19.9.2023

V6-versiota myytiin täyssähkömallia enemmän – ja muutama muu mielenkiintoinen lisäfakta superherkku Alfa Romeo 33 Stradalesta

Vaikka täyssähköversio tarjosikin tuntuvasti suuremmat teholukemat, päätyi suurin osa 33 ostajasta kuitenkin tribuuttimallin kohdalla siihen perinteisempään vaihtoehtoon. Alfa Romeo 33 Stradale piilottaa sisälleen muitakin mielenkiintoisia juttuja ja omanlaisensa suunnitteluprosessin, johon osallistui myös Alfan F1-tähti Valtteri Bottas.

Alfa Romeon superauton salamyhkäisyyden nosti suurimmilleen se, että milanolaisvalmistaja onnistui kuin onnistuikin pitämään 33 Stradalen yksityiskohdat nimeä myöten salassa aina 30.8. Alfa Romeon museossa Aresessa tapahtuneeseen ensi-iltaan asti. Vaikka koko projektin lähtökohdaksi on otettu mallin täyskaima 1960-luvun lopulta, lainailee 33 Stradale asioita muiltakin italialaisautoilta, ei siis vain Alfa Romeon menneisyydestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

V6 kiinnosti sähköä enemmän

Kaikki 33 koskaan valmistettavaa 33 Stradalea oli myyty ennalta tiedetylle Alfa Romeo -asiakkaiden kermalle jo ennen julkistusta. Ensimmäistä kertaa autoja oli tiettävästi näytetty tälle asiakaskunnalle Formula ykkösten Monzan osakilpailun yhteydessä viime vuonna.

Jokainen 33 Stradale -yksilö on myös aidosti yksilö, eikä kahta samanlaista autoa tulla näkemään. Saivathan ostajat valita itse autoilleen jopa täysin oman runkonumeron. Johtuen yksilöllisistä autoista ja mahdollisesti jopa ostajien persoonaan liittyvistä yksityiskohdista, Alfa Romeo ei paljasta oikeastaan mitään näistä asiakasautoista. Ympäripyöreästi on kuitenkin saatu tietoon se fakta, että ilmeisesti reilu enemmistö ostajista päätyi V6-vaihtoehtoon täyssähkömallin sijaan.

Niin kaihoisalta kuin se kuulostaakin, 33 Stradalen on sanottu olevan Alfa Romeon viimeinen uusi polttomoottorimalli, ainakin V6:lla varustettu. Asiakkaat varmasti ajattelivat tätä, sillä Alfa Romeo on lupaillut superlatiivisia tribuuttimalleja jatkossakin, mutta aina sähkövoimalinjalla.

620-hevosvoimaisessa V6-vaihtoehdossa on toki myös tunnelmaa eri tavalla, ja itse asiassa myöskään suorituskyky ei puhu sähköversion puolesta. Täyssähköisessä mallissa Maserati GranTurismo Folgoren kolmen moottorin muodostama, 750 hevosvoimaa ja 1 350 newtonmetriä tuottava sähkövoimalinja on toki V6:ta tehokkaampi, mutta esimerkiksi kiihtyvyyteen se ei tuo merkittävän lisäpainonsa vuoksi juuri mitään etua, molempien versioiden kiihtyessä nollasta sataan "alle kolmen sekunnin".

Myös nopeuskilpailussa V6 ottaa voiton huippunopeutensa ollessa 333 km/h, siinä missä täyssähkömalli kulkee 309 km/h.

Valtteri Bottas mukana suunnittelussa

Formula ykköset ovat autourheilun kuninkuusluokka, ja siten siinä ajavat maailman parhaat kuljettajat ovat talleilleen - joista moni on läheisissä tekemisissä meidän kaikkien tuntemien autonvalmistajien kanssa - melkoisia brändilähettiläitä.

Onkin siis usein ollut niin, että kun formuloita lähellä olevat autonvalmistajat ovat kehittäneet jotain fantastista katukäyttöön, tähtikuljettajat on otettu mukaan suunnitteluun vähintäänkin makutuomarin rooliin, ja nyt puhutaan siis ajettavuuden maukkuudesta.

Jo 1980-luvun lopulla brasilialaistähti Ayrton Senna (1960 - 1994) pääsi suuresti vaikuttamaan ensimmäisen polven Acura/Honda NSX:ään, sillä hänhän saavutti maailmanmestaruutensa Hondan moottoroimalla McLarenilla. Michael Schumacher puolestaan oli Ferrari-vuosinaan hiomassa Enzo Ferraria, ja kyllähän Lewis Hamiltonillakin on ollut Mercedes-AMG One -projektissa sormensa pelissä.

Jatkoa seuraa siis, kun Valtteri Bottaksen mielipidettä on kuunneltu Alfa Romeo 33 Stradalen kohdalla.

Alkuperäinen Alfa Romeo 33 Stradale esiteltiin 31.8.1967 Monzan GP:n yhteydessä. Tänä vuonna 33 Stradale sai tehdä paluun Monzan pilttuuseen, samalla kun tähtikuljettajat kilpailivat Alfa Romeo Centro Stilen suunnittelemissa kuoseissa sekä autoissaan että ajohaalareissaan.

Osia ja inspiraatiota yllättävistäkin suunnista

33 Stradalen kulmakivi on 18 kappaletta vuosina 1967 - 1969 valmistettu samanniminen Alfa Romeo -malli, jota on luonnehdittu erääksi maailman ensimmäisistä keskimoottorisista superautoista. Eräällä tavalla toinen kulmakivi on puolestaan Maserati MC20, johon auto enemmän tai vähemmän perustuu, vaikkei Alfa Romeo sitä kovasti kuuluttelekaan.

Näiden kahden hienon superauton lisäksi 33 Stradale on jakanut osia ja saanut inspiraatiota muutamista yllättävistäkin autoista. Aloitetaan voimalinjasta.

Alfa Romeo ei ole paljastanut aivan kaikkia yksityiskohtia 33 Stradalen moottoriin liittyen, ja osa tiedoista on tullut epävirallisia reittejä pitkin Alfan sisäpiiristä joillekin kansainvälisille automedioille. Monia yllätti auton esittelyn jälkeen se, että autossa on 3,0-litrainen V6, muttei kuitenkaan Nettuno, joka vauhdittaa MC20:ta. 33 Stradalen 3,0-litrainen V6 on samantehoinen kuin Nettuno, mutta se on ilmeisesti jatkokehitetty Giulia ja Stelvio QV:n 2,9-litraisesta.

Saman koon, muodon ja teholukeman lisäksi Nettunoa ja tätä moottoria yhdistää niiden yhteinen alkuperä pitkäaikaisessa Ferrarin F154 -moottorissa, jonka juuret juontavat aina Ferrari F40:ään asti. Ratkaisu on kaikkiaan hieman outo, mikäli se todella pitää juuri näin paikkansa.

Myöskään vaihdelaatikkoa MC20 ja 33 Stradale eivät jaa keskenään. Siinä missä Maseratissa voiman jakelee Tremecin laatikko, on Alfan aina takavetoiseen V6-versioon asennettu mainituista Quadrifoglioista tuttu ZF:n 8-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko.

Yksityiskohdat puuttuvat jälleen kerran, mutta mikäli 33:ssa käytettävä versio laatikosta on 8HP75, on se nimenomaan sama kuin Quadrifoglioissa, ja mitoitettu 750 newtonmetrille. Sikälimikäli kyseessä on juuri tämä versio, jakaa Alfa Romeo 33 Stradale täsmälleen saman vaihdelaatikon muiden muassa Aston Martin DB11:n, Jeep Grand Cherokeen ja Wranglerin dieselversion sekä useamman BMW-mallin kanssa 5-sarjasta ja X3:sta ylöspäin.

Sitten ehkä erikoisimpaan malliin, josta 33:een on saatu inspiraatiota. Alfa Romeo 75:tä valmistettiin vuosina 1985 - 1992, ja se oli näppäränä takavetorakenteisena sedanina nykyisen Giulia-mallin eräänlainen edeltäjä. Auto edustaa 80-lukua lyhentämättömänä, mutta 33 Stradalen ufo-ohjaamossa on kaksi merkittävää siitä lainattua yksityiskohtaa auton ostavien Alfa -tosifanien iloksi. Molemmat kulkevat sopivasti käsi kädessä ohjaamon lentokoneyksityiskohtien kanssa.

Alfa 75:n etuistuinten välistä löytyvä U:n muotoinen seisontajarrukahva on kuin lentokoneen työntövoiman säätö, ja 33 Stradalessa puolestaan automaattilaatikon vaihteenvalitsin on toteutettu samalla tyylillä erittäin persoonallisesti. Samaan suuntaan ajatuksia vievät myös kattopaneeliin sijoitetut ikkunannostimet, nekin tuulahdus 75:stä.

Alfan sisäpiiristä on myös kuultu, että jotkin 33 Stradalen muotoiluyksityiskohdat tulevat siirtymään seuraavina vuosina esiteltäviin massatuotanto-Alfoihin. Carscoops -lehden saamien tietojen mukaan ainakin konepellin etureunasta lähtevä V:n tai Y:n muotoinen pokkaus olisi tällainen muotoilukuvio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Carrozzeria Touring kokoaa sen käsin

Asiakkaille menevät 33 Stradalet valmistetaan vasta ensi vuoden kesäkuusta alken. Käsityön osuus auton valmistuksessa on korkea, ja tähän Alfa Romeolla on katsottuna melkeinpä paras mahdollinen yhteistyökumppani. Carrozzeria Touringilla on vuosikymmenten kokemus erityyppisten arvoautojen korisuunnittelusta sekä myös käsin valmistuksesta. Touringilla on myös kyky yksilöidä käsin valmistamansa 33 Stradalet asiakastoiveiden mukaisiksi.

Touring lienee ollut melko vahvasti mukana myös auton muotoiluprosessissa. Vaikka Touringin osallisuudesta ei edes tietäisi, voi sanoa, että perinteikkään koriräätälin käsiala kyllä lopputuloksessa näkyy. Touringillahan on ollut yhteistyötä Alfa Romeon kanssa viimeisen kymmenen vuoden aikana ennenkin, mistä esimerkkinä huima Disco Volante, ja näissä kahdessa mallissa on ilmiselvästi samaa henkeä.

33 Stradale eroaa ulkonäöllään merkittävästi MC20:sta, ja muotoilijoiden tavoite on tietenkin ollut luoda 60-luvun kaimalle kunnianosoitus, moderni klassikko jo syntyessään. Jälki on tyrmäävää.

Maserati MC20 oli alun perin varattu Alfa Romeolle

33 Stradale siis perustuu monilta osin Maserati MC20:een, mutta nyt on selvinnyt, että koko projekti, jonka tuloksena MC20 syntyi, oli alun perin tarkoitettu kokonaan Alfa Romeolle. Projektin toisenlainen tulos, nimeltään mahdollisesti 8C, olisi ollut Alfa Romeon ensimmäinen superautomalli sitten vuosina 2007 - 2010 valmistetun etumoottorisen 8C:n, ja ennen kaikkea, se olisi ollut MC20:n tavoin sarjatuotantomalli.

Lähteet: Alfa Romeo, Maserati, Carbuzz, Carscoops Kuvat: Alfa Romeo

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat