6.5.2019 Ajoneuvot Vahingossa syntynyt klassikko? – Chevrolet Corvette 1955 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Corvette tunnetaan lasikuitukoristaan. Mutta kuinka moni tietää, että lasikuituun päädyttiin pakon edessä, aikataulusyistä. Lahden Classic Motorshow´ssa näyttelyhallissa erottui jo kauas todellinen kaunotar, korokkeelle nostettu vuoden 1955 Chevrolet Corvette.Jalustalla se oli syystäkin, sillä viimeistelyltään auto oli upea ja valkoinen väritys punaisella sisustuksella oli häikäisevä. Sitä paitsi kyseessä on sama väriyhdistelmä, joka oli tarjolla ainoana vaihtoehtona Corveten lanseerausvuonna 1953.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsittely huonoon markkinarakoonYhdysvaltojen suuret autovalmistajat eivät 1950-luvun alussa suhtautuneet kovin vakavasti urheiluautoihin, sillä tilastojen valossa niiden suosio ei ollut kummoinen.Vuonna 1952 rekisteröidyistä uusista autoista vain 0,27 prosenttia oli urheiluautoja. Ja niistä rekisteröidyistäkin kaksi kolmesta oli MG-merkkisiä.Siksi pidettiinkin suurena yllätyksenä ja mullistuksena, kun Chevrolet esitteli Corveten ensimmäistä kertaa yleisölle vuoden 1953 tammikuussa General Motorsin Motorama Show´ssa New Yorkissa.Vastaanotto oli niin positiivinen, että sarjatuotanto päätettiin aloittaa jo saman vuoden kesäkuussa. Tähän nopeaan aikatauluun liittyy samalla yksi Corveten tunnetuimmista tunnusmerkeistä.Alunperin siihen oli tarkoitus tehdä muiden mallien tavoin perinteinen peltikori, mutta uusia muotteja ei ehditty riittävän nopeasti valmistaa, joten päädyttiin helpompaan lasikuitukoriratkaisuun. Se on tähän päivään asti ollut yksi Corveten tunnetuimmista piirteistä, vääräleuat nimittävätkin sitä tupperware-Chevroletiksi.Opelista CorveteksiCorveten suunnittelu alkoi vuonna 1951. Tai on väärin tässä yhteydessä puhua Corvetesta, sillä sen projektinimi siinä vaiheessa oli ”Opel”. Lopullisen mallinimen suunnittelu annettiin tehtäväksi mainostoimistolle, joka keksi nimen korvetti-sotalaivatyypin mukaan.Lanseerausvuonna 1953 moottorina oli neljälitrainen suora kuutonen. Ainoana värivaihtoehtona oli valkoinen punaisella sisustuksella. Seuraavana vuonna kysyntä hiipui vaikka tarjolle tuli useampia värivaihtoehtoja.Vuodeksi 1955 kysyntää pyrittiin elvyttämään tarjoamalla moottoriksi puoli litraa suurempaa ja 195-hevosvoimaista V8-moottoria. Siitä huolimatta kuvien mukaista vuoden 1955 Corvettea valmistettiin vain 693 kappaletta.Ei liene huono arvaus, että Corveten valmistuksen jatkaminen on näiden tuotantomäärien valossa ollut vaakalaudalla.Vasta vuonna 1963 tarjolle tuli kovakattoinen malli. Sitä ennen sitä valmistettiin pelkästään avoautona, johon tosin oli saatavilla irrotettava hardtop-katto.Matka urheiluautojen klassikoksi oli vielä sen jälkeen pitkä. Nykyisin tuotannossa oleva malli on kuudetta sukupolvea.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?