1.1.2017 Ajoneuvot Suo, kuokka ja hybridijärjestelmä: uusi Honda NSX ja vaikea lapsuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Honda NSX saattaa olla uuden ajan superauto, mutta taustalta löytyy perinteinen resepti: verta, hikeä ja kyyneleitä. Kulttimaineeseen kohonnut Honda NSX sai tänä vuonna vihdoin jatko-osan vuosikausien odottamisen jälkeen. 581-hevosvoimainen hybridisuperauto ei kuitenkaan ollut helppo pala edes insinööritaidostaan tunnetulle japanilaisyhtiölle, sillä matkan varrelle mahtui aimo annos mutkia ja haasteita. Vuoden urheilulliseksi autoksi Honda (Acura) NSX:n valinnut yhdysvaltalaislehti Road & Track valottaa artikkelissaan hiukan kehitystyön taustoja.Uusi ja vanha NSX perhekuvassa.Ensimmäinen haaste liittyi siihen, että projektin vetovastuu annettiin Acuran tuotekehitysosastolle Yhdysvalloissa. Lukuisten arkiautojen kehittäjänä toiminut osasto ei ollut tottunut tähtäämään Ferrarin, Porschen ja McLarenin asettamiin maaleihin. – Muistan ajatelleeni, vaikka en sanonut sitä projektissa työskenteleville, että "voi luoja, tässä touhutaan yhtiöiden kanssa, jotka ovat tehneet tätä jo vuosia, ja tässä me, Honda, lähdemme niiden perään", kommentoi NSX-projektin suorituskykyvastaava Jason Widmer.NSX:n suorituskyvystä vastannut Jason Widmer kertoo pohtineensa perinteisten urheiluautovalmistajien haastamisen mielekkyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko tässä mitään järkeä?Toinen vaihe oli vakuuttaa oma väki siitä, että uuden NSX:n konsepti oli järkevä. Honda oli jo muutamaa vuotta aiemmin keskeyttänyt V10-moottorin perustuvan NSX:n kehittämisen ja uuden projektin eräs vaatimus oli, että auto olisi edistyksellinen. Monet kuitenkin näkivät kolmen sähkömoottorin ja akuston lähinnä haittana suorituskykyä haettaessa. Auton ensimmäinen prototyyppi kiersi Virginia International Racewayn moottoriradan peräti kahdeksan sekuntia nopeammin kun sähkömoottorit oltiin kytketty pois päältä. Katuautojen hybridikokemuksesta ei ollut apua kilparadalla, ja NSX:n piti selviytyä kunnialla molemmista.Kuusisylinterinen polttomoottori, kaksi turboahdinta, yhdeksän vaihdetta, kaksi kytkintä, kolme sähkömoottoria sekä akusto – NSX:n edistyksellisyys sai epäilijöitä myös Hondan sisältä.Ongelmia aiheutti myös polttomoottori, sillä alkuperäinen ajatus kuljettajan taakse poikittain asennetusta vapaastihengittävästä V6:sta jouduttiin hylkäämään. Helppo ratkaisu vaihtui turboahtimiin ja se puolestaan tarkoitti moottorin kääntämistä pitkittäin tilarajoitteiden takia. Käytännössä auton perä ja ulkokuori jouduttiin suunnittelemaan uudelleen.Hondan onneksi sen johtajistossa on paljon insinöörejä, jotka pitivät kiinni tinkimättömästä linjasta projektissa, jonka tarkoitus oli olla juuri insinöörityön taidonnäyte. – Eräs suurista eduista tässä projektissa, mikä nostaa sen jopa muiden tuotteidemme yläpuolelle, oli ettei kukaan koko organisaatiossa halunnut projektin epäonnistuvan. Kaikki ajattelivat, että tämän täytyy olla mahtava, Widmer linjaa.Myös NSX:n keulassa on tiivis tunnelma kahden sähkömoottorin myötä.Voimalinjan viivästyminen aiheutti kuitenkin ongelmia muualla kehitystyössä. Tuotannosta vastaava Clement D'Souza kertoo, että jossain kohtaa projektia hänen tavoitteenaan olivat apurungon ja jousituksen tiukemmat toleranssit ilman kunnon käsitystä siitä, mitä tässä ollaan rakentamassa.Päivittäiset päivityksetNSX luottaa järjestelmiensä yhteensovituksessa pitkälti elektroniikkaan ja ohjelmistoihin, joita päivitettiin ohiolaisen tuotekehityskeskuksen lisäksi Hondan päämajasta Japanista. Eräässäkin testisessiossa auto käyttäytyi yllättäen villin yliohjaavasti. Myöhemmin selvisi, että sähkömoottoreiden ohjelmisto oltiin päivitetty yön aikana, muuttaen auton luonnetta dramaattisesti. Eräiksi projektin sankareista nostetaan myös kääntäjät, sillä Acuran tuotekehityksen ja Hondan päämajan yhteistyön koordinointi ei ollut aina helppoa.Yhdessä muiden hybridisuperautojen kanssa NSX on eräänlainen osoitus siitä, että urheilullisen ajettavuuden ei tarvitse kuolla ympäristökehityksen varrella. Hondalle New Sports eXperience on puolestaan osoitus siitä, että yhtiöllä on edelleen intohimoa ja näkemystä.Koko laajudessaan kertomus NSX:n kehitystyön mutkista on luettavissa Road & Trackin verkkosivuilta.Lähde: Road & Track Kuvat: HondaKatso myös:Uuden Honda NSX:n suurin heikkous? Heikko töötti. Porschellakin on huumorintajua – ”Onnea matkaan!” Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen