3.9.2016 Matkailu Vertailussa lentoyhtiöiden luottokortit Perinteinen lentokentän lepopaikka ei pärjää uutuudelle millään mittarilla. Penkki on toki kylmää lattiaa parempi vaihtoehto, mutta ei pedin veroinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljon matkaavalle lentoyhtiön luottokortti voi tuoda mukavia lisäetuja. Suomalaiset matkustavat brittiläisen The Daily Telegraph lehden mukaan eniten koko maailmassa. Keskiverto suomalainen tekee jopa 7,5 reissua vuosittain, johon laskettu mukaan myös kotimaan matkat. Lentoyhtiöt ovat myös huomanneet suomalaisten olevan ahkeria matkaajia ja ovat alkaneet tarjota kanta-asiakkaille pisteohjelmia, joiden avulla saa rahanarvoisia etuja. Pisteohjelmat toimivat niin, että kanta-asiakas tekee lentoluottokortilla ostoksia ja jokaisesta tehdystä ostoksesta kertyy pisteitä. Perinteisesti lentopisteitä saa lentokilometrien mukaan, mutta palkintopisteitä ansaitsee myös ostamalla lentoyhtiökumppaneiden tuotteita tai palveluita. Esimerkiksi autovuokraamo Herz tarjoaa jokaiselle Finnair Plus asiakkaalle 500 lisäpistettä jokaista vuokrattua autoa kohti.Lentoyhtiöiden lentoluottokortit poikkeavat hieman toisistaan etujen ja vuosimaksujen osalta. Tyypillisesti pisteitä kertyy yksi jokaisesta kulutetusta eurosta. Lentoluottokorteissa on myös muita etuja, kuten esimerkiksi matkavakuutus tai pääsy lentokenttä-loungeihin. Rahoitustuotteiden vertailuun erikoistunut sivusto VertaaEnsin.fi selvitti, mikä on paras lentoluottokortti erityyppisille matkaajille.Finnair Plus Diners Club on eriomainen kortti pisteiden haalimiseen, sillä se on ainoa kortti, joka tarjoaa kaksi pistettä jokaista kulutettua eroa kohti. Kortti sopii myös perheille, sillä rinnakkaiskortin avulla perheenjäsenet voivat kerätä pisteitä yhteiselle tilille. Kortti oikeuttaa myös pääsyyn Diners Club loungeihin ympäri maailmaa, mutta matkaajan täytyy pulittaa 19 euroa per vierailu. Kortin miinuspuolena on matkavakuutuksen puuttuminen, joka löytyy vertailun muista korteista.Finnair Plus MasterCard tai Finnair Plus Visa sopivat hyvin matkaajan ainoaksi luottokortiksi, sillä MasterCard ja Visa ovat tunnetusti maailman yleisimmin hyväksytyt luottokortit. Molempiin kortteihin sisältyy matkavakuutus sekä kortinhaltijalle että mukana matkustaville perheenjäsenille edellyttäen, että matka on maksettu luottokortilla. Finnair Plus Mastercard sisältää myös käteisnostoturvan. Täytyy kuitenkin muistaa, että luoton käteisnostoihin kuuluu ylimääräisiä kuluja.Finnair Plus Visa Gold on vertailun ainoa premium-kortti. Luottokorttiin sisältyy kattava matkavakuutus, Hole in One -turva golffaajalle sekä S.O.S International matkahätäpalvelu, joka luottokortin kadotessa antaa tarvittaessa hätäkäteistä. Kortissa on vertailun kallein vuosimaksu, mutta kortinhaltija voi säästää vakuutusmaksuissa, sillä matkaajan ei tarvitse erikseen hankkia jatkuvaa matkavakuutusta reissuja varten. Lisäksi kortinhaltija saa ylimääräiset 10 000 Finnair Plus -pistettä joka vuosi. Pisteitä kertyy valtava määrä automaattisesti, jolloin kortti sopii erityisesti paljon matkustavalle henkilölle.Finnairin luottokortit eivät ole ainoat vaihtoehdot, jos haluaa kerätä pisteitä luottokorttiostoksista. SAS Eurobonus Diners Club -kortilla ansaitsee SAS Eurobonus -pisteitä, joita voi käyttää samantyyppisiin etuihin kuin Finnairin pisteitä. Palkinto-ohjelmat eivät kuitenkaan ole identtiset, sillä ohjelmilla on eri yhteistyökumppanit, joiden palveluihin pisteitä voi käyttää. SAS Eurobonus Diners Club -kortti tarjoaa matkavakuutuksen ja pääsyn Diners Club loungeihin. Jos Finnairin pisteohjelma ei vaikuta miellyttävältä, on SAS EuroBonus Diners Club-kortti varteenotettava vaihtoehto.Hyödynnä lentopisteet oikeinLentopisteitä voi päänsääntöisesti käyttää erilaisten lentopalveluiden hankkimiseen, kuten esimerkiksi matkustusluokan korotuksiin, lounge-palveluihin tai vaikkapa ilmaislentoihin. Kanta-asiakasohjelmilla on myös yhteistyökumppaneita, joiden palveluihin pisteitä voi käyttää.Tärkeää on kuitenkin huomioida, mihin pisteitä on järkevää käyttää. Monia saattaa houkuttaa palkintolento Eurooppaan, mutta tällöin matkaajalle jää maksettavaksi lentokenttäverot, jotka voivat olla pahimmassa tapauksessa jopa puolet “ilmaismatkan” hinnasta. Yhdensuuntainen palkintolento Pohjois-Eurooppaan maksaa 12 000 pistettä, jolloin pistehyöty on ainoastaan 100 euroa. Tässä tapauksessa matkaajalle jää myös maksettavaksi 16 euroa lentokenttäveroja.Matkustusluokkaa korottamalla saa paremman hyödyn lentopisteistä, sillä business-luokan lippu on normaalisti 3-5 kertaa turistiluokan lippua kalliimpi. Esimerkiksi menopaluu Helsingistä Hampuriin maksaa business-luokassa 1 327 euroa, mutta turistiluokan lipun saa jo 248 eurolla. Euroopan sisäisillä lennoilla 10 000 pistettä riittää matkustusluokan korotukseen yhteen suuntaan ja samalla matkustaja saa kaikki business-luokan edut, kuten esimerkiksi ylimääräisen matkatavaran ja ilmaisen sisäänpääsyn lentokenttä-loungeen.Kanta-asiakasohjelmien pisteitä ei tarvitse aina käyttää matkustamiseen. Finnarin ja SAS Eurobonuksen verkkokaupasta pisteitä voi käyttää myös verkko-ostoksia varten. Esimerkiksi Finnairin verkkokaupasta saa esimerkiksi jo tuhannella pisteellä 83 euron alennuksen Fatboy Buggle-up säkkituolista, mikä on erittäin tehokas tapa hyödyntää palkintopisteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”