26.8.2021 Ajoneuvot Honda NSX Type S on tulevaisuuden keräilyharvinaisuus, mutta se jaetaan maailmalle epäreilusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tasan eivät mene onnen lahjat. Jos asut Yhdysvalloissa, sinulla on 300 mahdollisuutta saada Type S, koko muussa maailmassa vain 50. Ennen kuin nillitys epätasaisesta levityksestä hirttää kokonaan kiinni, otetaan käsittelyyn itse auto. Vähän samalla tavalla kuin hyvän musiikkikappaleen loppupuolella saatetaan kuulla makea kitarasoolo, laittaa Honda NSX parastaan ennen lopullista painelemistaan auringonlaskuun seuraavan vuoden sisällä. Nämä 350 yksilöä tulevat olemaan mallisarjan viimeiset. NSX:n ensimmäisestä sukupolvesta tehtiin vain Japanin markkinoille (niinpä tietysti) Type S -versio vuonna 1997. Kuten silloinkin – ja jo nimestä päätellen – mallin teemana on terästetty urheilullisuus, suoraan kilparadoilta inspiroituna.Jo aiemmin vihjatun Type S.n erottaa muusta mallistosta jo ulkonäön puolesta, tosin parhaiten silloin kun perusmalli on vieressä. Autoon on haettu entistä enemmän formulamaista profiilia kiilamaiseen muotoon faceliftatun keulan kautta. Peräänsä se on saanut perin tehokkaalta näyttävän diffuusorin. Katto on painopisteen madalluttamisen nimissä tehty hiilikuidusta. Uudet viisipuolaiset vanteet kasvattavat raideleveyttä hieman, ja Pirellin kädenjälki näkyy luonnollisesti auton renkaissa. 70:ssä 350:stä yksilöstä tullaan näkemään erityinen Gotham Gray -mattaharmaa maalipinta. Konepeitto on aina yhtä urheilullisen punainen. Type S ei myöskään unohda tuoda itseään esille logojen muodossa. Painoa on mahdollista vähentää vielä entisestään lisähintaisella Lightweight Packagella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelimoottorinen kuten aina ennenkinHondan (Acuran) Yhdysvalloissa kehittämä toisen polven NSX on rakentunut varsin ainutlaatuisen nelimoottorirakenteen varaan. Siinä yksi 3,5-litrainen ahdettu V6 ruokkii kaikkiaan kolmea nelivetoisen hybridivoimalinjan sähkömoottoria. Hondan kielellä tätä kutsutaan kaikessa yksinkertaisuudessaan Sport Hybrid Super Handling All-Wheel-Driveksi (SH-AWD).Type-S:ssä myös SH-AWD on toistaiseksi viimeistä kertaa käytössä ja samalla uransa huipulla, se näkyy kasvaneina tehoina sekä pidempänä sähköisenä toimintamatkana. Voimalinja tuottaa nyt hieman yli 600 hevosvoimaa tehoa ja 667 newtonmetriä vääntöä. Lisäystä edeltävään mallivuoteen on tullut vastaavasti 30 hevosvoimaa ja 22 newtonmetriä. Suurin kiitos tehonlisäyksestä kuuluu NSX GT3 -rataversiosta lainatuille korkeampipaineisille ahtimille. Yhdeksänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko on säädetty rivakammaksi vaatien ylöspäinvaihtamisiin vain puolet aikaisemmasta ajasta. Tämän kaiken myötä nollasta sataan -tulos painuu syvemmälle alle kolmen sekunnin, mutta huippunopeus on edelleen 307 kilometriä tunnissa.Nykyinen ja tuleva keräilyharvinaisuusKuten jo aiemminkin vihjasimme, maailmanhistorian toinen Honda NSX-sukupolvi on luonnollisesti seurannut ensimmäisen, vuosina 1990 – 2005 tuotetun NSX:n menestystarinaa. Täysin omalla tavalla, japanilaisella tarkkuudella, ilman yleisön ennakkokäsityksiä ja parhailla mahdollisilla opeilla Pininfarinasta ja Ayrton Sennasta lähtien suunniteltu urheiluauto on jäänyt monien mieleen ja toki myös kokoelmaan.Emme vielä tiedä, millaiseen arvoasemaan toisen polven NSX on nousemassa, mutta harvinaisemmaksi se on joka tapauksessa jäämässä. Jos ykköspolvea ehdittiin valmistaa 15 vuoden aikana 18 000 kappaletta, on tämän kohdalla valmistusmäärä jäämässä kuudessa vuodessa reiluun 3 000 yksilöön. Suurin osa niistä on myyty Yhdysvaltojen, Kiinan ja jostain syystä myös Kuwaitin markkinoilla Hondan luksusmerkki Acuran nimellä. Muu maailma on voinut ostaa Honda NSX:n.Acura/Honda NSX ei kuulu maailman kalleimpiin superautoihin, mutta sen asiakaskunnalla on keskimäärin varsin paksu lompakko. On nimittäin eittämättä niin, että henkilö, jolla on varaa yhteen superautoon, täyttää tarpeensa todennäköisemmin Ferrarilla tai Lamborghinilla kuin Hondalla. NSX onkin omiaan täyttämään autokokoelmia, joihin halutaan spesiaaleja malleja. Ensimmäinen NSX löytyy monien superjulkkisten kokoelmista. Heitä ovat esimerkiksi sellaiset kuin Tom Cruise, Harrison Ford, Bill Gates sekä Alice Cooper.Uuden polven omistajista ei ole ainakaan vielä julkaistu yhtä kattavaa listaa, mutta ihka ensimmäisen miljoonan dollarin (normaalisti 171 000 dollaria) Type S -yksilön talliinsa sai NASCAR-pohatta Rick Hendrick. Jokainen tästä Montereyn autoviikoilla huutokaupatusta autoyksilöstä saatu dollari meni hyväntekeväisyyteen, vakavista neurologisista sairauksista kärsivien lasten ja nuorten tukemiseen. Tuon viimeisen lauseen myötä siinä jonninjoutavassa jaossa ei enää yhtäkkiä olekaan mitään murehdittavaa.Lähteet: Acura, Motortrend, Car and Driver Kuvat: Acura/Honda Teksti: Benjamin HelanderMuokattu 27.8.: korjattu kiihtyvyysarvossa ollut kirjoitusvirheLisää aiheestaValmistaja vihjaa: erikoismalli Honda NSX Type S on tulossa Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä? Koeajo: Honda NSX – analoginen digitaalinen Kolibripiirros aavikolle – Honda NSX piirtää Nazcan viivoja uudelleen Suo, kuokka ja hybridijärjestelmä: uusi Honda NSX ja vaikea lapsuus Lämpöoranssi ja uudet kujeet: Honda NSX saa faceliftinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”