23.7.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo 75 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo 75 on vanha takavetoinen transakselimalli ja kyseisen yksilön keulalta löytyy himoittu V6-moottori. Tämän käytetyn auton erikoisuuksiin kuuluu paljon muutakin. Tunnusmusiikki alkaa soimaan syntetisaattorien tarjoillessa erilaisia äänimaailmoja, mutta melodiasta ei voi erehtyä. Kahden keikka (saksaksi Ein Fall für zwei) on saksalainen poliisisarja, jossa päähenkilön auto on aivan väärästä maasta. Alfa Romeo 75 on yksi niistä Alfoista, joilla entinen poliisi Matula sarjan pitkän historian aikana ajaa. Ennen seiskaviitosta Matula ajoi Giulialla, Nuova Superilla ja Giuliettalla. Matulan 75 oli mallia Twin Spark ja sitä seurasivat vielä 155, 156 sekä 159. Näistä Alfa Romeoista allekirjoittaneelle muistuvat mieleen erityisesti mallit 75 ja 155. Mielenkiintoisesti juuri näiden välissä Alfa Romeo siirtyi takavetotekniikasta etuvetoisuuteen, joten 75 päätti siinä mielessä yhden aikakauden Alfan historiassa. Televisiosarjassa Kahden keikka Matula ajaa Alfa Romeoista myös mallilla 75, mutta se on tätä myynnissä olevaa yksilöä vaaleampi väritykseltään. Tämän vuoden Bella Italia, eli italialaisten ajoneuvojen kokoontuminen on juuri takanapäin ja siten vielä ajankohtainen. Siellä ei tarvitse esittää eläköitynyttä saksalaispoliisia, mutta Alfa Romeo 75 on takuuvarmasti tervetullut milloin tahansa. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja auttaa mikäli Alfan käärmelogo pääsi puremaan menneenä viikonloppuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alfa Romeo 75 -mallisto Seiskaviitosen ohjaamon kulmikkaissa muodoissa näkyy 80-luku. Juuri makuasioista on hyvä kiistellä, sillä osaa pitää tästä muotoilusta ja toiset eivät. Alfa Romeo 75 on monella tapaa erityinen perheauto. Nimensä se sai autonvalmistajan 75-vuotissyntymäpäivistä, jotka osuivat samalle vuodelle tämän porrasperän julkistamisen kanssa. Ulkonäkö jakaa mielipiteitä, mutta ajettavuus tuntuu keräävän kehuja lähes jokaiselta. Takavetoisuus ei ollut poikkeuksellista auton julkistamisvuonna 1985, mutta moottorin ja vaihteiston sijoittaminen eri akseleiden luokse oli. Seiskaviitosen moottori sijaitsee edessä ja vaihteisto vetävän akselin kanssa samassa kokonaisuudessa takana. Transakseli on nimitys tälle taka-akselin yhteydessä sijaitsevalle vaihteistopaketille. Alfa Romeo 75 sivuprofiilia hallitsee takapäätä kohti nouseva muoto, josta on hyötyä sekä tavaratilan että matalan ilmanvastuskertoimen suhteen. Takajarrut on sijoitettu mielenkiintoisesti vaihteiston viereen, eli ne eivät sijaitsekaan perinteisesti pyörien yhteydessä. Paino jakautuu hyvin tasaisesti etu- ja taka-akseleiden välille. Kaikella tällä tavoiteltiin hyviä ajo-ominaisuuksia ja siinä myös onnistuttiin. Alustaratkaisun osalta etupäästä löytyy päällekkäiset kolmiotukivarret yhdistettynä vääntösauvajousiin. Takana luotetaan De Dion -pyöräntuentaan. Jälkimmäinen on hieman eteenpäin kehitelty versio jäykästä taka-akselista. Dieselmoottoreita ja bensiinimoottoreita on tarjolla nelisylinterisinä rivimoottoreina, mutta vain jälkimmäisiä kuudella v-muotoon asetellulla sylinterillä. Nelisylinteristen bensiinimoottoreiden tilavuus on joko 1,6; 1,8 tai 2,0 litraa. V6-moottoreiden tilavuudet ovat 2,5 ja 3,0 litraa. Tavaratilaa on 75-malleissa jopa 500 litraa, mutta tämä kolmilitrainen malli tyytyy vähempään polttoainetankin siirryttyä auton alta takamatkustajien selän taakse. Usein unohtuu, että Alfa Romeo 75 on myös mainio perheauto. Siinä on hyvä tilat sekä edessä että takana. Tavarasäiliön tilavuus on osassa malleissa peräti 500 litraa, mutta toisissa tankki jouduttiin siirtämään osin tavaratilaan pienentäen tilavuuden 380 litran lukemiin. Kyseessä on monikäyttöinen auto, josta voi nauttia mutkateillä eli Alfa Romeota parhaimmillaan. Moni pitää juuri seiskaviitosta viimeisenä oikeana Alfa Romeona, sillä vuonna 1986 Fiat osti Alfa Romeon itselleen. Transakseli ja takaveto olivatkin viimeistä kertaa tarjolla Alfan perheautossa mallinumerolla 75. Tällä hetkellä myynnissä oleva Alfa Romeo Giulia tarjoaa jälleen takavedon, mutta transakselia ei siitäkään löydy. Giuseppe Busso on moottorisuunnittelija, jonka nimi on jäänyt elämään tämän upeasti laulavan kolmilitraisen voimanpesän kutsumanimessä. Alfa Romeo 75 3.0 Tori.fi -palvelusta löytyi erikoinen myynti-ilmoitus, jossa on Alfa Romeo 75 vuodelta 1988. Moottorina on eräs himotuimmista eli Giuseppe Busson suunnittelema 3-litrainen V6. Tämä tuottaa 185 hevosvoimaa ja kuljettajan käytössä on viisi vaihdetta etenemiseen. Recaron valmistamat istuimet lienevät verhoiltu jossain välissä uudelleen, sillä ainakin kuvien perusteella ne näyttävät uudenveroisilta. Sisätilat ovat kuvien perusteella upeassa kunnossa. Recaron valmistamat istuimet ja Momo Zagato -ratti luovat tunnelmaa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on 75-mallin käsijarrukahva, joka muistuttaa lentokoneen kaasukahvaa. Myyjäksi on merkitty yksityishenkilö Riihimäeltä, mutta auto sijaitsee Riikassa, Latviassa. Pyyntihintakin on siten verovapaa, joten siihen tulee vielä päälle kustannuksia auton verottamisesta ja rekisteröimisestä Suomen tieliikenteeseen. Järjestely on ainakin mielenkiintoinen. Tämä Alfa Romeo 75 on mielenkiintoinen todella monella tapaa. Sijainti Latviassa on hieman hankala, mutta eipä näitä juuri ole muuten tarjolla. Trafin kautta emme tällä kertaa saa autosta tietoja, sillä sitä ei ole rekisteröity Suomeen. Auton valmistenumero löytyy ilmoituksesta, joten sen perusteella on mahdollisuus selvittää millaisena auto on tehtaalta lähtenyt. Tämä vaatii kuitenkin hieman salapoliisityötä. Nämä ja muut mielenkiintoiset kysymykset jätämme kuitenkin mahdollisen ostajan harteille. Paljon on varmasti kysyttävää, mutta toisaalta myynti-ilmoituksesta myös löytyy poikkeuksellisen paljon tietoja aina maalinpaksuusmittauksia myöden. Lisäkuviakin on tarjolla runsaasti. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?