30.12.2023 Ajoneuvot Vety on vetovoimainen käyttövoima – mutta onko sillä tulevaisuutta autoissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bensa vai diesel? Sähkö vai vety? Suomalaiset ovat aina tykänneet väitellä valitsemansa käyttövoiman paremmuudesta. Totuus on kuitenkin se, että tulevaisuudessa tarvitaan kaikkia vihreitä vaihtoehtoja. Viimeistään yläasteen fysiikan tunneilla alkuaineiden jaksollisen järjestelmän esittelyssä kaikille on tullut tutuksi vety. Sitä kuvataan tunnuksella H (hydrogen), ja se on jaksollisen järjestelmän ensimmäinen alkuaine.Vety on siis alkuaineista kaikkein kevyin, mutta myös maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Maapallolla puhdas vety on kuitenkin harvinaisuus, ja sitä ilmenee lähinnä yläilmakehässä. Vetyä on kuitenkin sitoutuneena useisiin muihin aineisiin – suurin osa veteen.Tätä alkuainetta löytyy siis maapallolta käytännössä rajattomasti, ja sitä voidaan käyttää energianlähteenä niin teollisuudessa, kaukolämmössä kuin liikenteessäkin. Kaiken lisäksi polttokennolla vetyä käyttämällä paikallispäästöiksi syntyy vain vettä, eikä hiilidioksidipäästöjä tule kuten fossiilisia polttoaineita poltettaessa.Toisaalta vetyä on myös helpompi säilöä kuin vaikkapa sähköä. Onko tässä siis se tulevaisuuden polttoaine, joka syrjäyttää autoissa akkukäyttöiset teknologiat aivan muutaman vuoden päästä? Paljastettakoon jo tässä vaiheessa: ei ole, mutta käydään ensin testaamassa ihan oikeaa vetyautoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYleistymisen esteenä hintaYksi olennainen syy, miksei vety tule noin vain ja valtaa markkinat sähköautoilta, on hinta. Puhtaan vedyn kilohinnan uskotaan olevan tulevaisuudessa noin viiden euron paikkeilla. Esimerkiksi iX5:n WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 1,2 kg/100 km. Tämä tarkoittaa noin kuuden euron käyttövoimakustannusta sadalle kilometrille. Sähköautolla tämä hinta alitetaan jopa julkisten latausten varassa, edullisesta kotilatauksesta puhumattakaan.Korkeampaa hintaa ei tarvitse ihmetellä, sillä vedyn valmistaminen vedestä kuluttaa jo itsessään sähköä, eikä fossiilisten polttoaineiden polttaminen vedyksi ole tarkoituksenmukaista. Lisäksi polttokennoauton voimalinjan hyötysuhde on yleisesti 50–60 prosenttia, kun sähköautossa se on 85–90 %. Kaiken kukkuraksi vetyasemia rakennetaan varsin hitaaseen tahtiin, eikä niidenkään perustaminen ole halpaa touhua.Näistä epäkohdista huolimatta vetyauto ei ole missään nimessä kuolleena syntynyt ajatus. Akkuautojen korvaajaksi siitä ei kuitenkaan ole, ei myöskään BMW:n vetyohjelman johtajan Jürgen Guldnerin mielestä. – Vuonna 2035 vetyautoja voi olla ensirekisteröinneistä noin viisi prosenttia, Guldner arvioi. Myös Suomessa arviot ovat samansuuntaisia. Autoalan tiedotuskeskuksen käyttövoimaennusteessa arvioidaan, että vuonna 2035 vetyautojen osuus Suomen ensirekisteröinneistä olisi 5,7 %, ja vuoteen 2040 mennessä määrä voisi kasvaa jopa 9,2 prosenttiin.Guldnerin näkemyksen mukaan vety ei ole tulossa kaikkiin henkilöautosegmentteihin. Se voi olla henkilöautoissa tarpeen heille, jotka ajavat toistuvasti pitkiä matkoja, vetävät runsaasti peräkärryä tai käyttävät autoa usein kylmissä olosuhteissa. BMW uskookin valmistavansa tulevaisuudessakin vetyautoja lähinnä isomman ja kalliimman pään autoihin eli niihin, joilla myös ajetaan pääsääntöisesti paljon.Pitkät välimatkat, perävaunujen poikkeuksellisen suuri määrä ja talviolosuhteet ovat myös suomalaisen autoilun erityispiirteitä. Ei siis ole lainkaan kaukaa haettua, että meillä vetyautot voisivat tehdä paremmin kauppaansa kuin vaikka eteläisissä Euroopan maissa.Paljon ajaville etua syntyy luonnollisesti vetytankkauksen nopeudesta sähköauton lataukseen verrattuna. Talvella puolestaan polttokennossa tapahtuvassa reaktiossa vedystä vapautuu sähkön ja veden lisäksi lämpöenergiaa, toisin sanoen hukkalämpöä. Talvella tämä lämpö ei kuitenkaan mene automaattisesti harakoille, vaan sitä voidaan käyttää auton ja sen komponenttien lämmittämiseen. Akkusähköautossa puolestaan hukkalämpöä ei synny hyvän hyötysuhteen ansiosta, joten lämmitys otetaan aina energiavarastosta, siis akusta.Mutta kuten sanottua, suurimmalle osalle autoilijoista ladattava sähköauto tulee kuitenkin olemaan se käytännöllisin ja myös edullisin vaihtoehto.Vety osaksi yhteiskuntaaErilaisilla keskustelualustoilla sähkö vastaan vetytaisto ottaa nykyään koviakin kierroksia. Vastakkainasettelun sijaan kummallakin vaikuttaisi kuitenkin olevan paikkansa, sillä ainakin BMW:n laskelmien mukaan molempien infrojen rakentaminen on Euroopan tasolla edullisempaa sen sijaan, että keskityttäisiin vain jompaankumpaan. Jos investoinneista kuusi prosenttia sijoitettaisiin polttokennoautoihin, säästyisi EU:n tasolla vuoteen 2050 mennessä 325 miljardia euroa.Jos vetyinfra pitäisi rakentaa vain polttokennoautoja varten, tällaisia autoja tuskin edes kehitettäisiin – ainakaan yhtä innokkaasti kuin nyt. Vetyautot ovat pikemminkin sivutuote, kun yhteiskunta siirtyy käyttämään enemmän vetyä esimerkiksi teollisuudessa. Autojen tapaan myös yhteiskunnan toiminnoissa yleensäkin kaiken pyörittäminen sähköllä olisi teoriassa energiatehokkaampaa kuin vedyllä. Asia ei taaskaan ole näin simppeli. Vedyn mahdollisuus nimittäin on – erittäin yksinkertaistettuna – siinä, että sillä voitaisiin korvata fossiilista energiaa siellä, missä suora sähkö ei ole erityisen hyvä ratkaisu. Teollisuuden lisäksi kaukolämmityksessä pyritään luopumaan fossiilisista energianlähteistä mahdollisimman pian, ja vetyelektrolyyserissä lämpöä syntyy 30–40 prosenttia.Eli kuten autoissa, myös teollisuudessa vedyn tuotannon lämpö voitaisiin valjastaa hyötykättöön. Lisäksi EU:n tavoite on, että jopa viidennes jäsenmaiden energiantarpeesta katettaisiin vedyllä vuoteen 2050 mennessä. Vedyn tuotanto tarjoaa Suomelle siis mahdollisuuden myös energian vientiin.Ja kuten Suomessa hyvin tiedetään, sähkön säilöminen on haastavaa. Tämä voi näkyä korkeina pörssisähkön hintoina esimerkiksi tyyninä pakkaspäivinä, jolloin tuulivoima ei tuota merkittävästi energiaa. Toisaalta taas meillä voi olla hyvinkin pitkiä ajanjaksoja, jolloin pörssisähkön hinta on käytännössä nollassa – alkukesästä mediassa uutisoitiin jo suunnitelmista laittaa juuri täysipäiväiseen käyttöön saatu Olkiluoto 3 -ydinvoimala tauolle!Sen sijaan vetyä voidaan säilöä helpommin, ja käytännössä voimalat voitaisiin valjastaa vedyntuotantoon silloin, kun sähköstä on ylituotantoa. Näin saataisiin tasapainotettua energiantuotantoa järkevin keinoin.BMW:n henkilöautojen vetyteknologiaa.Myös raskaalla liikenteellä tulee olemaan omat tarpeensa vedylle. Lähivuosina, tai jopa jo nyt, vaikkapa Helsinki– Tampere-välin rahdit voivat hyvinkin onnistua akkukäyttöisillä ajoneuvoilla.Pidemmät matkat, esimerkiksi Helsingistä Ouluun, ovat kuitenkin jo haastavampia. Noin pitkälle matkalle raskas kalusto tarvitsisi valtavat akut, jotka vähentävät niin massan kuin tilankin puolesta auton hyötytilan määrää. Ajoneuvoliikenteessä raskaalla kalustolla tuleekin olemaan selvästi suurempi tarve vedylle kuin henkilöautoilla.Tankkausasemia jo ensi vuonnaSuomessa vetytankkausasemia ei ole tällä hetkellä lainkaan, joten luonnollisesti vetyautojakaan ei ole. Tämäkin tilanne tulee muuttumaan pian. Vuoden 2024 aikana on tarkoitus avata vetytankkausasemat ainakin Lietoon ja Järvenpäähän. Vuoteen 2030 loppuun mennessä TEN-T -ydinverkon varrella tulisi olla vetyasemia enintään 200 kilometrin välein, mikä tarkoittaa ainakin seitsemää tankkausasemaa.Määrä voi kuitenkin olla huomattavasti suurempikin. HydRe-startup on kertonut rakentavansa vuoteen 2025 mennessä seitsemän ja vuoteen 2030 mennessä jopa 50 vetyasemaa.Järvenpään vetyasemasta vastaava P2X Solutions aikoo puolestaan panostaa myös vedyn tuotantoon. Yhtiö rakentaa tällä hetkellä Harjavaltaan 20 megawatin tehoista elektrolyysilaitteistoa, jonka arvioidaan valmistuvan ensi vuonna. Vuoteen 2031 mennessä tavoitteena on tuottaa vetyä yhteensä gigawatin teholla.Vedyn hinta on toistaiseksi arvoitus, koska asemia ei ole toistaiseksi yhtään. Joidenkin arvioiden mukaan fossiilittoman vedyn hinta voisi aluksi olla noin 10 euroa/kg, mikä tarkoittaisi BMW iX5:n tapauksessa pyöreästi 12 euron kustannuksia sataa ajokilometriä kohden. Tällä hinnalla vetyauto ei kuoleta hintaeroaan perinteiseen polttomoottoriautoon nähden vielä pitkään aikaan. Tulevaisuudessa tilanne lienee kuitenkin erilainen, kun vedyn hinta laskee – ja fossiilisten polttoaineiden hinnat nousevat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaBMW:n vetypomo Moottorille: vetyautojen ei ole tarkoitus korvata sähköautoja Bosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihin Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle