15.11.2024

Uusien sähköautojen myyntinotkahdus oikeni – paljastaa tuore raportti

Kuva Marko Jokela

Alkuvuoden notkahduksen jälkeen täyssähköautojen kannan kasvu palasi kolmannella neljänneksellä lähes ennätysvuoden 2023 keskiarvon tasolle.

Tuore raportti kertoo, että alkuvuoden aikana koetun notkahduksen jälkeen täyssähköautojen kannan kasvu palasi kolmannella neljänneksellä lähes ennätysvuoden 2023 keskiarvon tasolle. Uusien sähköautojen osalta kuluttajien valinnat ovat kohdistuneet 57 prosentin osuudella täyssähköön. Tanskassa ja Norjassa täyssähköautot ovat syrjäyttäneet ladattavat hybridit lähes kokonaan yli 90 prosentin osuudella.

Sähköisen liikenteen tilannekatsaus – Q3/2024 -raporttiin kerättyjen tietojen mukaan Suomen teillä liikkuva sähköautokanta oli syyskuun 2024 lopussa 269 624 autoyksilöä edustaen 9,5 % koko henkilöautokannasta Suomessa. Voimakkaimmin sähköistyneellä Uudellamaalla joka kuudes autoilija ajaa sähköautolla. Sähköautokannan vaatimattominta kasvua edustavassa Kainuussa sähköautoja on hieman alle 4 prosenttia autokannasta.

Sähköisen liikenteen tilannekatsaus -raportti koostuu sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tanskaan ja Norjaan matkaa

Uusien sähköautojen osalta kuluttajien valinnat ovat kohdistuneet 57 prosentin osuudella täyssähköön. Sähköisen liikenteen tilannekatsaus -raportin mukaanTanskassa ja Norjassa täyssähköautot ovat syrjäyttäneet ladattavat hybridit lähes kokonaan yli 90 prosentin osuudella.

Liikenteen sähköistymisen taustalla ovat Suomen kunnianhimoiset tavoitteet puolittaa liikenteen päästöt eli fossiilisen polttoaineen käyttö vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Raportin mukaan ”Tavoitteen saavuttaminen edellyttää nykyistä selkeästi vahvempaa täyssähköautokannan kasvua sekä merkittävää lisäystä sähkökuorma-autojen rekisteröinteihin. Jokainen käyttöönotettu täyssähköinen ajoneuvo poistaa fossiilisen polttoaineen käytön ja samalla sen päästöt pysyvästi koko elinkaaren ajalta ilman lisätoimenpiteitä.”

Raportin laatijat huomauttavat, että tulevan liikenteen verouudistuksen politiikkatavoitteiksi on julkisen talouden kestävyyden varmistamisen lisäksi asetettu Suomen kilpailukyvyn tukeminen, kansalaisten ostovoimasta huolehtiminen sekä Suomea sitovien päästövähennystavoitteiden kustannustehokas toteuttaminen.

Raportin mukaan täyssähköautokannan nykyistä vahvempi kasvu tukee parhaiten uudistukselle asetettuja tavoitteita.

Lähde: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus – Q3/2024

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat