16.2.2020 Ajoneuvot Vene 20 Båt: Mökkilaitureita kaikille rannoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laiturin voi ostaa valmiina, rakennussarjana tai tehdä itse – tai tilata asennettuna paikalleen. Laiturin hankinta on hyvä käynnistää hyvissä ajoin, mikäli kyseessä on uusi mökkitontti tai laituri on rapistunut korjauskelvottomaksi. Laiturin voi rakentaa itse tai ostaa valmiina. Muutamilla laiturien valmistajilla on rakennussarjoja tee-se-itse -taitoisille.Kevyimpien mökkilaiturien osat voi kuljettaa henkilöautolla vedettävässä perävaunussa, mutta järeämmät laiturit vaativat järeämmän kuljetuksen. Joillakin valmistajilla on kuljetus- ja asennuspalvelu. Helsingin venemessuilla on näytteillä laaja valikoima suurimpien ja tunnetuimpien valmistajien laitureita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUseita eri laiturityyppejäLaiturityyppejä on useita: kelluvat muoviponttonilaiturit ja betoniponttonilaiturit, kelluvat massiivilaiturit betoniponttonein, kiinteät pylväslaiturit eli paalulaiturit, kallion kylkeen kiinnitettävät laiturit, maapengerlaiturit, arkkulaiturit ja aallonmurtajalaiturit.Mökkilaiturien kannet ja rungon puuosat ovat useimmiten painekyllästettyä puuta. Joillakin valmistajilla on tarjolla myös lehtikuusesta valmistettuja kansia, mutta niiden kestoiästä on ristiriitaisia käsityksiä ja kokemuksia. Laiturikäytössä kosteusrasitus on suuri, eikä lehtikuusen käyttöikä yllä painekyllästetyn puun tasolle. Komposiittilaudat tai betoni eivät ole vielä yleistyneet mökkilaiturien kansirakenteissa.Kelluvat muoviponttonimallit suosituimpiaKelluvat muoviponttonilaiturit ovat suosituimpia ja niitä on tarjolla laaja valikoima useilta tunnetuilta valmistajilta. Valinta on hyvä suojaiselle ja riittävän syvälle rannalle. Muoviponttonilaitureita löytyy valmiina ja myös rakennussarjoina itse koottaviksi.Kelluva laituri on aina sopivalla korkeudella veden pinnan korkeudesta riippumatta – edellytyksellä, että laiturin käyntisilta on asetettu maassa oikealla korkeudelle sallien laiturin ja käyntisillan korkeuden muutokset laiturin puolella. Pienimpien ja kevyimpien muoviponttonilaiturien suurimpana ongelmana on kiikkeryys.Huoltotoimenpiteistä tärkein on syksyisin nosto maihin ja keväällä laiturin laskeminen veteen, kiinnitys ja ankkurointi. Kevyt laituri voidaan helposti vetää aluspuiden varassa rannalle talviteloille.Muovirakenteinen EPS-täytteinen ponttoni kestää jäätymisen, mutta laiturin runkorakenne ei aina kestä rantajäiden liikettä. Putkiponttonilaituri ei sovi matalimpiin rantavesiin. Veden syvyyden on oltava matalimmassa kohdassa vähintään puoli metriä. Joissakin laiturimalleissa on laiturin kiertojäykkyyttä ja kestävyyttä lisäävä teräsrunko.Massiivinen kestää talvehtimisen vedessäBetoniponttonilaitureita on saatavana kevyinä, keskiraskaina tai raskaina versioina. Ne kestävät yleensä talvehtimisen vedessä – sitä paremmin, mitä massiivisempia ne ovat. Massiivibetoniponttoni on vahvin laiturirakenne. Laiturin koko pinta-ala on yhtä massiivista betoniponttonia, kun taas tavallisessa betoniponttonilaiturissa on yleensä useampia, pienempiä ponttoneja.Betoniponttonilaituri ja massiivilaituri vaativat yleensä vähintään yhden metrin veden syvyyden, joten ihan matalimpiin rantavesiin ne eivät sovellu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPylväslaiturit eli paalulaituritPylväs- tai paalulaiturit ovat kevyt laiturityyppi. Pylväsrakenteena voi olla pohjaan juntattavat puupaalut, joiden varaan rakennetaan laiturikansi. Tehdasvalmisteisista pylväslaitureista tunnetuimpia on Lip-Lap -laituri. Sen alumiinipylväät tukeutuvat leveisiin, nivelöityihin pohjalevyihin, jotka asettuvat tukevasti vesistön pohjaan, eikä niitä tarvitse juntata pohjaan.Pylväiden varaan tukeutuvaa Lip-Lap -laiturin kansirakennetta voidaan nostaa ja laskea pylväiden korkeuden käsisäädöllä veden korkeusvaihteluiden mukaan. Paikallaan pysyvä ja kallistelematon pylväslaituri on tukeva ja turvallinen. Maksimi vedensyvyys Lip-Lap -pylväslaiturille on kaksi metriä.Arkkulaituri kiviseen rantaanMikäli rannan pohja on kivinen ja karikkoinen, voi rantaan soveltua ns. arkkulaituri. Mikäli karikkoista rantaa joudutaan koneellisesti ruoppaamaan, kasataan kivet usein aallonmurtajaksi. Tämän kivivallin ulkonäköä voidaan hieman naamioida päälle rakennettavan laiturikannen avulla aallonmurtajalaituriksi.Ennen arkkukehikot veistettiin hirrestä siten, että arkku kapeni joka sivultaan yläreunaa kohti. Jäät eivät veden noustessa rikkoneet aivan niin helposti ylöspäin kapenevaa arkkurakennetta. Arkku täytettiin kivillä ja päälle rakennettiin laiturin kansi. Joskus laiturin ulkopäätä tukeva arkku on rakennettu betonisista kaivonrenkaista, jotka on täytetty kivillä. Arkun alustan on oltava tasainen ja kantava, jotta rakenne ei sorru. Jokainen ranta on omanlaisensa Jokainen ranta ja laituripaikka on erilainen. Laiturin hankinta ja rakentaminen vaatii hyvää suunnittelua, jotta osataan valita sopivin laiturityyppi rannan olosuhteiden, käyttötarpeen, vesistön pohjatyypin ja huoltomahdollisuuksien mukaan. Vesistön koko, tuulisuus ja tyyppi (meri, järvi, lampi tai joki) edellyttävät laiturilta erilaisia ominaisuuksia. Jyrkälle, syvälle kalliorannalle sopii erilainen laituri kuin pehmeäpohjaiselle matalalle rannalle. Keskeisiä kysymyksiä: Onko ranta niin loiva ja tasainen, että laiturin voi vetää maihin talvehtimaan? Mikä on veden korkeus ja miten suuri on veden korkeuden vaihtelu? Halutaanko niin järeä laituri, että sen voi jättää talvehtimaan veteen? Mihin tarkoitukseen laituria on tarkoitus käyttää? Uimalaiturina, oleskeluun, grillaukseen esimerkiksi kevyellä pallogrillillä, ruokailuun, kalastukseen, veneilyyn, veneellä lähtöön ja rantautumiseen vaiko veneen kiinnitykseen? Tärkeitä valintakriteerejä ovat muun muassa kantavuus, tukevuus (vähäinen kallistelu), tuulenkesto, yleinen kestävyys, lisävarusteiden saatavuus ja varaosahuolto. Mikäli halutaan välttää laiturin nostaminen talviteloille, ratkaiseva tekijä on silloin laiturin jäänkestävyys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kookkaan laiturin rakentaminen vaatii luvan Omaan rantaan saa rakentaa laiturin, vaikka ei omistaisikaan rantaviivasta alkavaa vesialuetta. Sivusuunnassa laiturin on oltava vähintään viisi metriä naapurin rajasta omalla puolella. Pienehkön laiturin rakentaminen ei vaadi rakennuslupaa, mutta suuren laiturin rakentaminen vaatii rakennusluvan tai ainakin ilmoituksen rakennushankkeesta. Useissa kunnissa suureksi määritellään yli 20 neliömetriä. Tonttiin kuuluvaa vesialuetta ei saa täyttää eikä tontin luonnollista rantaviivaa muuttaa ilman rakennusvalvontaviranomaisen lupaa. Ruoppaus on sen laajuudesta riippuen ilmoituksenvaraista tai luvanvaraista. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus ja Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa