19.1.2025

Uusien autojen päästöt vain laskevat

Kuva Moottorin arkisto
Taajama_liikennemerkki_9_2023_MJ

Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt viime vuonna olivat 68,8 g/km.

Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt viime vuonna olivat 68,8 g/km. Päästöt kasvoivat viime vuonna hieman vuoteen 2023 nähden, sillä sähköautojen osuus rekisteröinneistä oli vuonna 2023 poikkeuksellisen korkea. Vuoden 2023 keskimääräinen päästöarvo oli 64,4 g/km.

Päästöjen pitkän aikavälin muutos trendi on kuitenkin selvästi laskeva. Hiilidioksidipäästöt (g/km) ovat laskeneet seuraavasti: 88,8 (vuosi 2022), 103,2 (vuosi 2021), 122,6 (vuosi 2020) ja 139,3 (vuosi 2019).

Nämä autokannan päästöarvot kuvaavat NEDC-tasoa WLTP-tasoksi muunnettuna.

Suomen koko henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt (g/km) ovat laskeneet vuosien kuluessa tasaisesti:

  • 215 (vuosi 2013)
  • 212 (vuosi 2014)
  • 209 (vuosi 2015)
  • 206 (vuosi 2016)
  • 203 (vuosi 2017)
  • 200 (vuosi 2018)
  • 197 (vuosi 2019)
  • 192 (vuosi 2020)
  • 187 (vuosi 2021)
  • 182 (vuosi 2022)
  • 178 (vuosi 2023)

Hiilidioksidipäästöjä vie alas eritoten liikenteen sähköistyminen. Suomen henkilöautokannan sähköistyminen etenee, sillä vuonna 2024 täyssähköautojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä on ollut noin 29 prosenttia ja ladattavien hybridien noin 20 prosenttia.

Suomen liikennekäytössä olevista henkilöautoista viime vuoden lopussa täyssähköisiä oli 118 297 kappaletta ja ladattavia hybridejä 166 848 kappaletta.

Moottori kertoi aiemmin kattavasti Suomen autokaupan nykytilanteesta otsikolla Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Karkaavatko silti päästötavoitteet?

Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteiden mukaan hiilidioksidipäästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen.

Kunnianhimoisiin päästötavoitteisiin yltämiseen on pitkälti vielä matkaa. Esimerkiksi VTT:n tutkijat ovat arvioineet, että päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa. Moottori kertoi tutkijoiden arviosta otsikolla Kauas päästötavoitteet karkaavat – sähköistymisen vauhti epäilyttää tutkijoita.

Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Traficom, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat