1.5.2017 Ajoneuvot Vedyn voimalla vastaisuudessakin – Honda Clarity Fuel Cell Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan toisen sukupolven polttokennoauto saapuu vihdoin myös Eurooppaan. Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä japanilaisvalmistaja muisti myös eurooppalaisia vetyautoilijoita, lupaamalla, että vuoteen 2025 mennessä sen myymistä autoista kaksi kolmasosaa toimii sähköisillä voimalinjoilla. Hondalle sähköistymisen kirkkaimpana tähtenä loistaa vetypolttokennolla varustettu Clarity, joka siirtyy nyt jo toiseen sukupolveensa. Uusi Clarity tuo mukanaan koko joukon vetyautolle sopivia innovaatioita. Hondan mukaan mallin kori painaa noin 15% vastaavia bensiinimalleja vähemmän, kiitos alumiinin, komposiittien ja suurlujuusterästen runsaan käytön. Clarity on myös on ensimmäinen vetyauto, jonka matkustamo on mitoitettu viidelle hengelle. Korin strategiset mitat ovat puolestaan 4,92 metriä pituutta, 1,88 metriä leveyttä, 1,48 m korkeutta ja sisätiloja määrittää 2,75 metrin akseliväli. Matkustamoon on saatu viidennen matkustajan vaatima lisätila siten, että uuden sukupolven polttokennoteknologia sopii kokonaisuudessaan moottoritilaan konepellin alle. Vastaava vertailukohta tilankäytöllisesti on valmistajan mukaan noin 3,5-litrainen V6-bensiinimoottori vaihteistoineen. Polttokennon teho on noussut samalla 3 kilowattia 103 kilowattiin. Osana polttokennon pienentämistä Honda hyödyntää Honeywellin valmistamaa sähköistä ahdinta, joka nostaa imuilman painetta, mahdollistaen pienemmän kennoston käytön. Kennojen tuottama teho on noussut 50% edelliseen polttokennostoon verrattuna, joten uusi Clarity tulee toimeen kolmanneksen pienemmällä kennomäärällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vetytankillisella Vuokattiin Honda ilmoittaa uuden Clarityn toimintamatkaksi noin 650 kilometriä NEDC-testisyklillä mitattuna, mikä on sangen kunnioitettava saavutus sähköiselle ajoneuvolle. Vetytankin koko on tilavuudessa mitattuna puolittunut edeltäneeseen Clarityyn verrattuna, mutta koska vety varastoidaan kaksinkertaisella paineella (70 MPa, aiemmin 35 MPa), pystyy uuden sukupolven Clarity varastoimaan 39% enemmän vetyä säiliöihinsä, eli käytännössä noin 5 kilogrammaa. Kahteen osaan jaettu vetytankisto käsittää yhteensä 141 litran tilavuuden. Tavaratilaa on käytössä puolestaan 334 litraa. Polttokennon tuottama sähkö varastoidaan etupenkkien alla sijaitsevaan litiumioniakkuun. Akku toimii myös kuormantasaajana, sillä Clarityn sähkömoottori pystyy täydellä teholla ajettaessa kuluttamaan yli polttokennon tuottokyvyn. Ajamiseen liittyvät suoritusarvot ovat 174 hevosvoimaa (130 kW) ja 300 newtonmetriä vääntöä, sähkömoottorin kiertäessä nyt jopa 13 000 r/min saakka. 0–100 km/h taittuukin tasan 9 sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan 165 km/h. Honda on kiinnittänyt huomiota myös moniin muihin polttokennoautoilun puoliin. Clarityn aerodynamiikkaa on hiottu pikkutarkasti, vetysäiliöille on suunniteltu omat järjestelmät vuotojen ja tuulettamisen osalta ja jopa lasinpyyhkimiin siirrettyjen tuulilasinpesimien kerrotaan tuovan 80% parempi pesutulos 50% pienemmällä pesunestemäärällä. Valmistaja lupailee myös osallistuvansa vetyasemaverkoston kehittämiseen. Kuudesta Hondan demonstraatioasemasta on tarkoitus päästä 55 asemaan vuoteen 2022 mennessä. Claritystä on tulossa myöhemmin myös ladattava hybridiversio sekä ladattava sähkömalli. Lähde: Honda Kuvat: Aake Kinnunen, Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?