31.10.2017 Ajoneuvot Erikoisherkku vain 350 nopeimmalle – MV Agusta Brutale 800 Dragster RC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaisvalmistaja MV Agusta on esitellyt RC-erikoismallin 800-kuutioisesta Dragsteristaan. Valmistusmäärä on rajoitettu 350 kappaleeseen. Dragster RC:n kisahenkinen väritys on MV Agustan tehtaan kilpailuosaston, Reparto Corsen, käsialaa. Vaikutteita on haettu F4 RC -kilpurista, jolla tehdas kilpailee World Superbiken MM-sarjassa.Numero 37 viittaa MV Agustan saavuttamien valmistajien maailmanmestaruuksien määrään ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa tehokkain erikoisuusBrutale 800 Dragster RC on valmistajan mukaan luokkansa tehokkain moottoripyörä.Dragster tosin on sen verran erikoinen malli, että suoranaista kilpailijaa tai luokkaa sille on vaikea määritellä. Sen 800-kuutioinen rivikolmosmoottori potkii parhaimmillaan 140 hevosvoimaa, jolla vain 168-kiloinen Dragster liikahtaa iloisesti.Alhaiseen painoon on yhtenä tekijänä moottorin keveys, ilmoittaahan italialaisvalmistaja moottorin painoksi vain 52 kiloa.Pyörän keveyttä on viimeistelty muun muassa käyttämällä hiilikuitua etulokasuojan ja ilmanohjainten materiaalina.RC-malliin MV Agusta kertoo muokanneensa moottorin elektroniikkaa hienosäätämällä tehokarttojen kaasunvastetta sekä nopeuttamalla vaihdeavustimen eli quickshifterin avulla tapahtuvaa vaihteiden vaihtoa. Quickshifter mahdollistaa vaihteiden vaihdon sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä.Luistonesto on kahdeksanasentoinen. Yksi Agustan hienous on, että yksi ajomoodeista on kuljettajan räätälöitävissä muun muassa kaasunvasteen, maksimikierrosluvun sekä moottorijarrutuksen määrän suhteen.MV Agusta Brutale 800 Dragster RC – melu kuriinUlkoisten muutosten lisäksi Agusta on paininut tosissaan muokatakseen moottoria niin, että se alittaa uusien Euro4-määräysten päästö- ja melurajat.Erityisesti meluasiaan on panostettu monitahoisesti, sillä pakoäänien lisäksi on jouduttu tekemään lukuisia muutoksia myös moottorin sisäisten mekaanisten äänien saamiseksi kuriin.Näihin muutoksiin kuuluvat muun muassa uusi tasapainoakseli, öljy- ja vesipumpun muutokset sekä vaihteiston muutokset.Samalla venttiiliohjurien materiaalia on muutettu paremman kestävyyden saavuttamiseksi.Brutale 800 Dragster RC:n etujousitus tulee Marzocchilta ja takajousitus Sachsilta. Molemmissa on esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennusten säädöt.Etujarruina on laadukas yhdistelmä, johon kuuluu 320-milliset tuplalevyt Brembon Monobloc M32-radiaalisatuloilla.37 tai 38, miten vaanMV Agustan valitseman numeron 37 tilalla katteissa voisi yhtä hyvin olla numero 38, sillä 37 merkkimaailmanmestaruuden ohella MV Agustalla on voitettu 38 kuljettajien maailmanmestaruutta ratamoottoripyöräilyssä.Merkkimestaruuksista 16 on tullut suurimmassa 500-kuutioisten luokassa, yhdeksän mestaruutta kolmepuolikkaissa, viisi mestaruutta 250-kuutioisissa ja seitsemän mestaruutta satapiikeissä.MV Agustalla kilpailleista kuljettajista menestyksekkäin on ollut italialainen Giacomo Agostini, joka kaikkiaan 15 maailmanmestaruudestaan voitti italialaismerkillä 13 titteliä. MV Agusta Brutale 800 Dragster RC Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 798 cc Puristussuhde: 13,3:1 Teho: 140 hv (103 kW) / 13 100 r/min Vääntö: 86 Nm / 10 100 r/min Paino: 168 kg Ilmoitettu huippunopeus: 245 km/h Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV AgustaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 14.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan