5.11.2014 Ajoneuvot Värikäs viidentähden luokka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmissa Euro NCAP –törmäystesteissä huipputuloksia. Viidentähden suoritus ei ole vain kalliiden autojen yksinoikeus. Euro NCAPin marraskuun törmäystesteissä menestyivät niin sähköautoeliittiä edustava Tesla Model S kuin pikkuautojen uusimman kärjen Škoda Fabia. Myös perheautot BMW 2-sarjan Active Tourer sekä Nissan Pulsar yltivät täyteen viiteen tähteen. Renault Meganen korjattu turvavyömuistutin paransi suorituksen neljään tähteen. Peränpitäjäksi jäi Suzukin pikkuauto Celerio kolmen tähden suorituksellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 2-sarjan Active TourerBMW:n 2-sarjan tila-auto Active Tourer suojasi eri kokoisia kuskeja keulatörmäyksessä hyvin. Vain jalkojen saamaa suojaa arvosteltiin. Sivu- ja tolppatörmäyksessä BMW ylsi maksimipisteisiin. Auto tarjosi hyvän suojan myös lapsille.BMW on varustettu jalankulkijatörmäyksessä ylös ponnahtavalla konepellillä. Se tarjosi hyvän tai keskinkertaisen suojan. Tuulilasin ja A-pilarien rakenne sen sijaan tuotti huonoja tuloksia. BMW:n aktiivinen turvallisuusvarustelu kattaa ajonvakautuksen, turvavyövaroittimet sekä automaattisen jarrutusjärjestelmän. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti on saatavissa lisävarusteena.Nissan PulsarNissanin paluu perheautoluokkaan sujuu törmäystestien näkökulmasta mainiosti. Keulatörmäyksessä Pulsar pärjäsi hyvin. Kylki- ja tolppatörmäyksissä rintakehän suoja oli keskinkertaista, mutta muuten tulokset olivat hyviä. Etuistuimien tarjoamaa suojaa peräänajotilanteiden aiheuttamassa piiskaniskuvammassa epäiltiin keskinkertaiseksi.Pulsar suojasi puolitoistavuotiaista matkivaa testinukkea erinomaisesti. Sen sijaan kasvot menosuuntaan matkanneen kolmevuotiaan päähän kohdistuvat liikkeet olivat turhan suuria. Sivutörmäyksessä molemmat saivat hyvän suojan. Euro NCAP kritisoi Pulsarin hansikaslokeroon sijoitettua apukuljettajan turvatyynyn poiskytkentää.Jalankulkijatörmäyksessä Pulsar sai hyvä tulokset lukuun ottamatta jäykkiä tuulilasin pilareita. Pulsarin aktiivinen turvallisuusvarustelu käsittää vakiona turvavyömuistuttimen ja ajonvakautuksen. Hätäjarrutusjärjestelmän odotetaan varusteltavan valtaosaan myydyistä yksilöistä. Myös kaistallapitovahti on saatavilla.Tesla Model STesla pärjäsi keulatörmäyksessä hyvin. Ainoastaan apukuljettajan päähän kohdistuvat kuormat saivat arvosanan kohtalainen. Tesla ilmoitti syyksi turvatyynyjärjestelmän ohjelmointivirheen, joka on nyt korjattu. Sivutörmäyksestä auto suoriutui täysin pistein. Tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli vähäinen. Tesla suojasi hyvin lapsimatkustajia. Euro NCAP moitti joidenkin lastenistuimien vaikeaa kiinnittämistä ISOFIX-järjestelmään.Teslan suoja jalankulkijalle vaihteli riittävän ja vähäpätöisen välillä. Suurimman riskin muodosti tuulilasin alalaidan ja A-pilarien jäykkyys. Teslan aktiivinen turvavarustelu käsitti turvavyömuistuttimen, ajonvakautuksen, kaistallapitovahdin ja nopeusrajoitusnäytön. Hätäjarrutustoimintoa autossa ei ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda FabiaŠkoda Fabiassa erikokoiset ihmiset saavat hyvän suojan. Etutörmäyksessä Euro NCAP ei löytänyt moitittavaa. Sivu- ja tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli kohtalainen. Peräänajossa etuistuimien tarjoama suoja niskaan kohdistuvaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin hyväksi, mutta takaistuimien suoja arveltiin vähäpätöiseksi. Lasten suoja Fabiassa oli yleisesti ottaen hyvä, mutta kolmevuotiasta simuloivan testinuken niskaan kohdistui keulatörmäyksessä aavistuksen liian suuria kuormia. Joiden lastenistuimien kiinnitys takaistuimen keskipaikalla osoittautui kiinnitykseltään epävakaaksiFabian tuulilasin etureunan sekä A-pilarien aiheuttamat kuormat jalankulkijoille olivat suuria. Aktiivinen turvallisuusvarustelu koostui turvavyömuistuttimista ja ajonvakautuksesta. Lisävarusteena Fabiaan saa nopeudenrajoittimen sekä hätäjarrutusjärjestelmän.Renault MéganeRenault Mégane suorittu uusintatestin. Aiemmin Méganen suoritus jäi kolmeen tehteen turvavyömuistuttimen puutteiden takia. Nyt se täyttää Euro NCAPin vaatimukset ja Méganen suoritus päivitettiin neljään tähteen. Tehdyt muutokset koskevat runkonumerosta VF1 BZM402 52100376 eteenpäin valmistettuja autoja.Suzuki CelerioSuzuki Alton korvaava Celerio sai kolme tähteä. Keulatörmäyksessä erikokoisten matkustajien suoja oli kokonaisuudessaan hyvä, vaikka kuljettajan alavartalon suoja oli vähäpätöinen. Sivutörmäyksestä Celerio sai täydet pisteet, mutta vakiovarustuksesta puuttuvien sivuturvaverhojen takia tolppatörmäystä ei suoritettu. Takaistuimien suoja peräänajossa niskaan aiheutuvaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin huonoksi.Puolitoistavuotias testinukke sai etutörmäyksessä täydet pisteet. Kolmevuotias kasvot menosuuntaan matkaavan testinuken rintaan ja niskaan kohdistui liian suuria kuormia. Kaikki testatut turvaistuimet voitiin asentaa ongelmitta Celerioon. Aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakausjärjestelmän ja etuistuimien turvavyömuistuttimet. Kaistallapitovahtia, hätäjarrutustoimintoa tai nopeusrajoitinta ei ole saatavilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti