7.6.2023 Ajoneuvot Uusi Volvo EX30 – ruotsalaismalliston pienin sähköauto alle 37000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX30 on ruotsalaismerkin uusi sähköinen pikkumalli. Designin lisäksi uutuus tavoittelee asiakkaita myös aggressiivisella hinnoittelulla. Milanossa esitelty Volvo EX30 on ruotsalaismerkiltä mielenkiintoinen uutuus. Tuttujen sähkövoimalinjojen lisäksi uutuus puristaa Volvon designin vielä XC40/C40-malleja tuntuvasti pienempään pakettiin.Volvo EX30 on 4,23 metriä pitkä, joten eroa isoveljeen kertyy 19 senttiä. Akseliväli on 2,65 metriä (XC40 +52 mm). EX30:n korkeus on tasan 10 cm XC40:tä matalampi (1,55 m). Maavara autoilla on 4 mm sisälä toisistaan.Pystyperäinen olemus on varustettu viidellä ovella ja viidellä paikalla. Tavaratilaa on 318 litraa, eli XC40 on vielä 134 litraa vetoisampi. Sisätilat on suunniteltu etuistuimet edellä ja uusi keskikonsolidesign on aiempaa matalampi tilanjakaja.Tuttuun tapaan Google Automotive Services -pohjainen tietoviihdejärjestelmä on keskitetty yhteen 12,3-tuumaiseen näyttöön kojelaudan keskellä. Luvassa on ainakin uusi vaihdevalitsin ja tutusta mittaristosta keskinäytön vuoksi luopuminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän tai vähemmän sähköäVolvo EX30 tulee markkinoille kahden akkukoon ja yhteensä kolmen voimalinjan voimin. Pieni akkukoko on nettokooltaan 49 kilowattituntia (tyyppi LFP) ja sen parina on 200 kilowatin (272 hv) takaveto. CCS-latauksen huipputeho on 130 kW. WLTP-syklissä pikkuakkuiselle EX30:lle kerrotaan 344 kilometrin toimintamatka.Suurempi akkukoko on 65 kilowattituntia (tyyppi NMC). Sen CCS-pikalatauksen huipputeho on 150 kW. Saman takavetomoottorin kanssa kyseessä on Volvo EX30 Single ER, jonka WLTP-toimintamatka on malliston pisin, 480 km. Mielenkiintoisesti isoakkuisena auto kiihtyy 0–100 km/h joitain kymmenyksiä nopeammin, molempien aikojen ollessa alle 6 sekunnin. Isomman akun mukana tulee myös lämpöpumppu.Lisäksi 65 kilowattitunnin akku on saatavissa EX30 Twin Performance -nelivetona, jossa sama takamoottori saa parikseen 115 kW etumoottorin. Yhteisteho on 315 kW (428 hv). 0–100 km/h painuu jo 3,6 sekuntiin ja toisaalta jarrullinen vetopaino on 1 600 kg. WLTP-toimintamatkaa nelivetopainoksella on lähes takavedon verran, eli 460 km. Type 2 -vaihtovirtalatauksen teho on 11 kW useimmilla varustetasoilla, mutta se nousee malliston huipulla Ultrassa 22 kilowattiin. Akussa on esilämmitys laturille navigoitaessa, mutta akun varauksen tulee olla yli 20%.Suomeen vuodenvaihteessaVolvo EX30 Singlen hinnat alkavat Core -varustelulla 36 900 eurosta. Isomman akun Volvo EX30 Single Extended Range Coren hinnat alkavat 42 300 eurosta. Lisäksi valittavana ovat Plus- ja Ultra-varustetasot. Erityisesti etuvetoisten sähköautojen luokassa Volvon hinnat vertautuvat hyvin perusvarustelulla.Nelivetoinen Volvo EX30 Twin Performance alkaa Plus-tasolta ja sen hinta 48 600 euroa. Suomessa Volvo EX30:n myynti alkaa huomenna ja ensimmäisiä asiakasautoja odotetaan maahan alkuvuonna 2024. Esittelyautojen pitäisi kuitenkin ennättää Suomeen vielä joulukuussa 2023.Sitä ennen pääsemme kuitenkin tutustumaan autoon tarkemmin jo tuoreeltaan, joten tarkkailkaa tätä tilaa.Lähde ja kuvat: Volvo Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin