7.6.2023

Uusi Volvo EX30 – ruotsalaismalliston pienin sähköauto alle 37000 euroa

Volvo EX30 sähköauto hinnat alkaen

Volvo EX30 on ruotsalaismerkin uusi sähköinen pikkumalli. Designin lisäksi uutuus tavoittelee asiakkaita myös aggressiivisella hinnoittelulla.

Milanossa esitelty Volvo EX30 on ruotsalaismerkiltä mielenkiintoinen uutuus. Tuttujen sähkövoimalinjojen lisäksi uutuus puristaa Volvon designin vielä XC40/C40-malleja tuntuvasti pienempään pakettiin.

Volvo EX30 on 4,23 metriä pitkä, joten eroa isoveljeen kertyy 19 senttiä. Akseliväli on 2,65 metriä (XC40 +52 mm). EX30:n korkeus on tasan 10 cm XC40:tä matalampi (1,55 m). Maavara autoilla on 4 mm sisälä toisistaan.

Volvo EX30 sähköauto XC40

Pystyperäinen olemus on varustettu viidellä ovella ja viidellä paikalla. Tavaratilaa on 318 litraa, eli XC40 on vielä 134 litraa vetoisampi. Sisätilat on suunniteltu etuistuimet edellä ja uusi keskikonsolidesign on aiempaa matalampi tilanjakaja.

Tuttuun tapaan Google Automotive Services -pohjainen tietoviihdejärjestelmä on keskitetty yhteen 12,3-tuumaiseen näyttöön kojelaudan keskellä. Luvassa on ainakin uusi vaihdevalitsin ja tutusta mittaristosta keskinäytön vuoksi luopuminen.

Volvo EX30 sähköauto hinnat alkaen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enemmän tai vähemmän sähköä

Volvo EX30 tulee markkinoille kahden akkukoon ja yhteensä kolmen voimalinjan voimin. Pieni akkukoko on nettokooltaan 49 kilowattituntia (tyyppi LFP) ja sen parina on 200 kilowatin (272 hv) takaveto. CCS-latauksen huipputeho on 130 kW. WLTP-syklissä pikkuakkuiselle EX30:lle kerrotaan 344 kilometrin toimintamatka.

Volvo EX30 sähköauto hinnat alkaen

Suurempi akkukoko on 65 kilowattituntia (tyyppi NMC). Sen CCS-pikalatauksen huipputeho on 150 kW. Saman takavetomoottorin kanssa kyseessä on Volvo EX30 Single ER, jonka WLTP-toimintamatka on malliston pisin, 480 km. Mielenkiintoisesti isoakkuisena auto kiihtyy 0–100 km/h joitain kymmenyksiä nopeammin, molempien aikojen ollessa alle 6 sekunnin. Isomman akun mukana tulee myös lämpöpumppu.

Lisäksi 65 kilowattitunnin akku on saatavissa EX30 Twin Performance -nelivetona, jossa sama takamoottori saa parikseen 115 kW etumoottorin. Yhteisteho on 315 kW (428 hv). 0–100 km/h painuu jo 3,6 sekuntiin ja toisaalta jarrullinen vetopaino on 1 600 kg. WLTP-toimintamatkaa nelivetopainoksella on lähes takavedon verran, eli 460 km. 

Volvo EX30 sähköauto hinnat alkaen

Type 2 -vaihtovirtalatauksen teho on 11 kW useimmilla varustetasoilla, mutta se nousee malliston huipulla Ultrassa 22 kilowattiin. Akussa on esilämmitys laturille navigoitaessa, mutta akun varauksen tulee olla yli 20%.

Suomeen vuodenvaihteessa

Volvo EX30 Singlen hinnat alkavat Core -varustelulla 36 900 eurosta. Isomman akun Volvo EX30 Single Extended Range Coren hinnat alkavat 42 300 eurosta. Lisäksi valittavana ovat Plus- ja Ultra-varustetasot. Erityisesti etuvetoisten sähköautojen luokassa Volvon hinnat vertautuvat hyvin perusvarustelulla.

Volvo EX30 sähköauto hinnat alkaen

Nelivetoinen Volvo EX30 Twin Performance alkaa Plus-tasolta ja sen hinta 48 600 euroa. 

Suomessa Volvo EX30:n myynti alkaa huomenna ja ensimmäisiä asiakasautoja odotetaan maahan alkuvuonna 2024. Esittelyautojen pitäisi kuitenkin ennättää Suomeen vielä joulukuussa 2023.

Sitä ennen pääsemme kuitenkin tutustumaan autoon tarkemmin jo tuoreeltaan, joten tarkkailkaa tätä tilaa.

Lähde ja kuvat: Volvo Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia