6.2.2022 Matkailu Vain taivas kattona – avo-Bentleyllä Alppien yli talvella Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joulukuun loppu oli Sveitsissä poikkeuksellisen lämmin. Yleensähän kaikki Sveitsin korkeammalla sijaitsevat solatiet ovat järjestään suljettuina talven yli, mutta erikoisista sääolosuhteista johtuen muutama tärkeämpi solatie avattiin uudestaan hetkeksi. Päätimme hyödyntää tilanteen. Engadinin laakso itäisessä Sveitsissä sijaitsevassa Graubündenin kantonissa on yksi tärkeimpiä Sveitsin turismille. Laakso on yksi korkeimmista Euroopassa, ja sillä on pituutta peräti 80 kilometriä. Tästä johtuen talviurheilu kukoistaa. Laaksosta löytyvät mm. sellaiset legendaariset talviurheilukeskukset kuin Sankt Moritz, Ponteresina, Bever, Silvaplana ja Samedan. Näistä luonnollisesti Sankt Moritz on se paikka, jonne Euroopan kerma aina talvisin kokoontuu, ja jossa Bentleyt, Ferrarit ja muut luksusautot ovat varsin arkisia kylän katukuvassa. Engadiniin vie pohjoisesta saavuttaessa useampikin reitti, mutta talven tullen ne lähes kaikki suljetaan. Ainoastaan 2284 metrissä sijaitseva Juliersola (valtatie 3) pysyy ainoana varmasti auki läpi koko talven – ellei lunta tule poikkeuksellisen paljon.Hieman itäisempi Flüelasola (valtatie 28) on kuitenkin meistä kiinnostavampi reitti, ja koska se on tammikuun alussa nyt poikkeuksellisesti avoin, päätämme ylittää sen. Autoksi retkelle valikoituu luonnollisesti avoauto, Bentley Continental GT Speed, jollaisella tiettävästi joulupukkikin nykyisin liikkuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeula kohti korkeuksiaFlüela kulkee Davosin läpi – sekin tunnettu talviurheilukeskus, ja Engadiniin saavutaan hieman Zernezin pohjoispuolella. Matkalla ylitetään siis Flüelasola, joka yltää 2384 metrin korkeuteen. Korkeuseroa Julieriin ei ole kuin sata metriä, mutta tuo 100 metriä on talvella yllättävän iso ero, ja juuri se ero, joka erottaa vuorien eri puolilla sijaitsevat laaksot toisistaan. Siksi Flüelan läpi kulkee myös rautatietunneli eli myös autojuna on vaihtoehto. Auto ajetaan junavaunuun, matkustajat istuvat koko matkan ajan autossa, ja tunnelin toisessa päässä ajetaan ulos vaunusta. Kätevää ja nopeaa. Mutta tylsää. Sää on ollut siis poikkeuksellisen lämmin, mutta meidän matkapäiväämme osuu varsin talvinen keli. Lunta tupruttaa taivaalta jo Davosissa niin paljon, että epäilemme retken onnistumista. Aurauskalustoa on kuitenkin liikkeellä runsaasti, eli Flüela halutaan selvästikin pitää avoinna niin kauan kuin mahdollista. Ajamme yhä katto visusti pään päällä. Alla pyörivät Keski-Eurooppaan tehdyt talvirenkaat, jotka tekevät parhaansa hyvin vaihtelevan pidon tarjoavissa olosuhteissa. Kontista löytyvät myös ketjut, jos eteneminen ei muuten onnistu. Näillä solateillä on talvisin muutenkin pakko pitää ketjut kontissa. Se on ihan liikennelakiin kirjoitettu. Näkyvyys nollassaKun puuraja ohitetaan, lumisade sen kuin yltyy. Vauhtia on pakko tiputtaa entisestään, eteen kun ei näe juuri mitään. Koko ympäröivä maailma on valkosta huttua, jossa ei ole juuri kontrasteja. Onneksi tien laitaa koristavat useamman metrin mittaiset aurausmerkit, joiden väliin on vain osuttava. Continental Speed GT Speedin konepellin alla murisee miehekkäästi kuusilitrainen ja 659-heppainen W12-moottori. Se lienee selvää, ettei noista tehoista ole nyt juuri iloa – pikemminkin päinvastoin. Myös mahtava 900 Nm maksimivääntö on hukkaan heitettyä potentiaalia näissä olosuhteissa. Nelivedosta on sen sijaan oikeasti iloa ja hyötyä. Huipulla tuuleeKurvittelemme kieli keskellä suuta neulalansilmämutkasta toiseen, ja etenemme (lähes) vakaasti kohti solatien huippua. Liikkeellä ei ole juuri muita kuin aurauskalustoa. Muut ovat selvästi ymmärtäneet sen, ettei vuorijonon ylittäminen lumimyrskyssä ole varsinaisesti fiksua. Me sinnittelemme kuitenkin perille. Huipulle saavuttuamme päätämme avata vielä katon. Istuin- ja ratinlämmitys vain päälle, lämmitys niin ikään täysille, ja lisäksi lämmintä ilmaa saa puhaltamaan kuskin niskaan niskatuen alapuolella olevista suuttimista. Lisäksi tarvitaan vielä pipo päähän, muuten järki jäätyy – ei että sitä nyt tällä reissulla edes tarvitaan. Sitten vain lipsuttelemaan alaspäin. Bentleyn 2,5 tonnin massan tuntee aina, kun auton alamäkeen kiihtyvää vauhtia yrittää hillitä. Keula auraa myös kivasti lunta, maavaraa on selvästi vähemmän kuin näihin olosuhteihiin paremmin tehdyssä Bentaygassa. Muutama sata metriä alempana lumisade onneksi lähes loppuu. Tämä on tyypillistä vuoristossa. Vuorijononen eri puolin valitsee yleensä erilainen sää. Vähitellen pystymme nostamaan myös vauhtia, mutta maisemia ei ehditä silti ihailla. Näkyvyys on myös yhä varsin rajoittunut. Meitä ympäröivät vuoret on valkosiniharmaan pöperön peitossa. Lopulta saavumme alas Engadinin laaksoon. Poikkeamme vielä yhdelle sivutielle ja yllätämme muutaman ruokailupuuhissa olevan kauriin. Ne eivät selvästikään osaa käsittää näkemäänsä. Olemme tavallaan samaa mieltä heidän kanssaan: hullua hommaa – avoautoilu talvella. Mutta ah, silti niin hauskaa. Ja autoista pitävinä autohulluina olemme kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että juuri tällaisesta autoilusta pitää nauttia niin kauan kuin se vain on mahdollista. Bentleyhän julkaisi juuri tiedon ensimmäisen täyssähköautonsa valmistuksesta. W12-moottorille ei siis kaiketi voi povata enää ikuista tulevaisuutta. Lopuksi käymme vielä heittämässä muutaman donitsin paikallisen Autoliiton talviajoon tehdyssä harjoittelukeskuksessa. Myös ajo-opettavat katsovat meitä kuin järkensä menettäneitä. No joo, eihän se ihan tavallista ole, että ilman mitään veroja lähes 250 000 euron hintaisella avoautolla ei kuskin päätä palella.Teksti ja kuvat Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster