17.2.2018 Ajoneuvot Vene 18 Båt – Pienet mökkiluokan perämoottorit uudistuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesämökeillä etenkin järvillä on vielä runsaasti käytössä vanhoja kaksitahtisia ja meluisia pikkumoottoreita. Kaksitahtisten suurin etu on ollut keveys. Hiljaisempien nelitahtisten pikkumoottorien ongelmana on ollut suuri paino. Nyt asiaan on tullut parannusta. Uudet mökkiluokan nelitahtiset perämoottorit ovat kevyempiä kuin edellisen sukupolven nelitahtiset pikkumoottorit. Elektronisesti ohjattu polttoaineensuihkutus on tulossa yhä pienempiin moottoreihin, esimerkkinä Tohatsu, Mercury ja Yamaha. Myös sähköperämoottorit kehittyvät, esimerkkinä Torqeedo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTohatsu MFS 9,9 E Sport, MFS 15 E ja MFS 20 EJapanilainen Tohatsu esitteli venemessuilla uudistuneet nelitahtiset mökkiluokan perämoottorit kolmessa teholuokassa: 7,3 kW (9,9 hv), 11 kW (15 hv) ja 14,7 kW (20 hv). Uutuutena näissä kolmessa moottorissa on kaasuttimen korvaaminen elektronisesti ohjatulla polttonesteen suihkutuksella, mikä on ollut trendinä jo kauan isommissa perämoottoreissa.Moottorin kyljen FI-merkintä (Fuel Injection) tarkoittaa polttoaineen suihkutusta. Kaikkien kolmen kaksisylinterisen moottorin iskutilavuus on sama, 333 cmᶾ. Itse suihkutusjärjestelmä ei tarvitse akkua lainkaan. Erillinen akku tarvitaan vain sähkökäynnisteisissä malleissa.Pienitehoisimman MFS 9,9 E Sport-moottorin paino on 43 kg, mikä on aikaisempaa 9,8–moottoria 6 kg enemmän. Niinpä kevyempi 9,8–kaasutinversio säilyy uuden 9,9 –moottorin rinnalla. Sen sijaan Tohatsun uudet MFS 15 E ja 20 E–moottorit ovat merkittävästi edeltäjiään kevyempiä. Kummankin kevein malli painaa 43 kg, mikä on 9 kiloa aikaisempaa vähemmän.Moottorin keveys on pienehkössä mökkiveneessä tärkeää: Kevyen moottorin ansiosta veneen kulkuasento saadaan paremmaksi etenkin yksin ajettaessa. Moottorit saa kahvaohjauksella tai kaukohallintalaitteella, käsi- tai sähkökäynnistyksellä. Sähkökippi kaukohallinnalla on saatavana lisähintaan kahteen tehokkaampaan malliin. Rikipituus on lyhyt tai pitkä. Varusteissa on kokoluokassaan hyvä valinnanvara. Pienitehoisimman MFS 9,9 E –moottorin hinta on 2 590 euroa, sekä lyhyt- että pitkärikinen versio. MFS 15 E–mallin hinta vaihtelee versiosta riippuen 2 790 eurosta 3790 euroon.Tehokkaimman 20 E-moottorin erikoishinnat vaihtelevat versiosta riippuen 2 990 eurosta 3 590 euroon, normaalihinnat 3 490 eurosta 4 290 euroon.Mercury Four Stroke 15 EFI ja 20 EFIYhdysvaltalainen Mercury tekee yhteistyötä japanilaisen Tohatsun kanssa: Nelitahtiset pienet Mercury-moottorit aina 22,1 kW (30 hv) tehoon asti ovat Tohatsun suunnittelemia ja valmistamia.Uutuutena Mercury 15 EFI- ja 20 EFI-moottoreissa on kaasuttimen korvaaminen elektronisesti ohjatulla polttonesteen suihkutuksella.Moottorin EFI-merkintä (Electronic Fuel Injection) tarkoittaa elektronisesti ohjattua polttoaineen suihkutusta. Kaksisylinteristen moottorien iskutilavuus on 333 cmᶾ. Itse suihkutusjärjestelmä ei tarvitse akkua lainkaan. Erillinen akku tarvitaan vain sähkökäynnisteisissä malleissa. Moottorien kevyimmän versioiden painoksi ilmoitetaan 45 kiloa, kevennystä edellisiin 5 kg. Saatavana on lyhyt ja pitkä riki, 15 EFI-malliin myös erikoispitkä riki.Polttoaineen suihkutuksen käyttöönoton lisäksi 15 EFI- ja 20 EFI –moottoreissa on uusi helppokäyttöinen ohjauskahva, mikä parantaa ajoasentoa ja ergonomiaa.Ohjauskahvan säädettävyys vaakasuunnassa mahdollistaa ohjauksen kummalla kädellä tahansa. Ohjauskahvan voi säätää vasen- tai oikeakätiseksi. Kahvaa voi säätää 18 astetta keskeltä vasemmalle ja oikealle. Lisäksi kaasukahvan pyörimissuunta voidaan kääntää.Myös kahvan pystykulman säätö alarajoittimella helpottaa ajoa, kun sopiva kulma on helppo ja nopea säätää ilman työkaluja. Monitoimisessa ohjauskahvassa on vaihdevipu. Pysäytyspainike on kätevästi ulottuvilla kahvan päässä.Ohjauskahva voidaan lukita 45 tai 73 asteen asentoon, mikä sopii hyvin kalastamiseen ja uisteluun. Kaasuvastetta voi säätää ajon aikana omien ajotottumusten mukaan. Kaasuvasteen kiristyksellä saat halutun nopeuden pitoon.Mercury Four Stoke 15 EFI-moottorin hinnat alkavat 2 999 eurosta ja 20 EFI-moottorin hinnat 3 349 eurosta.Yamaha F25Vuosi sitten uudistunut Yamahan kaksisylinterinen nelitahtimoottori F25 on noin 25 prosenttia kevyempi kuin aikaisempi malli. Uusi F25 on entistä helpompi kantaa. Siinä on entistä paremmat kantokahvat.Moottorin keveys on pienehkössä mökkiveneessä tärkeää: Kevyen moottorin ansiosta veneen kulkuasento saadaan paremmaksi etenkin yksin ajettaessa. Tässä kokoluokassa uutta on akuton elektroninen polttoaineensuihkutus, ja se on yhteensopiva Yamahan LAN-järjestelmän ja digitaalimittareiden kanssa. Itse suihkutusjärjestelmä ei tarvitse akkua lainkaan. Erillinen akku tarvitaan vain sähkökäynnisteisissä malleissa.F25:n muita ominaisuuksia ovat ohjauskitkan säätö yhdellä vivulla, tehokas vaihtovirtageneraattori ja Yamahan Y-COP-ajonesto. Valinnaisina lisävarusteina saatavat uistelunopeuden säätö ja laaja-alainen sähköhydraulinen trimmaus- ja kippausjärjestelmä. Yamaha F25 –moottorin iskutilavuus on 432 cmᶾ ja teho 18,4 kW (25 hv). Lyhyt tai pitkä riki. Moottorin paino on versiosta riippuen 57 kg – 64 kg.Yamaha F25-moottorin hintahaarukka varustelusta riippuen on perusmallin 4 290 eurosta aina 5 390 euroon saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTorqeedo-sähkömoottorit Travel 503, 1003 ja 1003 CSähkökäyttöiset perämoottorit tulevat yleistymään niiden hiljaisuuden ja vähäpäästöisyyden ansiosta. Monilla pienillä järvillä on moottorivenekielto, mutta muutamilla järvillä kielto ei koske sähköperämoottoreita. Sähkömoottorien akkujen asettamat teho-, toiminta-aika- ja toimintamatkarajoitukset ovat toistaiseksi estäneet sähköperämoottorien nopean yleistymisen. Sähkömoottorien tehon kasvaessa myös hinta nousee merkittävästi. Saksalainen Torqeedo tarjoaa laajan valikoiman sähkömoottoreita. Pienimmät Torqeedo Travel-moottorit on toteutettu moottoriin integroidulla, irrotettavalla litium-ioni-akuilla, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Se helpottaa käyttöä. Moottori akkuineen on helppo ja nopea kiinnittää, irrottaa ja kantaa eikä erillisten akkujen ja niiden kaapelien kanssa tarvitse ähertää lainkaan. Sähkömoottorin teho ja työntövoima ei ole suoraan verrannollinen polttomoottorin tehoon.Travel-mallit ovat harkinnan arvoinen vaihtoehto soutuvenekokoluokan perinteisille perämoottoreille. Edistyksellisestä tekniikasta täytyy myös maksaa. Torqeedo Travel-sähköperämoottorit ovat perinteisiä pieniä sähköperämoottoreita kalliimpia, mutta on otettava huomioon, että Travel-malleissa litium-ioniakut ovat vakiona.Isommat ja tehokkaammat Torqeedo-mallit on toteutettu erillisin akuin ja ne ovat pieniä Travel-sarjan moottoreita huomattavasti kalliimmassa hintaluokassa. Torqeedon akkuja on mahdollisuus ladata myös aurinkokeräimellä. Ongelmana on aurinkokeräimen joutuminen varkaiden käsiin latauksen ollessa käynnissä venesatamassa.Torqeedo Travel 503Moottoriteho 500 W. Paino akkuineen vain 13 kg, 320 Wh Li-Ion –akku. Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa noin 2 tuntia, uistelunopeudella 5 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi –täyteen lataus 5 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Hinta alkaen 1 610 euroa. Torqeedo Travel 1003Travel 1003 on 503-mallin ”isoveli”, varustettuna puolta suuremmalla moottoriteholla ja isommalla akulla. Moottoriteho on 1000 W, paino akkuineen 13,5 kg, 530 Wh Li-Ion –akku. Toiminta-aika esim. soutuveneellä normaaliajoa 2 tuntia, uistelua tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi –täyteen lataus 7 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Hinta alkaen 1 920 euroa.Torqeedo Travel 1003 CIdenttinen 1003-mallin kanssa, mutta varustettu vakiona isommalla 915 Wh akulla. Moottoriteho 1000 W, paino akkuineen 15,5 kg, 915 Wh Li-Ion –akku. Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa 2-3 tuntia, uistelua jopa 12 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi –täyteen lataus n. 12 tunnissa Lyhyt tai pitkä riki. Hinta alkaen 2 150 euroa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?