6.5.2019 Ajoneuvot Vahingossa syntynyt klassikko? – Chevrolet Corvette 1955 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Corvette tunnetaan lasikuitukoristaan. Mutta kuinka moni tietää, että lasikuituun päädyttiin pakon edessä, aikataulusyistä. Lahden Classic Motorshow´ssa näyttelyhallissa erottui jo kauas todellinen kaunotar, korokkeelle nostettu vuoden 1955 Chevrolet Corvette.Jalustalla se oli syystäkin, sillä viimeistelyltään auto oli upea ja valkoinen väritys punaisella sisustuksella oli häikäisevä. Sitä paitsi kyseessä on sama väriyhdistelmä, joka oli tarjolla ainoana vaihtoehtona Corveten lanseerausvuonna 1953.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsittely huonoon markkinarakoonYhdysvaltojen suuret autovalmistajat eivät 1950-luvun alussa suhtautuneet kovin vakavasti urheiluautoihin, sillä tilastojen valossa niiden suosio ei ollut kummoinen.Vuonna 1952 rekisteröidyistä uusista autoista vain 0,27 prosenttia oli urheiluautoja. Ja niistä rekisteröidyistäkin kaksi kolmesta oli MG-merkkisiä.Siksi pidettiinkin suurena yllätyksenä ja mullistuksena, kun Chevrolet esitteli Corveten ensimmäistä kertaa yleisölle vuoden 1953 tammikuussa General Motorsin Motorama Show´ssa New Yorkissa.Vastaanotto oli niin positiivinen, että sarjatuotanto päätettiin aloittaa jo saman vuoden kesäkuussa. Tähän nopeaan aikatauluun liittyy samalla yksi Corveten tunnetuimmista tunnusmerkeistä.Alunperin siihen oli tarkoitus tehdä muiden mallien tavoin perinteinen peltikori, mutta uusia muotteja ei ehditty riittävän nopeasti valmistaa, joten päädyttiin helpompaan lasikuitukoriratkaisuun. Se on tähän päivään asti ollut yksi Corveten tunnetuimmista piirteistä, vääräleuat nimittävätkin sitä tupperware-Chevroletiksi.Opelista CorveteksiCorveten suunnittelu alkoi vuonna 1951. Tai on väärin tässä yhteydessä puhua Corvetesta, sillä sen projektinimi siinä vaiheessa oli ”Opel”. Lopullisen mallinimen suunnittelu annettiin tehtäväksi mainostoimistolle, joka keksi nimen korvetti-sotalaivatyypin mukaan.Lanseerausvuonna 1953 moottorina oli neljälitrainen suora kuutonen. Ainoana värivaihtoehtona oli valkoinen punaisella sisustuksella. Seuraavana vuonna kysyntä hiipui vaikka tarjolle tuli useampia värivaihtoehtoja.Vuodeksi 1955 kysyntää pyrittiin elvyttämään tarjoamalla moottoriksi puoli litraa suurempaa ja 195-hevosvoimaista V8-moottoria. Siitä huolimatta kuvien mukaista vuoden 1955 Corvettea valmistettiin vain 693 kappaletta.Ei liene huono arvaus, että Corveten valmistuksen jatkaminen on näiden tuotantomäärien valossa ollut vaakalaudalla.Vasta vuonna 1963 tarjolle tuli kovakattoinen malli. Sitä ennen sitä valmistettiin pelkästään avoautona, johon tosin oli saatavilla irrotettava hardtop-katto.Matka urheiluautojen klassikoksi oli vielä sen jälkeen pitkä. Nykyisin tuotannossa oleva malli on kuudetta sukupolvea.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa