15.2.2024

Verokarhu: sähköautojen hyöky romautti autoveron tuotot

Vaikka vuonna 2023 autoverotettujen ajoneuvojen määrä kasvoi 3,6 prosenttia, autoveroa määrättiin 24,0 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Autoveron tuotto romahti neljänneksellä vuonna 2023. Tieto paljastuu Verohallinnon tilastoista.

Verotulojen romahduksen taustalla on kaksi liikenteen haitallisten päästöjen vähentämisen kannalta suotuisaa kehityskulkua: käyttövoimamurros eli autojen sähköistyminen ja polttomoottoriautojen päästötason lasku.

Verohallinnon tuoreiden tilastojen mukaan vuonna 2023 autoveroa määrättiin noin 159 300 ajoneuvosta yhteensä 382,6 miljoonaa euroa. Vaikka autoverotettujen ajoneuvojen määrä kasvoi 3,6 prosenttia, autoveroa määrättiin 24,0 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kertakirpaisu uusista ajoneuvoista

Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan Suomessa ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista henkilö- ja pakettiautoista, moottoripyöristä ja kolmi- tai nelipyöristä, esimerkiksi mönkijöistä. Autoveron tuotto tuloutetaan kokonaisuudessaan valtiolle.

Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntihintaan Suomen markkinoilla.

Auton pihiys eli vähäpäästöisyys vaikuttaa maksettavan veron suuruuteen, sillä veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön mukaan. Moottoripyörillä vero määräytyy iskutilavuuden mukaan.

Sähköautot vapautettu autoverosta

Vuonna 2023 autoverotetuista ajoneuvoista 28,5 prosenttia oli sähkökäyttöisiä, mutta maksuunpannun autoveron määrästä vain 2,4 prosenttia kertyi sähköajoneuvoista.

– Syynä tähän on se, että kokonaan sähkökäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista ei makseta lainkaan autoveroa, jos ne on rekisteröity tai otettu käyttöön 1.10.2021 tai sen jälkeen, menettelypäällikkö Tapio Rouhiainen taustoittaa.

Vaikka sähköautoista ei makseta autoveroa, ne ovat mukana tilastoissa, koska myös sähköautoista tehdään autoverotuspäätös.

Dieselautoilijat maksumiehinä

Käyttövoimittain tarkasteltuna korkein autoveron mediaani vuonna 2023 oli uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (5 076 euroa).

Vuonna 2023 autoverotetuista henkilöautoista 63,5 prosenttia oli uusia ja loput käytettyjä.

Uusista henkilöautoista 40,3 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat bensiinihybridit, ja 33,2 prosenttia sähköautoja. Sähkökäyttöisten autojen osuus uusista henkilöautoista on kasvanut nopeasti viime vuosina (9,5 % vuonna 2021 ja 17,4 % vuonna 2022).

– Vuoden 2023 lukumäärää kasvattivat erityisesti aiempien vuosien aikana tilatut sähköautot, jotka rekisteröitiin toimitusvaikeuksien vuoksi vasta vuonna 2023, Rouhiainen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetyistä valtaosa lataushybridejä

Vuoden 2023 aikana autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa (36,9 %) oli lataushybridejä. Lataushybridien osuus käytetyistä henkilöautoista on noussut 14,6 prosenttiyksiköllä vuodesta 2021. Myös sähköautojen osuus myös autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista on kasvanut selvästi.

Dieselin suosio on sitä vastoin alamäessä. Vielä vuonna 2022 suurin osa autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä, mutta vuonna 2023 niiden osuus laski edellisvuodesta peräti 17,7 prosenttiyksiköllä 12,8 prosenttiin.

Tesla sähköautojen suosituin, Toyota jyrää kärjessä

Yleisimmät ajoneuvomerkit vuonna 2023 olivat Toyota (12,8 % kaikista autoverotetuista ajoneuvoista), Volkswagen (10,0 %), Mercedes-Benz (9,1 %), Volvo (8,6 %) ja Tesla (7,2 %), kun mukaan luetaan sekä uudet että käytetyt ajoneuvot.

Sähköajoneuvojen yleisimmät merkit olivat Tesla (25,3 %), Volkswagen (11,1 %) sekä Mercedes-Benz (7,4 %). Tesloista noin puolet oli uusia ja puolet käytettyjä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Verohallinto

Kommentoi artikkelia