10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Päällystyksiin käytössä tänä vuonna 180 miljoonaa euroa. Autoilijat tietävät mitä korjausvelka tarkoittaa käytännössä. Murtuneita päällystyksiä, ajossa täristävää rokonarpisuutta, yllättäviä painumia, urautuneisuutta, murtuneita teiden reunoja ja kuoppia sekä haalistuneita tieviivoituksia.Kohennusta on kuitenkin luvassa ainakin tulevalle kesäkaudelle, jolloin teiden päällystyksiä voidaan sääolojen suosiessa tehdä.Valtion teistä vastuullinen Väylävirasto kertoo, että kuluvalle hallituskaudelle on osoitettu tieverkon korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, josta vuonna 2024 saatiin käyttöön 250 miljoonaa.Tällä europotilla päällystettiin maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä yhteensä noin 4 050 kilometriä.Nyt luvassa on toinen hyvä vuosi peräkkäin, kun lisärahoitusta on käytössä 200 miljoonaa euroa, josta päällystämiseen käytetään 180 miljoonaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjausvelan kasvun hidastamistaKuluvana vuonna käytetään kaiken kaikkiaan päällysteiden korjaukseen ja tiemerkintöihin käytetään 365 miljoonaa euroa. Väylävirastosta arvioidaan, että korjausvelan kasvua saadaan hidastettua vuonna 2025.Korjausvelan vähentäminen vaatisi enemmän rahaa.Vakaan rahoitustason jatkuvuus on Väyläviraston tärkeää niin tieverkon kunnon kuin koko alan toiminnan kannalta. Huonokuntoisia päällystettyjä maanteitä oli vuoden 2024 lopussa noin 10 200 kilometriä. Väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta on tyytyväisillä mielin.– Olemme erittäin tyytyväisiä lisärahoitukseen. Tavoitteemme yhdessä ELY-keskusten kanssa on päällystää tänä vuonna yhteensä yli 3 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä.Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain kuitenkin noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Huonokuntoisia päällystettyjä maanteitä oli vuoden 2024 lopussa noin 10 200 kilometriä, mutta ilman lisärahoitusta määrä olisi ollut huomattavasti suurempi. Nyt lukema oli jopa hieman pienempi kuin vuotta aiemmin.Anttila tähdentää, että viime vuoden tapaan päällystystöitä voidaan kohdistaa vilkkaimman tieverkon lisäksi myös muille, alueellisesti merkittäville teille.– Lisäksi pystymme parantamaan teiden rakenteita pitkäjänteisesti, mikä on todella tärkeää.Bitumin hinta määrääLopulliseen päällystyskilometrien toteumaan vaikuttavat oleellisesti sekä teiden rakenteille tehtävät parantamistoimenpiteet että asvaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan kehittyminen työkauden aikana. Myös sääolosuhteet ja esimerkiksi talven aikana syntyneiden päällystevaurioiden suuruusluokka vaikuttavat toteumaan. Päällystystyöt alkavat aikaisintaan vapun tienoilla.tie_kuoppaMitattu kuntotieto ratkaiseePäällystyksiä tarvitaan Suomessa moniaalla, mutta millä perustein aina riittämättömät päällystysrahat vuosittain jaetaan eri teiden osalle?– Kohteet valitaan kuntotietoihin perustuen, ja kaikkia kohteita ei siis ole vielä päätetty. Panostamme päällystämisen lisäksi myös teiden rakenteellisiin korjauksiin, mutta esimerkiksi vähäliikenteisemmän verkon ongelmat eivät ratkea vielä yhden tai kahdenkaan kesän ponnistuksilla, Anttila muistuttaaAlueellisesta tienpidosta vastaavat ELY-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat, ja kilpailutukset jatkuvat paikoin aina alkukesään asti. Päällystysohjelmat varmistuvat eri tahtiin eri puolilla maata. Osa päällystyskauden kohteista valitaan vielä keväällä päivittyvien, viimeisten kuntomittausten pohjalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsa korjausrahoista siltoihinYksi murheenkryyni Suomen tiestöllä ovat sillat, joista moni on tullut jo peruskorjausikään. Jos niitä ei korjata ajoissa, nousevat kustannukset. Painorajoitukset ja kiertotiet heikentävät sekä ajettavuutta että saavutettavuutta. Väyläviraston omistuksessa on noin 15 000 maantiesiltaa. Uuden kuntoluokituksen perusteella huonokuntoisten siltojen määrä jatkaa edelleen kasvuaan.Moottori kertoi siltojen heikosta tilanteesta aiemmin (20.8.2024) otsikolla Sillat sairastavat – Suomessa on 862 huonokuntoista maantiesiltaa.Väylävirasto kertoo, että tämän vuoden lisärahoituksesta 20 miljoonaa euroa käytetään tieverkon siltojen korjaamiseen. Huonokuntoisia siltoja voidaan korjausvelkarahan avulla korjata etupainotteisesti, jolloin mahdollisiin ongelmiin tartutaan ennen kuin ne ehtivät kasvaa suuremmiksi. Kaiken kaikkiaan tieverkon siltojen ja muiden taitorakenteiden korjauksiin käytetään kuluvana vuonna 111 miljoonaa euroa.– Tavoitteena on korjata noin 150 maantiesiltaa. Siltoja korjaamalla ehkäistään tieliikenteen pullonkauloja ja huolehditaan elinkeinoelämälle sekä huoltovarmuudelle tärkeistä kuljetusreiteistä. Ilman siltojen riittävää kuntoa ei niiden välisten tieosuuksien päällystämisestä saataisi täysimääräistä hyötyä. Korjausvelan kasvua siis hidastetaan myös pintaa syvemmältä, Anttila toteaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle