpeen, jäljellä olevan ajomatkan ennen tankkausta, hetkellisen ja keskikulutuksen sekä luistoneston asetukset. Sekä jarrujen ABS-toiminto että luistonestojärjestelmä ovat kytkettävissä pois päältä.Asfalttiteiden ulkopuolelle suuntautuvia retkiä silmällä pitäen joustomatkoja on Street Twiniin verrattuna kasvatettu. Siitä huolimatta istuinkorkeus on saatu pidetty suhteellisen matalana. Eturenkaan koko on kasvatettu 19-tuumaiseksi ja pinnavanteilla pyörivät astetta karkeammat Metzeler Tourance -renkaat. Ketjuveto on oikea toisiovetoratkaisu Scrambleriin.Triumph tarjoaa uutuusmalliin yli 150 lisävarustetta, jolla pyörän voi personoida omien mieltymystensä mukaiseksi. Tarjolla on myös muutossarja, jolla tehon voi rajoittaa A2-ajokorttiluokan mukaiseen 35 kilowattiin. Öljynvaihtoväli on todella pitkä, peräti 16 000 kilometriä. Tarjolla on kolme värivaihtoehtoa: musta, khakinvihreä sekä punaisen ja hopean yhdistelmä.Teksti: Janne Huhtala, kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla