3.7.2016 Ajoneuvot Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda-miesten harmiksi edessä voi todellakin olla pitkä kuuma kesä: uusi Honda NSX piristää mannertamme vasta syksyllä. Honda halusi ystävällisesti muistuttaa NSX-superautonsa uudesta tulemisesta peräti 31-sivuisella lehdistöpaketilla. Perkasimme oleellisimmat pointit tiiviiksi koosteeksi siitä, miksi syksyäkin voi joskus odottaa. Vanha ja uusi Honda NSX Jos Honda NSX kuulostaa tutulta, siihen on hyvä syy. Vuosina 1990–2005 valmistettu alkuperäinen NSX (New Sportscar eXperimental) oli Hondan pyrkimys rakentaa luotettava arkikäyttöinen superauto. Keskimoottorisen ajoneuvon voimanlähteenä toimi 3,0-litrainen V6, joka tuotti 294 hevosvoimaa kirkuvilla kierroksilla. Rakenteissa käytettiin runsaasti alumiinia ja muuan Ayrton Senna suostutteli Hondaa jäykistämään NSX:ää entisestään paremman alustavirityksen aikaansaamiseksi. NSX:n klassinen urheiluautomuoto heijasteli puolestaan F-16-suihkuhävittäjää, sillä täydellinen näkyvyys ympärille oli pääsuunnittelija Shigeru Ueharan mielestä tavoittelemisen arvoista. Pitkän elinkaarensa aikana NSX koki useita päivityksiä, löytäen aina lisää kyvykkyyttä perusrakenteestaan. Auto poistui tuotannosta lopulta 2005, valmistusmäärän ollessa yli 18 000 kappaletta. Aika on muovannut NSX:n mittasuhteet nykymuodin mukaisiksi. NSX:n poistumisesta asti Hondalta on kysytty toistuvasti uudesta mallista ja vuosikausien vihjailuiden ja konseptikiusoittelun jälkeen uusi NSX, tällä kertaa "New Sports eXperience", sai lopulta vihreää valoa. 2010-luvun tulkinta NSX:stä säilyttää esimerkiksi alkuperäisen keskimoottorisen rakenteen ja innokkuuden käyttää uusia materiaaleja auton rakenteessa, mutta moni asia pinnan alla on kokenut muutoksen. Alkuperäisen NSX:n vapaastihengittävä moottori on vaihtunut 3,5-litraiseen tuplaturbo V6:een, joten tehoa luvataan 507 hevosvoimaa. Lisäksi moottorin luonteesta johtuen huippuvääntö, 550 newtonmetriä, tarjoillaan heti 2 000 1/min tuntumasta, joten uuden NSX:n kanssa riittänee, valitettavasti, sivistyneempi ajotyyli. Polttomoottorin lisäksi uudessa NSX:ssä käytetään hybriditekniikkaa, sillä sähkömoottori avustaa polttomoottoria sen tehtävissä tasaisemman voimantuoton aikaansaamiseksi. Avustavan suoravetomoottorin ansiosta myös erillinen starttimoottori on voitu jättää pois kokonaan. 9-vaihteiselta kaksoiskytkinvaihteistolta veto lähetetään takapyörille. Neliveto saavutetaan siten, että auton etuakselilla on puolestaan vielä kaksi 37-hevosvoimaista sähkömoottoria, jotka voivat tarpeen tullen myös jarruttaa eturenkaita paremman kääntyvyyden saavuttamiseksi. Valmistajan mukaan paikoiltaan kiihdytettäessä sähkömoottorit vastaavat ensimmäisen 0,1 sekunnin kiihdytyksestä, polttomoottorin päästessä sen jälkeen juoneen mukaan. Hybridisaation ansiosta NSX:llä voi myös ajaa lyhyitä matkoja pelkän sähkön turvin. Hondan nimitys mielenkiintoisen monimutkaiselle voimalinjaratkaisulle on Sport Hybrid Super Handling All-Wheel-Drive, eli kavereiden kesken Sport Hybrid SH-AWD. Järjestelmän yhteisteho on 581 hevosvoimaa ja 646 newtonmetriä vääntöä. Tehon lisäksi Honda on keskittynyt myös NSX:n ajettavuuteen, sillä valmistaja kehuu saavuttaneensa elektronisen ohjaustehostuksen osalta kaiken hyvän ja kauniin: pehmeän ajettavuuden arkiajossa ja terävän, palautteellisen ohjaustuntuman todella ajettaessa. Alkuperäisen NSX:n tavoin runsaasti alumiiniin luottava jousitus puolestaan on suunniteltu uuden nelivetojärjestelmän ehdoilla ja säädettävän iskunvaimennuksen pitäisi kyetä muuttamaan auto miellyttävän kauppakassin ja rataohjuksen välillä. Jopa taotusta alumiinista valmistettujen vanteiden luvataan olevan luokkansa keveimmät turhan jousituskuorman vähentämiseksi. Uuden NSX:n ehkä suurin haaste on ollut aerodynamiikka, sillä erinomaisen ajettavuuden, pienen kulutuksen ja riittävän jäähdytyksen toteuttaminen ilman aktiivisia ilmanohjaimia on vaatinut Hondalta tuhansia tunteja tietokonesimulaatiota sekä lukuisia tuulitunnelivierailuita niin Japanissa kuin Yhdysvalloissa. "Total Airflow Management" -konsepti lupailee kuitenkin, että autossa olevat 10 jäähdytintä ja jarrut saavat tarpeeksi ilmaa lämpöongelmien välttämiseksi. Ilmanvastuksen minimointi ja tasapainoisen downforcen ovat määrittäneet lukuisia pieniä yksityiskohtia ajoneuvon muodossa. Lisäksi Hondalle uskollisesti ajoneuvon arkikäyttöä ei ole unohdettu: tuulilasinpyyhinten ja lasinpesimien luvataan tuulitunnelitestien perusteella toimivan moitteettomasti jopa 290 km/h nopeuksissa! Arkeen ja radalle suunniteltu auto tarvitsee selkeästi eroavat ajotilat moninaisten järjestelmien hallintaan. Hondan versiossa niitä on neljä: Quiet (polttomoottori pysyttelee sammuksissa tai käy hiljaisesti), Sport (enemmän ääntä ja voimaa), Sport+ (terävämpi kaasuvaste ja vaihteisto, parempi ohjaustuntuma, enemmän ääntä) ja ratakäyttöön suunniteltu Track (parempi jarrutuntuma, neliveto ja ajonvakautusjärjestelmät antavat enemmän liekaa, hybridijärjestelmä priorisoi suorituskykyä). Vanhan NSX:n hävittäjähenkinen ohjaamo on vaihtunut modernimpaan mukavuuteen. Hondan mukaan ajotilojen välillä ohjaamossa vallitsee 25 desibelin ero moottoriäänen määrässä, minkä lisäksi pakoputkistossa on nykymuodin mukainen avattava venttiili rouheampia ääniä varten. Järjestelmien luvataan myös muuttavan äänen luonnetta ajotilan mukaan. Ohjaamossa toimii myös erillinen aktiivinen äänijärjestelmä, joka pehmentää moottorilta tarkkailumikrofoneihin kantautuvaa ääntä tuottamalla joko samanvaiheista tai vastavaiheista ääntä äänentoistojärjestelmän kaiuttimista. Kattavasta, jokaista komponenttia koskevasta painonsäästöstä huolimatta kaikki uusi tekniikka painaa, sillä NSX:n painoksi ilmoitetaan noin 1 800 kilogrammaa, varusteista riippuen. Kuten todettua, NSX:n pitäisi saapua eurooppalaisten asiakkaiden pihoihin syksyllä. Saako ruskakyttäyksen aloittaa jo heinäkuussa? Lähde ja kuvat: Honda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?