Tori.fi - Alfa Romeo 75

Ajoneuvot Käytetyt autot Käytetyt erikoisuudet 23.7.2018

Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo 75

Alfa Romeo 75 on vanha takavetoinen transakselimalli ja kyseisen yksilön keulalta löytyy himoittu V6-moottori. Tämän käytetyn auton erikoisuuksiin kuuluu paljon muutakin.

Tunnusmusiikki alkaa soimaan syntetisaattorien tarjoillessa erilaisia äänimaailmoja, mutta melodiasta ei voi erehtyä. Kahden keikka (saksaksi Ein Fall für zwei) on saksalainen poliisisarja, jossa päähenkilön auto on aivan väärästä maasta. Alfa Romeo 75 on yksi niistä Alfoista, joilla entinen poliisi Matula sarjan pitkän historian aikana ajaa.

Ennen seiskaviitosta Matula ajoi Giulialla, Nuova Superilla ja Giuliettalla. Matulan 75 oli mallia Twin Spark ja sitä seurasivat vielä 155, 156 sekä 159. Näistä Alfa Romeoista allekirjoittaneelle muistuvat mieleen erityisesti mallit 75 ja 155. Mielenkiintoisesti juuri näiden välissä Alfa Romeo siirtyi takavetotekniikasta etuvetoisuuteen, joten 75 päätti siinä mielessä yhden aikakauden Alfan historiassa.

Tori.fi - Alfa Romeo 75 takaa

Televisiosarjassa Kahden keikka Matula ajaa Alfa Romeoista myös mallilla 75, mutta se on tätä myynnissä olevaa yksilöä vaaleampi väritykseltään.

Tämän vuoden Bella Italia, eli italialaisten ajoneuvojen kokoontuminen on juuri takanapäin ja siten vielä ajankohtainen. Siellä ei tarvitse esittää eläköitynyttä saksalaispoliisia, mutta Alfa Romeo 75 on takuuvarmasti tervetullut milloin tahansa. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja auttaa mikäli Alfan käärmelogo pääsi puremaan menneenä viikonloppuna.

Alfa Romeo 75 -mallisto

Tori.fi - Alfa Romeo 75 ohjaamo

Seiskaviitosen ohjaamon kulmikkaissa muodoissa näkyy 80-luku. Juuri makuasioista on hyvä kiistellä, sillä osaa pitää tästä muotoilusta ja toiset eivät.

Alfa Romeo 75 on monella tapaa erityinen perheauto. Nimensä se sai autonvalmistajan 75-vuotissyntymäpäivistä, jotka osuivat samalle vuodelle tämän porrasperän julkistamisen kanssa. Ulkonäkö jakaa mielipiteitä, mutta ajettavuus tuntuu keräävän kehuja lähes jokaiselta.

Takavetoisuus ei ollut poikkeuksellista auton julkistamisvuonna 1985, mutta moottorin ja vaihteiston sijoittaminen eri akseleiden luokse oli. Seiskaviitosen moottori sijaitsee edessä ja vaihteisto vetävän akselin kanssa samassa kokonaisuudessa takana. Transakseli on nimitys tälle taka-akselin yhteydessä sijaitsevalle vaihteistopaketille.

Tori.fi - Alfa Romeo 75 sivuprofiili

Alfa Romeo 75 sivuprofiilia hallitsee takapäätä kohti nouseva muoto, josta on hyötyä sekä tavaratilan että matalan ilmanvastuskertoimen suhteen.

Takajarrut on sijoitettu mielenkiintoisesti vaihteiston viereen, eli ne eivät sijaitsekaan perinteisesti pyörien yhteydessä. Paino jakautuu hyvin tasaisesti etu- ja taka-akseleiden välille. Kaikella tällä tavoiteltiin hyviä ajo-ominaisuuksia ja siinä myös onnistuttiin.

Alustaratkaisun osalta etupäästä löytyy päällekkäiset kolmiotukivarret yhdistettynä vääntösauvajousiin. Takana luotetaan De Dion -pyöräntuentaan. Jälkimmäinen on hieman eteenpäin kehitelty versio jäykästä taka-akselista.

Dieselmoottoreita ja bensiinimoottoreita on tarjolla nelisylinterisinä rivimoottoreina, mutta vain jälkimmäisiä kuudella v-muotoon asetellulla sylinterillä. Nelisylinteristen bensiinimoottoreiden tilavuus on joko 1,6; 1,8 tai 2,0 litraa. V6-moottoreiden tilavuudet ovat 2,5 ja 3,0 litraa.

Tori.fi - Alfa Romeo 75 tavaratila

Tavaratilaa on 75-malleissa jopa 500 litraa, mutta tämä kolmilitrainen malli tyytyy vähempään polttoainetankin siirryttyä auton alta takamatkustajien selän taakse.

Usein unohtuu, että Alfa Romeo 75 on myös mainio perheauto. Siinä on hyvä tilat sekä edessä että takana. Tavarasäiliön tilavuus on osassa malleissa peräti 500 litraa, mutta toisissa tankki jouduttiin siirtämään osin tavaratilaan pienentäen tilavuuden 380 litran lukemiin. Kyseessä on monikäyttöinen auto, josta voi nauttia mutkateillä eli Alfa Romeota parhaimmillaan.

Moni pitää juuri seiskaviitosta viimeisenä oikeana Alfa Romeona, sillä vuonna 1986 Fiat osti Alfa Romeon itselleen. Transakseli ja takaveto olivatkin viimeistä kertaa tarjolla Alfan perheautossa mallinumerolla 75. Tällä hetkellä myynnissä oleva Alfa Romeo Giulia tarjoaa jälleen takavedon, mutta transakselia ei siitäkään löydy.

Tori.fi - 75 3.0 V6

Giuseppe Busso on moottorisuunnittelija, jonka nimi on jäänyt elämään tämän upeasti laulavan kolmilitraisen voimanpesän kutsumanimessä.

Alfa Romeo 75 3.0

Tori.fi -palvelusta löytyi erikoinen myynti-ilmoitus, jossa on Alfa Romeo 75 vuodelta 1988. Moottorina on eräs himotuimmista eli Giuseppe Busson suunnittelema 3-litrainen V6. Tämä tuottaa 185 hevosvoimaa ja kuljettajan käytössä on viisi vaihdetta etenemiseen.

Tori.fi - Alfa Romeo 75 istuimet

Recaron valmistamat istuimet lienevät verhoiltu jossain välissä uudelleen, sillä ainakin kuvien perusteella ne näyttävät uudenveroisilta.

Sisätilat ovat kuvien perusteella upeassa kunnossa. Recaron valmistamat istuimet ja Momo Zagato -ratti luovat tunnelmaa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on 75-mallin käsijarrukahva, joka muistuttaa lentokoneen kaasukahvaa.

Myyjäksi on merkitty yksityishenkilö Riihimäeltä, mutta auto sijaitsee Riikassa, Latviassa. Pyyntihintakin on siten verovapaa, joten siihen tulee vielä päälle kustannuksia auton verottamisesta ja rekisteröimisestä Suomen tieliikenteeseen. Järjestely on ainakin mielenkiintoinen.

Tori.fi - Alfa Romeo 75 edestä

Tämä Alfa Romeo 75 on mielenkiintoinen todella monella tapaa. Sijainti Latviassa on hieman hankala, mutta eipä näitä juuri ole muuten tarjolla.

Trafin kautta emme tällä kertaa saa autosta tietoja, sillä sitä ei ole rekisteröity Suomeen. Auton valmistenumero löytyy ilmoituksesta, joten sen perusteella on mahdollisuus selvittää millaisena auto on tehtaalta lähtenyt. Tämä vaatii kuitenkin hieman salapoliisityötä.

Nämä ja muut mielenkiintoiset kysymykset jätämme kuitenkin mahdollisen ostajan harteille. Paljon on varmasti kysyttävää, mutta toisaalta myynti-ilmoituksesta myös löytyy poikkeuksellisen paljon tietoja aina maalinpaksuusmittauksia myöden. Lisäkuviakin on tarjolla runsaasti.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat