31.8.2017 Liikenne Valtion budjetti 2018 ei tuo autoilijalle korotuksia – romutuspalkkio tulee taas! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Romutuspalkkio tulee uudelleen käyttöön ensi vuonna, autovero laskee aikaisemman suunnitelman mukaisesti, liikenneverkon kehittämiseen varataan rahaa ja polttoainevero ei nouse. Hallituksen esittämä ensi vuoden talousarvio on liikenteen osalta hyvinkin positiivinen. Budjettiriihessä sovittiin, että autojen romutuspalkkiota varten varataan 8 miljoonaa euroa vuodelle 2018. Palkkion toteutustavasta päätetään myöhemmin.Autokannan uudistuminen on tärkeää niin päästöjen vähentämisen kuin liikenneturvallisuuden kannalta. Hallituksen päätös romutuspalkkion palauttamisesta ensi vuoden alusta alkaen on monille tervetullut päätös.Romutuspalkkiota kokeiltiin Suomessa ensimmäistä kertaa vuonna 2015. Kokeilu oli onnistunut. Se alensi selvästi kierrätykseen saapuneiden autojen keski-ikää ja lisäsi niiden määrää.Romutuspalkkiolla hankitut uudet autot olivat pääosin pienehköjä vähäpäästöisiä autoja. Kokeilussa uuden auton hankkineista kuluttajista suurin osa ei ilman kampanjaa olisi hankkinut uutta vähäpäästöistä autoa ja kierrättänyt vanhaa autoaan. Kokeilu vähensi koko autokannan hiilidioksidipäästöjä, sillä uusien vanhoja autoja korvaavien henkilöautojen päästöt olivat keskimäärin 40 prosenttia alemmat kuin kokeilun yhteydessä romutettujen autojen.Satunnaisesti 3-4 vuoden välein vuosina 2018–2030 toistettava romutuspalkkiokampanja vähentäisi Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan koko autokannan päästöjä arviolta noin 100 000 miljoonaa tonnia vuoden 2030 tasolla. Jokaisen romutuspalkkiolla hankitun auton on arvioitu vähentävän hiilidioksidipäästöjä noin 400 kilolla vuodessa.Romutuspalkkio lisää myös valtion verotuloja auto- ja arvonlisäverotuottojen muodossa. Vuoden 2015 kokeilu lisäsi autoveron kertymää ylimääräisellä 17 miljoonaa eurolla.– Romutuspalkkio tulisi ulottaa myös käytettyihin autoihin, jotka täyttävät asetetut vaatimukset. Näin annettaisiin laajemmalle ostajajoukolle mahdollisuus hyödyntää palkkio ja samalla nopeutettaisiin autokannan uusiutumista, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen esittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttoainevero ei nouseAutoliitto kiittää hallitusta myös siitä, että polttoaineveroja ei tällä kertaa koroteta. Polttoaineveroja on korotettu tällä vuosikymmenellä vuosina 2012, 2014, 2015 ja 2017.– Autoilun kustannusten pitäminen kurissa on tärkeää koko kansantalouden kannalta, sillä Suomen oloissa henkilöauto on usein vaihtoehdoton liikkumismuoto, Jukka Tolvanen muistuttaa.– Hallituksen aiempi päätös korottaa biopolttoaineiden osuutta 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, nostaa asiantuntijoiden mukaan liikennepolttoaineiden hintoja ilman veronkorotuksiakin 15–30 senttiä litralta. Se on osuuden noustessa otettava jatkossa huomioon verotuksessa, Tolvanen korostaa.Autovero aleneeAutovero alenee aiemman päätöksen mukaisesti asteittain nyt kolmatta vuotta autoissa, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 141 g/km.– Autoveron alentaminen on sinänsä hyvä toimenpide, mutta nykyinen tahti on riittämätön varmistamaan autokannan uudistumisen osalta vuoden 2030 päästötavoitteet, Tolvanen toteaa.Väylille kehitysrahaaVuonna 2018 käynnistetään seuraavat väylähankkeet: Kehä I Laajalahden kohta, Länsimetron jatkeen liityntäjärjestelyt, Vuosaaren ja Kokkolan meriväylien parannushankkeet sekä Hailuodon lauttayhteyden korvaaminen sillalla. Äänekosken biotuotetehtaan kuljetusyhteyksien parantamiseen varataan aiemman esityksen mukaisesti 5 milj. euroa.Kokkolan meriväylän parantamishankkeen kokonaiskustannusarvio on 45 milj. euroa. Hankkeen kustannukset on tarkoitus jakaa valtion ja kaupungin kesken. Kustannusjako tarkentuu hankkeen jatkovalmistelussa. Hankkeen tavoitteena on parantaa Kokkolan sataman kautta kulkevien tavarakuljetusten kuljetustaloutta.Hallitus on myös päättänyt parantaa liikenneyhteyksiä Hailuodon ja mantereen välillä. Hailuodon silta toteutetaan elinkaarimallilla. Hanke käynnistyy 2018.– Hankkeessa käytettävä elinkaarimalli on kokonaistaloudellisesti edullisempi. Investoinnin lisäksi hankkeeseen kuuluu kunnossapito sopimusaikana. Jaksottamalla investoinnin rahoitus pidemmälle ajanjaksolle voidaan investoinnin ja käyttömenon ominaisuuksia arvioida valtion taloudessa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.– Olen tyytyväinen, että tavoitteemme kolmen sataman syventämisestä etenee. Vuosaari ja Kokkola saavat rahoitusta nyt, Oulun sataman syventäminen on saanut rahoituksen jo vuoden 2017 lisätalousarviossa. Tämä palvelee yleisesti tavarankuljetusten sujuvuutta ja siten koko Suomen ulkomaankauppaa, ministeri Berner kertoo.Liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon osoitetaan 1,4 mrd. euroa. Tästä määrärahasta 453 milj. euroa on hallituksen strategisten kärkihankkeiden korjausvelan vähentämiseen kohdennettua rahoitusta.Lisäksi ministeriössä valmistellaan yksi tai kaksi liikenneverkon laajaa kehittämishanketta, joiden osalta päätöksiä tehdään kehysriihessä keväällä 2018. Tarkoitus on, että nämä hankkeet myös käynnistyisivät kuluvalla vaalikaudella.– Tiestön osalta hallitus on osoittanut, että tieverkon kunnon heikkeneminen voidaan pysäyttää perinteisin budjettitoimin ilman suunniteltuja uusia kalliita rahoitusmalleja, kun poliittista tahtoa löytyy. Toimet eivät saa jäädä kertaluonteisiksi, vaan nyt tavoitteena tulee olla suunnanmuutos. Nykyiset panokset eivät vielä riitä tähän, mutta suunta on oikea, Autoliiton Jukka Tolvanen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukea sähkö-, kaasu- ja flexfuel-autoilleKevään 2017 kehysriihessä päätettiin panostaa hallituksen energia- ja ilmastostrategian toimenpiteisiin 100 miljoonaa euroa vuosina 2018–2021.Strategian toteuttamiseksi budjetissa on varattu hankintatukea täyssähköautojen hankintaa sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointia varten yhteensä 6 miljoonaa euroa vuosittain.Lataus- ja jakeluverkon rakentamista sekä taajamalogistiikan sähköistämistä tuetaan alueellisesti tasapuolisesti 4 miljoonalla eurolla vuosittain ja kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen kehittämistä tuetaan 4 miljoonalla eurolla vuosittain.Lisäksi tuetaan raideliikenteen osto- ja velvoiteliikenteen lisäystä 2 miljoonalla eurolla vuosittain.Teksti: Eila Parviainen Kuvitus: Santeri Petrell/Moottorin arkistoLähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Työ- ja elinkeinoministeriö, Autoalan Tiedotuskeskus, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa