7.6.2023 Ajoneuvot Uusi Volvo EX30 – ruotsalaismalliston pienin sähköauto alle 37000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX30 on ruotsalaismerkin uusi sähköinen pikkumalli. Designin lisäksi uutuus tavoittelee asiakkaita myös aggressiivisella hinnoittelulla. Milanossa esitelty Volvo EX30 on ruotsalaismerkiltä mielenkiintoinen uutuus. Tuttujen sähkövoimalinjojen lisäksi uutuus puristaa Volvon designin vielä XC40/C40-malleja tuntuvasti pienempään pakettiin.Volvo EX30 on 4,23 metriä pitkä, joten eroa isoveljeen kertyy 19 senttiä. Akseliväli on 2,65 metriä (XC40 +52 mm). EX30:n korkeus on tasan 10 cm XC40:tä matalampi (1,55 m). Maavara autoilla on 4 mm sisälä toisistaan.Pystyperäinen olemus on varustettu viidellä ovella ja viidellä paikalla. Tavaratilaa on 318 litraa, eli XC40 on vielä 134 litraa vetoisampi. Sisätilat on suunniteltu etuistuimet edellä ja uusi keskikonsolidesign on aiempaa matalampi tilanjakaja.Tuttuun tapaan Google Automotive Services -pohjainen tietoviihdejärjestelmä on keskitetty yhteen 12,3-tuumaiseen näyttöön kojelaudan keskellä. Luvassa on ainakin uusi vaihdevalitsin ja tutusta mittaristosta keskinäytön vuoksi luopuminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän tai vähemmän sähköäVolvo EX30 tulee markkinoille kahden akkukoon ja yhteensä kolmen voimalinjan voimin. Pieni akkukoko on nettokooltaan 49 kilowattituntia (tyyppi LFP) ja sen parina on 200 kilowatin (272 hv) takaveto. CCS-latauksen huipputeho on 130 kW. WLTP-syklissä pikkuakkuiselle EX30:lle kerrotaan 344 kilometrin toimintamatka.Suurempi akkukoko on 65 kilowattituntia (tyyppi NMC). Sen CCS-pikalatauksen huipputeho on 150 kW. Saman takavetomoottorin kanssa kyseessä on Volvo EX30 Single ER, jonka WLTP-toimintamatka on malliston pisin, 480 km. Mielenkiintoisesti isoakkuisena auto kiihtyy 0–100 km/h joitain kymmenyksiä nopeammin, molempien aikojen ollessa alle 6 sekunnin. Isomman akun mukana tulee myös lämpöpumppu.Lisäksi 65 kilowattitunnin akku on saatavissa EX30 Twin Performance -nelivetona, jossa sama takamoottori saa parikseen 115 kW etumoottorin. Yhteisteho on 315 kW (428 hv). 0–100 km/h painuu jo 3,6 sekuntiin ja toisaalta jarrullinen vetopaino on 1 600 kg. WLTP-toimintamatkaa nelivetopainoksella on lähes takavedon verran, eli 460 km. Type 2 -vaihtovirtalatauksen teho on 11 kW useimmilla varustetasoilla, mutta se nousee malliston huipulla Ultrassa 22 kilowattiin. Akussa on esilämmitys laturille navigoitaessa, mutta akun varauksen tulee olla yli 20%.Suomeen vuodenvaihteessaVolvo EX30 Singlen hinnat alkavat Core -varustelulla 36 900 eurosta. Isomman akun Volvo EX30 Single Extended Range Coren hinnat alkavat 42 300 eurosta. Lisäksi valittavana ovat Plus- ja Ultra-varustetasot. Erityisesti etuvetoisten sähköautojen luokassa Volvon hinnat vertautuvat hyvin perusvarustelulla.Nelivetoinen Volvo EX30 Twin Performance alkaa Plus-tasolta ja sen hinta 48 600 euroa. Suomessa Volvo EX30:n myynti alkaa huomenna ja ensimmäisiä asiakasautoja odotetaan maahan alkuvuonna 2024. Esittelyautojen pitäisi kuitenkin ennättää Suomeen vielä joulukuussa 2023.Sitä ennen pääsemme kuitenkin tutustumaan autoon tarkemmin jo tuoreeltaan, joten tarkkailkaa tätä tilaa.Lähde ja kuvat: Volvo Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: ”Mummo Ankan” Detroit Electric 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää